۱۱ راهکار جهت آماده سازی فضای خانه برای آموزش مجازی فرزندان

۱۱ راهکار جهت آماده سازی فضای خانه برای آموزش مجازی فرزندان


منبع: روزیاتو

141

1399/9/8

13:03


سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

چگونه فضای خانه را برای آموزش مجازی فرزندان آماده کنیم؟ بهترین شرایط برای آموزش آنلاین در خانه چیست؟ چه فضایی برای آموزش مجازی دانش‌آموزان در خانه مناسب است؟

در سال‌های اخیر با رشد تکنولوژی، شرایط کار و آموزش تغییر کرده است. دیگر نیاز نیست برای کار یا آموزش حتما در محل حضور داشت، بلکه امکان دورکاری برای بسیاری از مشاغل و آموزش آنلاین برای بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان فراهم شده است. اما در چند ماه اخیر آموزش و کار از راه دور، به نوعی اجباری شده است. شیوع جهانی ویروس کرونا باعث شده است بسیاری از کارها به صورت دورکاری و بسیاری از آموزش‌ها به صورت مجازی و آنلاین برگزار شود.

در شرایط به وجود آمده، دانش‌آموزان برای آموزش مجازی، آسیب‌پذیرتر از هر قشری هستند. نیاز است که سبک زندگی تغییر کند و فضای خانه به گونه‌ای باشد که بهره‌وری فرزندان به حداکثر برسد. در این نوشته بررسی خواهیم کرد که چگونه و با چه راهکارهایی می‌توان فضای خانه را برای آموزش مجازی فرزندان آماده کرد.

راهکارهای آماده‌سازی فضای خانه برای آموزش مجازی

۱-اینترنت و وسایل الکترونیک را آماده کنید

اولین پیش‌نیاز برای شروع آموزش مجازی یا آنلاین، دسترسی به اینترنت است. برای آموزش مجازی، اینترنت، تلفن هوشمند، لپ‌تاپ، کامپیوتر یا تبلت نیاز است. اگر چند نفر به طور همزمان نیاز به استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی و برقراری ارتباط اینترنتی داشته باشند، ممکن است لازم باشد سرویس و سرعت اینترنت خود را افزایش دهید تا فرزند شما در زمان آموزش آنلاین دچار مشکل و اضطراب نشود.

۲-فضای جداگانه برای فرزندتان ایجاد کنید

اگر امکانش را دارید، یک اتاق جداگانه به دانش‌آموز اختصاص دهید. ترجیحا این اتاق، اتاق خواب نباشد. زیرا بدن به طور ناخودآگاه خود را با مناطق مختلفی که در آن فعالیت‌هایی را در طول روز انجام می‌دهد، تطبیق می‌دهد. آشپزخانه با آشپزی و غذا خوردن، اتاق نشیمن با خانواده و اتاق خواب با خواب و آرامش همراه است. مطالعه یا یادگیری در اتاق خواب می‌تواند فرد را بی‌حال و غیرمولد کند.

اگر امکانش را ندارید، یک گوشه از خانه را به محل آموزش و یادگیری فرزندتان اختصاص دهید. اگر فضا کم است، یک منطقه آرام در خانه ایجاد کنید و برنامه‌ریزی کنید که چه کسی می‌تواند در ساعات مختلف روز از آن استفاده کند.

۳-فضای مطالعه ایجاد کنید

سعی کنید در محلی که برای آموزش فرزندان تدارک دیده‌اید، همه وسایل موردنیاز برای درس‌خواندن و آموزش او را تدارک ببینید که نیاز نباشد برای کارهای کوچک رفت‌وآمد کند و تمرکزش از بین برود. اتاق مطالعه را با وسایل موردنیاز او مانند لوازم تحریر، نوت‌بوک، کتاب، دفتر و پوشه آماده کنید. همچنین بهتر است آب و برخی از میان وعده‌های غذایی را در فضای مطالعه او قرار دهید که راحت به آن دسترسی داشته باشد. فضای آموزش را منظم کنید و به گونه‌ای تزئین کنید که حس یادگیری و آموزش در آن وجود داشته باشد. مثلا قفسه‌هایی برای قراردادن وسایل او در اتاق تعبیه کنید. وسایل اضافی مانند وسایل بازی که می‌تواند حواس او را پرت کند، از محل آموزش دور کنید. اگر بیش از یک فرزند دارید، برای هر کدام فضایی جداگانه تدارک ببینید که هر کدام منطقه‌ای هرچند کوچک اما جداگانه برای خود داشته باشد که وسایل و ملزومات خود را در آن قرار دهند. “اینپین” پلتفرم هوشمند جستجوی ملک در همه شهرهای ایران است. جهت آشنایی با اینپین به www.inpinapp.com مراجعه کنید.

۴-یک میز تدارک ببینید

میز مطالعه و صندلی یکی از ملزومات آموزش مجازی است. حتی اگر فضای کمی دارید، یک میز کوچک در خانه برای فرزندتان آماده کنید یا یک میز کم‌جا به دیوار وصل کنید. این میز می‌تواند حتی گوشه‌ای از پیش‌خوان یک آشپزخانه باشد. یا حتی می‌توانید یک قفسه از کمد دیواری را خالی کنید و آن را تبدیل به یک میز کنید. مهم این است که فرزندتان در آنجا راحت باشد.

میز کار او باید در ارتفاع آرنج یا کمی زیر آن باشد. پاهایش باید محکم روی زمین قرار بگیرد. میزها و صندلی‌های قابل تنظیم برای این منظور عالی هستند. یک زیرپایی زیر پای او قرار دهید که پاهایش خسته نشود و اگر لازم است یک بالش در پشتی صندلی او نیز بگذارید.

۵-عوامل حواس‌پرتی را حذف کنید

قبل از شروع کلاس آنلاین محیط خانه باید آماده باشد. پنجره اضافی باز نباشد یا خانه بیش از اندازه گرم نباشد. در ساعاتی که فرزند شما مشغول یادگیری است، تلویزیون را خاموش کنید و در صورت امکان وسایل بازی را از دسترس او خارج کنید.

۶-روشنایی مناسبی ایجاد کنید

روشنایی در فضای آموزش می‌تواند تأثیر به سزایی در خواب‌آلودگی و تمرکز داشته باشد. نور کم چشم‌ها را خسته می‌کند و نور زیاد می‌تواند باعث سردرد یا ایجاد گرمای ناراحت‌کننده در اتاق شود. بنابراین روشنایی را به گونه‌ای تنظیم کنید که نه به اندازه‌ای پایین باشد که باعث خواب‌آلودگی شود و نه به اندازه‌ای روشن باشد، که فرد را ناراحت و مشوش کند. معمولا فضاهایی از خانه که نور طبیعی دارند، مانند کنار پنجره، مکان مناسبی برای آموزش و یادگیری است.

۷-سروصدا را حذف کنید

اغلب افراد برای تمرکز هنگام مطالعه یا یادگیری نیاز به سکوت دارند. سعی کنید در ساعاتی که فرزندتان مشغول آموزش است، سروصدای اضافی مانند صدای تلویزیون، مکالمه بلند یا صداهای جاروبرقی را حذف کنید. صدای اضافی و بلند می‌تواند حواس فرزند شما را پرت کند. حتی می‌توانید یک تابوی “مزاحم نشوید”، پشت درب اتاق فرزندتان نصب کنید تا کسی مزاحم درس خواندن آن‌ها نشود.

گاهی ممکن است فرزند شما با صدای کم تلویزیون یا یک موسیقی هنگام درس خواندن مشکلی نداشته باشد. می‌توانید برای او یک هدفون تهیه کنید، تا هم از شر صداهای اضافی در خانه خلاص شود و هم در صورت تمایل به موسیقی گوش دهد. مهم این است که فضایی ایجاد کنید که او راضی باشد.

۸-چندین منطقه برای آموزش در نظر بگیرید

بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که بهتر است نقاط مختلفی در خانه برای یادگیری داشته باشید. مثلا یک میز کار اصلی برای قرار دادن کامپیوتر، میز غذاخوری برای انجام پروژه‌ها و کاردستی‌ها و یک گوشه آرام برای مطالعه. مانند بزرگسالان، بچه‌ها به تغییر موقعیت و مکان و تغییر منظره نیاز دارند. یادگیری در مکان‌های مختلف که بچه در آن احساس خوبی دارد، توانایی دانش‌آموز را در تمرکز و یادگیری بالا می‌برد. بچه‌ها خیلی از ایستایی خوششان نمی‌آید.

۹-زمان استراحت تعیین کنید

لازم نیست فرزند شما ساعت‌های متوالی مشغول آموزش و یادگیری باشد. فرزند شما هر ۴۵ دقیقه یکبار به استراحت و زنگ تفریح ۱۵ دقیقه‌ای نیاز دارد. سعی کنید مدت زمان استراحت آن‌ها در فضای آفتابگیر و روشن خانه سپری شود تا از فضای یکنواخت خانه دور شوند و ذهنشان برای یادگیری آماده شود.

۱۰-از منابع دیجیتال استفاده کنید

تعداد زیادی برنامه عالی و منابع آنلاین وجود دارد که به ویژه برای یادگیری در خانه بسیار مفید و ارزشمند است. مثلا اگر فرزند شما از آموزش به صورت تنهایی و دوری از دوستانش خسته شده است، از پاتوق‌های مجازی برای دور هم جمع شدن و گپ‌وگفت استفاده کنید. تبادل نظر و گفتگو در مورد دروس، انگیزه دانش‌آموز را برای یادگیری افزایش می‌دهد.

۱۱-مراقب خود و فرزندتان باشید

در خانه ماندن و عدم ارتباطات اجتماعی می‌تواند ذهن شما و فرزندتان را خسته کند و آسیب‌های جدی به روح و روان وارد کند. سعی کنید برای خود و فرزندتان برنامه‌های شاد و متنوع تدارک ببینید. مثلا صبح‌تان را با دوش آغاز کنید. صبحانه کامل بخورید. بین روز برنامه ورزش‌های سبک، رقص یا بازی داشته باشید.

انتقال آموزش از مدرسه به خانه ممکن است برای بعضی از کودکان هیجان‌انگیز و برای برخی دیگر موضوعی چالش‌برانگیز باشد، اما وجه مشترک آن، جدید بودن است.

اجازه دهید فرزندتان در مورد ساماندهی امور مربوط به آموزش، خودش تصمیم بگیرد و او را مجبور به کاری نکنید. مهم است که کودک خود را بشناسید و تشخیص دهید چه زمانی او بهترین کار خود را انجام می‌دهد. مثلا اگر فرزندی دارید که به حریم نیمه‌خصوصی علاقمند است، به او اجازه دهید در اتاقش باز بماند. یا اگر فرزند شما دوست دارد در میان شلوغی یا در کنار دیگر اعضای خانواده، درس بخواند، میز غذاخوری را برای آموزش او آماده کنید. منبع این مطلب، مجله اینپین بوده است.

۱۱ راهکار جهت آماده سازی فضای خانه برای آموزش مجازی فرزندان

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

لغو پاسخ

ورود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو