اختصاصی/ دورهمی‌های کوچک با دردسرهای بزرگ

26

1399/9/8

12:17


این واقعیت وجود دارد که دورهمی های هرچند کوچک موجب گسترش ویروس می شود، اما آیا این عاملی برای تشدید موج سوم کرونا محسوب می شود؟

اختصاصی/ دورهمی‌های کوچک با دردسرهای بزرگ

سرویس ترجمه بهداشت نیوز،  در حالی ک دولت ها در حال تلاشی دوباره برای مهار شیوع کرونا در سطح کشورها هستند ،  بسیاری از مقامات یک حوزه را مورد انتقاد و سرزنش شدید خود قرار می دهند: مهمانی هایی که افراد با دوستان و نزدیکان خود برگزار می کنند. بی تردید  اجتماعات خانگی در انتقال ویروس بین افراد تاثیر دارد. جشن شکرگذاری اخیری که در کانادا برگزار شد تعداد مبتلایان در این کشور را افزود. این افزایش تعداد بیماران در هر جای دیگری نیز ممکن است روی دهد؛ هر جایی که مهمانی خانگی برگزار شده و برای تعطیلات برنامه ریزی مسافرت انجام گیرد. 
 
اما سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا برگزاری مهمانی ها و دورهمی ها و گذراندن یک وعده غذایی کنار هم مقصر اصلی شروع موج سوم همه گیری کرونا هستند؟ کارشناسان و دانشمندان معتقدند داده های موجود از این ایده پشتیبانی نمی کند. این در حالی است که این اتهام از ابتدا متوجه دیدارهای حضوری دوستان و آشنایان با یکدیگر بوده  و عملا تبدیل به یک عرف شده است. حتی در بسیاری از کشورها برخی از محدودیت ها مستقیما اجتماعات خانوادگی را هدف قرار داده است. 
 
طی هفته های گذشته،‌ رهبران سیاسی و مقامات بهداشتی کشورها اعلام کردند که گرچه موج های قبلی کرونا ممکن است ناشی از فعالیت رستوران ها یا عدم رعایت بهداشت در اماکن عمومی بوده، اما اکنون و در موج سوم این بیماری مشکل اصلی اینجاست که افراد بدون ماسک در خانه و آشپزخانه می چرخند و در حالی دور هم مینشینند که با این کار، شعله گسترش کرونا را در سطح جامعه بزرگتر و بزرگتر می کنند. به گفته آنها، این همان دورهمی ‌های غیررسمی و خصوصی است که زمینه ای مناسب برای جرقه زنی تشدید عفونت‌ها در جامعه هستند.  
 
کارشناسان معتقدند اگر دورهمی ها و گردهمای افراد بیشتر از ۱۰ نفر شود احتمال ابتلا به ویروس در ان اجتماع چندبرابر می شود . یک پزشک بخش مراقبت های درمانی ایالت کلرادو در مصاحبه با سی ان ان تاکید کرد:  اجتماعات خانگی به عاملی مهم و تاثیرگذار در تشدید شیوع کرونا تبدیل شده است. اما بسیاری از متخصصان اپیدمیولوژیک اطمینان کمتری در این مورد دارند و می گویند که شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد از تابستان گذشته تاکنون، دورهمی ها و اجتماعات خانگی دارای بیشترین حجم آلودگی به ویروس کرونا بوده اند. در واقع ، تعیین دقیق یک منبع شیوع،  بعنوان عامل اصلی، بسیار دشوارتر شده، اکنون ویروس بسیار گسترده شده  و  تعداد بیشتری از مردم در معرض ابتلا به آن قرار دارند. 
 
جولیا مارکوس، اپیدمیولوژیست بیماری عفونی در دانشگاه هاروارد در این باره می گوید: یک نفر چیزی را می گوید و فرد دیگری آن را تکرار می کند و سپس این گفته تبدیل به حقیقت می شود. من نگران این گفته‌ها  هستم که به نظر می رسد هنوز مبتنی بر داده های اثبات شده نیست. بسیاری از کشورها اطلاعات دقیق و مستندی مبنی بر مکانی که افراد بیشتر در معرض ابتلا به ویروس قرار دارند، در اختیار ندارند. اکثر مقامات هر آنچه از قبل تجربه کرده اند بیان می کند مثلا می گویند رستوران ها یا زندان ها و یا مراکز بهداشتی منابع مهمی هستند که احتمال ابتلا ی افراد را افزایش می دهد.
 
در برخی از ایالت های آمریکا برگزاری مراسم عروسی و عزا به طور کلی ممنوع شده است. در برخی ایالات دیگر برگزاری اجتماعات خانوادگی مانند جشن تولد،  میهمانی ها و دورهمی های شبانه و جشن های نوزادی نیز به لیست اقدامات ممنوعه و محدودیت ها اضافه شده است. این اجتماعات ، به خصوص اگر در داخل منزل برگزار شود ، مطمئناً می تواند ابتلا به عفونت ها را تحریک کرده و چند برابر کند. برگزاری یک جشن عروسی در روستای ماین با ۵۵ مهمان، موجب ابتلای ۱۷۷ نفر به ویروس کرونا شده است. 
 
بی تردید چنین اجتماعاتی می تواند زمینه ای برای بروز امواج شدید و شدیدتر کرونا شود اما  در مورد اجتماعات خصوصی کوچکتر با دوستان و خانواده نمی توان همین حرف را زد. در برخی از کشورها ، چنین دورهمی هایی برگزار می شود اما تعداد مبتلایان نجومی و موج‌ساز نیستند؛ گرچه بیماری در تمامی این خوشی های دسته جمعی جولان می دهد!
 
 
 
منبع:‌ New York Times/ نوامبر ۲۰۲۰
مترجم: لیلا فرجی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو