برترین های شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت

برترین های شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت


منبع: ساتین

99

1399/9/8

12:17


آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و حضور مدیران، داوران و برگزیدگان بخش‌های مختلف برگزار شد.

فیلم مقاومت ایرانی فیلم شبی که ماه کامل شد داستان فیلم شبی که ماه کامل شد جشنواره فیلم مقاومت بازیگران فیلم شبی که ماه کامل شد اخبار فیلم و سریال اخبار سینما

در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران رسالت بوذری مجری، ضمن خوش آمدگویی به حضار با قرائت اشعاری به مقام شامخ شهدای انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت ادای احترام کرد و مراسم با پخش بیانات رهبر معظم انقلاب درباره توصیه ایشان به خواندن فراز هفتم صحیفه سجادیه و پخش این مناجات آغاز شد.

در ادامه مهدی عظیمی‌میرآبادی، دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به دعوت مجری روی صحنه آمد و پشت تریبون قرار گرفت.

عظیمی گفت: به عنوان دبیر این جشنواره از اتفاقات و فراگیری این دوره از جشنواره حیرت‌زده شدم، با وجود همه مشکلات موجود و شیوع بیماری کرونا و البته محدودیت‌های اعمال‌شده، جشنواره با کیفیت برگزار شد.

وی ادامه داد: شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در هشت بخش برگزار شد که برخی از بخش‌های آن به دلیل کثرت آثار رسیده، به‌ خودی ‌خود یک جشنواره بود، به عنوان نمونه در بخش «فیلمسازان بسیجی» ۲۹۰۰ اثر در بخش‌های مختلف، به دبیرخانه رسید و یا در بخش «سیدالشهدای مقاومت» که به پاسداشت شهید حاج قاسم سلیمانی برای اولین ‌بار در این جشنواره برگزار شد، بیش از ۷۰۰ اثر دریافت شد.

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تصریح کرد: در این رویداد سینمایی، برای اولین‌ بار در تاریخ انقلاب بخش «فیلمنامه» به صورت بین‌المللی برگزار شد که دبیرخانه این بخش فیلمنامه‌های مختلف از اقصی‌نقاط جهان را به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی دریافت کرد و با کمک داوران خارجی مورد ارزیابی و داوری قرار داد، علاوه بر این در بخش «مدافعان سلامت» نیز علی ‌رغم فاصله کوتاه زمانی از شیوع این بیماری و برگزاری مرحله اول جشنواره، ۲۴۰۰ اثر در بخش‌های مختلف دریافت شد.

وی اضافه کرد: در این رویداد فرهنگی با رشد حدود چهار برابری تعداد آثار نسبت به دوره پانزدهم، ۱۰۰۷۸ اثر به دبیرخانه رسید که این عدد در تاریخ جشنواره‌های انقلاب بی‌سابقه است که از این تعداد بیش از چهار هزار اثر از ۱۳۵ کشور دریافت شد که این نیز به نوبه خود یک رکورد محسوب می‌شود. هنرمندان هند و بعد از آن امریکا با بیشترین اثر در این رویداد فرهنگی حضور داشتند.

عظیمی‌میرآبادی یادآور شد: برگزاری این جشنواره با تراکم بالای اثر نیازمند همکاری و تعامل دستگاه‌های ذی‌ربط بود. لازم می‌دانم از وزارت ارشاد مخصوصا سازمان سینمایی و شخص حسین انتظامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بسیج هنرمندان، سازمان بسیج دانشجویی، بسیج صدا و سیما، بنیاد حفظ آثار و نشر ارز‌ش‌های دفاع ‌مقدس، بنیاد شهید و امور ایثارگران، صدا و سیما و خاصه شبکه‌های استانی و شبکه سراسری از جمله نمایش، افق، مستند و شبکه دو و البته بنیاد فرهنگی روایت فتح و امیر نصیربیگی و نادری که حامی این جشنواره بودند، تشکر کنم.

وی تصریح کرد: امید است برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، مقدمه‌ای برای گسترش جریان دفاع‌مقدس در سینما باشد.

فیلم مقاومت ایرانی فیلم شبی که ماه کامل شد داستان فیلم شبی که ماه کامل شد جشنواره فیلم مقاومت بازیگران فیلم شبی که ماه کامل شد اخبار فیلم و سریال اخبار سینما

برگزیدگان بخش «فیلمسازان بسیجی»

در ادامه مجید اسماعیلی و علیرضا گلپایگانی از داوران بخش «فیلمسازان بسیجی» برای اهدای جوایز پویانمایی کوتاه و بلند روی سن آمده و تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی بهترین پویانمایی در این بخش به برزان رستمی تهیه‌کننده فیلم پویانمایی «بالانس» (تعادل) رسید.

در بخش نماهنگ «فیلمسازان بسیجی» که جایزه آن توسط انسیه شاه‌حسینی، مدیر بخش فیلمسازان بسیجی و عباس عمرانی، داور این بخش اهدا شد، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی بهترین نماهنگ در بخش فیلمسازان بسیجی به مرتضی مقدس تهیه‌کننده نماهنگ «یادها»، تولید شده در بسیج صدا و سیمای مرکز استان آذربایجان شرقی اهدا شد.

در بخش فیلمنامه «فیلمسازان بسیجی» نیز با حضور انسیه شاه‌حسینی، علیرضا اسحاقی و محمدتقی فهیم، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی بهترین فیلمنامه بخش فیلمسازان بسیجی به مرتضی پژوهان نویسنده فیلمنامه «گودال» رسید.

در بخش مستند کوتاه «فیلمسازان بسیجی» نیز انسیه‌ شاه‌حسینی، حبیب والی‌نژاد و عباس فاطمی‌نویسی به عنوان داور روی سن حضور یافته و با تقدیر از مستند «خاطرات بادیه» تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی بهترین فیلم مستند کوتاه در بخش فیلمسازان بسیجی به قدرت باقری تهیه‌کننده فیلم مستند کوتاه «چمر سرباز»، تولید شده در صدا و سیمای مرکزاستان ایلام اهدا شد.

در بخش فیلم کوتاه داستانی نیز انسیه شاه‌حسینی، حبیب‌الله بهمنی و جهانگیر الماسی، داوران این بخش تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی بهترین فیلم کوتاه داستانی در بخش «فیلمسازان بسیجی» به زانیار لطفی‌زاده تهیه‌کننده فیلم کوتاه داستانی «نَهَست»، تولید شده در حوزه هنری استان کردستان و معاونت سیمای مرکزصدا و سیمای استان کردستان اهدا کردند.

در بخش تله ‌فیلم نیز با حضور انسیه ‌شاه‌حسینی و سید سعید سیدزاده، داوران این بخش، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی بهترین فیلم تله در بخش «فیلمسازان بسیجی» به عفت صوفی تهیه‌کننده فیلم «ریشه‌ها»، تولید شده در صدا و سیمای مرکز استان گیلان شبکه باران تعلق گرفت.

در ادامه این مراسم، نوبت به معرفی برگزیدگان نهایی بخش «نقد و بررسی، تجزیه و تحلیل و تحقیق و پژوهش» رسید، در این بخش با حضور سید امین جواهری مدیر این بخش و کیوان امجدیان، دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی بهترین نقد و تحلیل در بخش ن«قد و بررسی، تجزیه و تحلیل و تحقیق و پژوهش» به رعنا کوهوند نویسنده نقد و تحلیل نقد فیلم «دیوانه از قفس پرید از منظر شیوه روایت» اهدا شد و تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی بهترین تحقیق و پژوهش در بخش «نقد و بررسی، تجزیه و تحلیل و تحقیق و پژوهش» به میثم فرخی و رویا قلخان برای تحقیق و پژوهش «بازنمایی نقش مادران شهدای مفقود الاثر در سینمای دفاع مقدس (مورد مطالعه: فیلم‌های «شیار ۱۴۳» و «بوسیدن روی ماه») رسید.

فیلم مقاومت ایرانی فیلم شبی که ماه کامل شد داستان فیلم شبی که ماه کامل شد جشنواره فیلم مقاومت بازیگران فیلم شبی که ماه کامل شد اخبار فیلم و سریال اخبار سینما

معرفی نامزدهای بخش «روایت قلم» و جوایز برگزیدگان این بخش

در بخش فیلمنامه سینمایی که عباس عمرانی، مدیر این بخش و بهزاد بهزادپور و محمدرضا اسلاملو، از داوران این بخش روی سن آمدند، و تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به داود جلیلی و محسن غضنفری برای فیلمنامه ‌سینمایی «سه‌ چهارم جنگ» تعلق گرفت.

در بخش فیلمنامه تله ‌فیلم نیز تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به مریم محمدی برای فیلمنامه «اون بابای من نیست» رسید.

در بخش اقتباسی تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به نیوشا عبدالله‌زاده برای فیلمنامه «هستی» اهدا شد.

در بخش فیلمنامه کوتاه داستانی که عباس عمرانی، رهبر قنبری، رضا آقایی و مصطفی جمشیدی، از داوران این بخش برای اهدا جایزه روی سن آمدند، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به محسن غضنفری برای فیلمنامه «رویاها» تعلق گرفت.

در ادامه این مراسم، نوبت به معرفی نامزدها و اهدا جایزه‌ها در بخش «سیدالشهدای مقاومت» رسید.

در بخش مستند «سیدالشهدای مقاومت» که بخشی، مدیر این بخش و احمد حائری یکی از داوران برای اهدا جایزه آن روی سن آمدند، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به محمدمهدی خالقی برای مستند «نه کوچک نه بزرگ» رسید.

در بخش نماهنگ «سیدالشهدای مقاومت» که اهدا جایزه آن بر عهده بخشی و بهروز خبازخوب، از داوران این بخش گذاشته شده بود، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به صادق روشن برای «بزک» اهدا شد.

در بخش فیلم کوتاه داستانی «سیدالشهدای مقاومت» با حضور بخشی و عطاالله سلمانیان، داوران این بخش، اسماعیل‌بیگی، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره را به برای فیلم کوتاه «ناجی» از آن خود کرد.

در بخش فیلمنامه کوتاه «سیدالشهدای مقاومت» تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به حسن نجفی برای فیلمنامه «باغ بهشت» اهدا شد.

در ادامه برگزاری مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، آیین نکوداشت شهید محسن خزائی، خبرنگار و مستندساز حوزه مقاومت که در سوریه به شهادت رسید، برگزار شد.

در ادامه با حضور سید محمد حسینی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی عظیمی‌میرآبادی، دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت و تردشیر زابلی‌زاده، مدیر شبکه ایران کالا و مدیر سابق گروه خبر شبکه خبر، از همسر این شهید بزرگوار قدردانی شد.

همسر شهید نیز در سخنانی کوتاه بر لزوم ادامه راه شهدا و پایبندی به آرمان‌های انقلاب تاکید کرد.

برگزاری آیین نکوداشت استاد اکبر عالمی که در مواجه با بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت، بخش دیگری از این مراسم بود. مهدی عظیمی‌میرآبادی، دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، محمدعلی صفورا و شهاب‌الدین عادل از دختر استاد اکبر عالمی تقدیر کردند.

دختر استاد اکبر عالمی نیز در سخنانی کوتاه عشق به وطن و احترام به شهدا دفاع ‌مقدس را از ویژگی‌های بارز مرحوم عالمی دانست.

در ادامه این مراسم، با حضور سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد، مهدی عظیمی‌میرآبادی دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، از سید عباس فاطمی رییس مرکز استان‌های صدا و سیما برای تولید بیش از ۳۰۰ اثر در حوزه مقاومت در مراکز استانی صدا و سیما تجلیل شد.

تجلیل از روح‌الله رفیعی مدیرعامل گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح بخش دیگری از مراسم اختتامیه بود.

در پایان این بخش نیز از شهرک سینمایی انقلاب و دفاع ‌مقدس به دلیل حمایت‌های لجستیکی و مالی از آثار حوزه دفاع‌‌ مقدس تجلیل شد که حسین طلابیگی به نیابت از مسئولان این شهرک جایزه را دریافت کرد.

فیلم مقاومت ایرانی فیلم شبی که ماه کامل شد داستان فیلم شبی که ماه کامل شد جشنواره فیلم مقاومت بازیگران فیلم شبی که ماه کامل شد اخبار فیلم و سریال اخبار سینما

نامزدهای بخش «مسابقه اصلی» اعلام و جوایز اهدا شد

در ادامه این مراسم، ضمن معرفی نامزدهای بخش «مسابقه اصلی»، جوایز بهترین‌ها اهدا شد.

برای اهدای جوایز بخش نماهنگ «مسابقه اصلی»، محمدجواد کاسه‌ساز، مدیر این بخش و مجید اخشابی و رضا بهارانگیز از داوران روی سن آمدند و تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به ریحانه مشهدی‌ابراهیمی برای نماهنگ «پرواز خاموش» رسید.

در بخش بهترین کارگردانی نماهنگ تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به داود احمدی برای کارگردانی نماهنگ «خانه ملت» تعلق گرفت.

در بخش پویانمایی مسابقه اصلی که محمدجواد کاسه‌ساز، علی نوری اسکویی، جمشید خوشدل از داوران این بخش جایزه را اهدا کردند، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به «جنایت ویژه غیرمعمول آقای جیمز» تعلق گرفت.

در بخش بهترین کارگردانی پویانمایی تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به حنانه واحدی برای پویانمایی «وقتی پروانه‌ها دستخوش جریان باد می‌شوند» رسید.

در بخش فیلم کوتاه داستانی مسابقه اصلی نیز محمدجواد کاسه‌ساز، جواد خسروآبادی و محمد حمزه‌ای از داوران این بخش، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره را به مجتبی اسپنانی برای تهیه فیلم کوتاه «از طرف لیلا» دادند.

در بخش بهترین کارگردانی فیلم کوتاه داستانی مسابقه اصلی نیز تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به سید سجاد قافله‌باشی برای کارگردانی فیلم کوتاه «ماکاروف» رسید.

در بخش بهترین فیلمنامه کوتاه داستانی مسابقه اصلی، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره اسکندر آسمان‌اُف از تاجیکستان برای فیلمنامه «در مرز» تعلق گرفت.

در بخش تله‌فیلم مسابقه اصلی نیز محمدجواد کاسه‌ساز، احمد مرادپور، عبدالله باکیده و عرفان‌منش از داوران این بخش روی سن آمدند و تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره را به عفت صوفی برای تهیه تله‌ فیلم «ریشه‌ها» اهدا کردند.

در بخش بهترین کارگردانی تله ‌فیلم مسابقه اصلی نیز تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به خیرالله تقیان‌پور برای کارگردانی تله‌فیلم «اینجا خانه من است» رسید.

در بخش بهترین فیلمنامه تله ‌فیلم مسابقه اصلی نیز تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به صابر الله‌دادیان برای فیلمنامه «مدیترانه» تعلق گرفت.

در بخش مستند کوتاه مسابقه اصلی، محمدجواد کاسه‌ساز، اسلاملو، محمد ابوجدایل به عنوان داوران، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره را به سید رضا صافی برای تهیه «سیروس» اهدا کردند.

در بخش بهترین کارگردانی مستند کوتاه مسابقه اصلی، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به حسین همایونفر برای کارگردانی «و تن من» رسید.

در بخش بهترین مستند کوتاه، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره سهم مستند کوتاه «اسکوتارا» شد.

در بخش مستند بلند محمدجواد کاسه‌ساز، اسلاملو، محمد ابوجدایل داوران این بخش، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره را به مرتضی شعبانی برای تهیه مستند «خاطرات بادیه» اهدا کردند.

در بخش بهترین کارگردانی مستند بلند مسابقه اصلی تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به بهروز نورانی‌پور برای کارگردانی مستند بلند «فرزندان شب» رسید.

در بخش بهترین تحقیق و پژوهش مستند بلند مسابقه اصلی نیز تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به سید مصطفی حسینی برای مستند بلند «مهدی عراقی را بکش» تعلق گرفت.

فیلم مقاومت ایرانی فیلم شبی که ماه کامل شد داستان فیلم شبی که ماه کامل شد جشنواره فیلم مقاومت بازیگران فیلم شبی که ماه کامل شد اخبار فیلم و سریال اخبار سینما

جایزه بهترین کارگردانی سینمایی برای حاتمی‌کیا

در بخش فیلم سینمایی مسابقه اصلی که محمدجواد کاسه‌ساز و دکتر کریمی داور، برای اهدا جوایز آن روی سن آمدند، در بخش بهترین کارگردانی فیلم سینمایی تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به ابراهیم حاتمی‌کیا برای فیلم «خروج» تعلق گرفت.

در بخش بهترین فیلمنامه فیلم سینمایی مسابقه اصلی، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به مهدی جعفری برای فیلم سینمایی «۲۳ نفر» رسید.

جایزه ویژه هیات داوران برای دریافت تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی در بخش اصلی مسابقه نیز به مهرداد خوشبخت کارگردان فیلم «آبادان یازده ۶۰» اهدا شد.

تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی بهترین فیلم سینمایی در بخش اصلی مسابقه به محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.

فیلم مقاومت ایرانی فیلم شبی که ماه کامل شد داستان فیلم شبی که ماه کامل شد جشنواره فیلم مقاومت بازیگران فیلم شبی که ماه کامل شد اخبار فیلم و سریال اخبار سینما

در ادامه جایزه بخش «فیلم به معنای مطلق» نیز با حضور سید محمد حسینی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالله باکیده، کارگردان و سینماگر و اردشیر زابلی‌زاده، مدیر شبکه ایران ‌کالا، «شبی که ماه کامل شد»، «نه کوچک نه بزرگ»،‌ «نامه‌ای از دمشق»، «ملاقات آخر»، «چمر سرباز»، «یادها»، «جنایت ویژه غیرمعمول آقای جیمز» به عنوان نامزدهای این بخش معرفی شدند و در نهایت تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به عباس ایمانیان برای «نامه‌ای از دمشق» رسید.

منبع : صبا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو