آنچه باید در مورد فشار خون در بارداری بدانیم

آنچه باید در مورد فشار خون در بارداری بدانیم


منبع: آرگا

105

1399/9/8

11:18


بارداری دوران حساس و شیرینی است که بسیاری از اتفاقاتی که تا به الان تجربه نکرده اید در این دوره برای اولین بار یا فقط همین یک بار رخ می دهد. این دوره با تغییرات فراوانی همراه می باشد که به دلیل بهم خوردن حالت طبیعی بدن و ترشح هورمن های بارداری, تغییرات عمده ای در زن حامله ایجاد می شود. فشار خون در بارداری, یکی از مسائل جدی در این دوره می باشد که باید حتما کنترل شود.

فشار خون خانمهای حامله وقتی نرمال محسوب می شود که پایین تر از ۱۳۰ بر روی ۸۵ میلی متر جیوه قرار داشته باشد. یا به عبارتی همان ۱۳ بر روی ۸/۵ فشار خون مناسب برای زن حامله است. و اگر این حد نرمال به ۱۴ به روی ۹ یا همان ۱۴۰ بر روی ۹۰ میلی متر جیوه برسد, شخص حامله دچار فشار خون بالا شده است, برای تشخیص و صحت اینکه خانم های حامله فشار خون بالا دارد باید دو نوبت در شرایط جداگانه این بررسی انجام شود تا مورد تایید واقع شود. فشار خون بالا و بیش از اندازه پایین در بارداری برای سلامت مادر و جنین خطرناک است و باید حتما تحت نظر پزشک متخصص به کنترل و درمان آن پرداخته شود. برای آشنایی بیشتر با فشار خون در دوران حاملگی و راه های درمان آن با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

هر آنچه لازم است از فشار خون در بارداری بدانید

طبق آمار به دست آمده پنج درصد خانمها قبل از بارداری، دچار فشار خون بالا هستند که تشخیص آن در ماه های اولیه حاملگی به دلیل پایین بودن فشار خون در این دوره ممکن نیست. و همینطور پنج تا هشت درصد از بانوان در طول حاملگی به فشار خون بالا مبتلا می شوند, که به آن فشار خون دوران حاملگی می گویند. فشار خون بالا در این دوران به همراه دفع پروتئین در ادرار, نشانه یک بیماری در دوران حاملگی با عنوان عمومی مسمومیت حاملگی یا اصطلاحا پره اکلامپسی می باشد. خوب است بدانید که اکلامپسی را از زبان یونانی به معنی درخشش ناگهانی نور برداشت کرده اند, زیرا که این بیماری بدون آنکه اخطاری بدهد خودش را نمایان می کند و سبب تشنج مادر و آسیب های جدی به او و جنینش می شود. این بیماری نشانه های فراوانی دارد که زن باردار می تواند یکی یا همه یا تعدادی از آنها را داشته باشد.

از نشانه های پره اکلامپسی در حاملگی چه می دانید

نشان های بیماری مسمومیت حاملگی عبارتند از: مشخصه بارز آن افزایش فشار به ۱۴۰ بر روی ۹۰ میلی متر جیوه بعد از گذشت بیست هفته از حاملگی که با دفع پروتئین در ادرار همراه است, ورم کردن دست و صورت, ازدیاد وزن ناگهانی, سردرد های تداومی, تاری دید, سرگیجه و دردهای شکمی داشتن, می باشد. هنوز دلیل خاصی برای این موضوع مشخص نشده است اما عللی همچون: کم شدن جریان خون در رحم, دچار آسیب شدن عروق خونی, به وجود آمدن اختلال در سیستم ایمنی, کمبود کلسیم و منیزیم در برنامه غذایی می تواند مسبب مسمومیت حاملگی بشود. با وجود اینکه تشخیص علایم این بیماری با تغییرات طبیعی بارداری، بسیار مشکل است اما در صورتی که هر کدام از این علایم خطر در بارداری را در خود دیدید, حتما به پزشک مراجعه کند تا او با انجام آزمایش ادرار بتواند عدم وجود یا وجود این بیماری را در شما تشخیص دهد. اگر در آزمایش انجام شده دفع پروتئین در ادرار نشان داده شده باشد, شما به پره اکلامپسی مبتلا هستید و باید تحت مراقبهای پزشکی قرار بگیرید. چون این بیماری گاهی حتی قبل از نشان دادن علایم, پیشروی می کند و صدمات جبران ناپذیری را به مادر و جنین وارد می کند, تشخیص و اقدام به درمان آن را جدی بگیرید. هرچند بسیاری از مادران با فشار خون بالا در بارداری نوزادان سالم به دنیا می آورند اما بعضی مواقع این مشکل عوارضی همچون نارسایی های کبدی, مشکل انعقاد خون که سبب خونریزی های شدید می شود و برای مادر و جنین خطر مرگ به همراه دارد. در صورتی که این علایم را نتوان کنترل کرد تشنج نیز به آنها می افزاید که در این صورت اکلامپسی نامیده می شود و خطراتی همچون آسیب های جدی به کبد و کلیه, کما و مرگ مغزی جنین و مادر می شود.

فشار خون در بارداری را جدی بگیرید

تنها راهی که می شود از این مشکل رهایی یافت وضع حمل کردن است. این کار بهترین راه خلاصی مادر از این موقعیت می باشد اما در جنین هایی که به هفته ۳۶ بارداری نرسیده اند و باید با زایمان زودرس به دنیا بیایند همیشه سودمند نیست. اگر بشود تا پایان ۳۶ هفتگی بیماری را با دارو کنترل کرد می شود جنین را هم به همراه مادر نجات داد در غیر این صورت زایمان زودرس برای نجات مادر تنها راه ممکن است. هیچ راهی برای اینکه در دوران حاملگی با این مشکل مواجه نشوید, وجود ندارد. فقط در بارداری، مراقبت های بارداری را برای پیشگیری از عوارض پره اکلامپسی رعایت کنید. فشار خون در دوران حاملگی، بعد از هفته بیستم که با دفع پروتئین ادرار همراه نباشد, فشار خون خفیف دوران حاملگی گفته می شود. قبل از هفته بیستم بارداری ابتلا به فشار خون، نشانه فشار خون مزمن است. در اکثریت خانمها افزایش فشار خون در دوران حاملگی بعد از اتمام هفته ۳۷ می باشد که معمولا خفیف است و مشکلات جدی برای مادر و جنین ندارد و با زایمان زودتر از موعود می شود سلامت مادر و جنین را تضمین کرد. تا قبل از هفته ۳۴ بارداری، افزایش فشار خون در این دوره را با دارو و بستری کردن مادر سعی در کنترل و پایین آوردن آن می کنند. بعد از زایمان فشار خون به حالت نرمال و طبیعی باز می گرد اما اگر این اتفاق نیفتاد نشانه آن است که شخص حتی قبل از حاملگی هم دچار فشار خون بالا بوده است.

علایم فشار خون در بارداری

لازم است بدانید بهترین و موثرترین درمان فشار خون در دوران حاملگی، تشخیص زود هنگام و به موقع آن است. مصرف هر گونه ماده غذایی و دارویی بدون تجویز و دستور پزشک در این دوره در هر شرایطی ممنوع می باشد. فشار خون در دوران حاملگی در هر دو حالت کاهش و افزایش, باید و حتما تحت نظر پزشک با انجام مراقبت های منظم دوران حاملگی صورت بگیرد تا سلامت مادر و جنین او حفظ شود.

راه تشخیص فشار خون در بارداری

عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به فشار خون بالا در حاملگی

عواملی وجود دارند که در طول مدت حاملگی خطر مبتلا شدن به فشار خون بالا را افزایش می دهند که عبارتند از :

سبک زندگی:

داشتن سبک زندگی نا مناسب و ناسالم خطر ابتلا به فشار خون در دوران حاملگی را افزایش می دهد زیرا، افزایش وزن یا چاقی و تحرک نداشتن از علل اصلی فشار خون بالا می باشند.

نوع حاملگی :

آن دسته از خانم هایی که برای بار اول باردار می شوند بیشتر دچار افزایش فشار خون می شوند و در حاملگی های بعدی احتمال کمتری وجود دارد که دچار این مشکل شوند، همچنین داشتن چند قلو از دیگر عوامل فشار خون بالا می باشد.

افزایش سن

از دیگر عواملی که خطر ابتلا به فشار خون بالا در حاملگی را افزایش می دهد سن مادر است از این رو خانم هایی که در سن ۳۵ به بالا حامله می شوند بیشتر دچار فشار خون بالا خواهد شد همچنین، خانم هایی که قبل از حاملگی نیز فشار خون بالا داشته اند نسبت به دیگر خانم ها بیشتر دچار این مشکل در طول مدت حاملگی خواهند شد.

عواملی که خطر ابتلا به فشار خون بالا در دوران حاملگی را افرایش می دهد

روش های کاهش خطر ابتلا به عوارض فشار خون بالا در دوران حاملگی

همانطور که می دانید مراقبت از خود در طول مدت حاملگی از بهترین راه ها برای مراقبت از کودک می باشد بنابراین بهتر است به منظور کاهش فشار خون در حاملگی اقدامات زیر را حتما انجام دهید.

۱. در طول مدت بارداری به شکل مرتب با پزشک تان ملاقات داشته باشید.

۲. طبق دستور پزشک دارو های فشار خون را در زمان مشخص مصرف کنید.

۳. در رابطه با داشتن فعالیت بدنی توصیه های پزشکی را پیروی کنید.

۴. در طول مدت بارداری رژیم غذایی سالم داشته باشید بنابراین، با یک متخصص تغذیه در این مورد مشورت کنید.

۵. از دارو های غیر مجاز و استعمال دخانیات اجتناب کنید و پیش از استفاده از هر گونه داروی بدون نسخه حتما نظر پزشک تان را جویا شوید.

۶. در منزل فشار خون تان را با کمک دستگاه فشار خون خانگی چک کنید و در صورت بالاتر بودن از حد طبیعی حتما به پزشک مراجعه نمایید.

روش های کاهش خطر ابتلا به عوارض فشار خون بالا در حاملگی

لطفا در صورتی که هر کدام از علایم ذکر شده در متن را پیدا کردید و یا دچار آن هستید از آن سر سری نگذرید و به خاطر جنین هم که شده به دنبال درمان به موقع آن باشید تا خود شما و جنین شما تا پایان حاملگی و زمان به موقع زایمان سالم و سلامت به دور از هر خطری باشید، در پایان پیشنهاد به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کودک و والدین می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو