جدیدترین روش هایی که به برداشتن دائم عینک و لنز کمک می کنند

منبع: گهر

83

1399/9/8

14:36


یکی از مشکلات چشم که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند، عیوب انکساری چشم است که شامل نزدیک‌ بینی، دوربینی و آستیگماتیسم می‎‌باشد. در سیستم بینایی، اشعه‌های نور توسط قرنیه و عدسی چشم شکسته می‌شوند و بر روی شبکیه متمرکز می‌گردند. شبکیه تصویر تشکیل شده را دریافت کرده و توسط اعصاب بینایی به مغز می‌رساند.

جدیدترین روش هایی که به برداشتن دائم عینک و لنز کمک می کنند

786010 Gahar ir جدیدترین روش هایی که به برداشتن دائم عینک و لنز کمک می کنند

در صورتی که چشم دچار یکی از عیوب انکساری باشد، نمی‌تواند نور را به خوبی بر روی شبکیه متمرکز کند. از این رو فرد تصویری تار و غیر واضح را مشاهده می‌کند. در گذشته افراد برای برطرف کردن این عیوب و دید بهتر، از عینک استفاده می‌کردند، اما امروزه روش‌های جدیدتری در علم پزشکی وجود دارد که شامل فمتولیزیک، پی آر کی و عمل اسمایل چشم می‌باشد. ادامه مطلب را دنبال نمایید تا با این روش‌ها بیشتر آشنا شوید.

روش فمتولیزیک

فمتولیزیک (Femto-Lasik)، یکی از بهترین روش‌های لیزر چشم که برای درمان نمره‌های چشم بین -۱۲ تا +۶ استفاده می‌شود. لیزیک، روشی است که در آن از لیزر با ضخامت بسیاری پائین استفاده می‌شود و فمتو، مخفف فمتوسکند،  نوع تکنولوژی استفاده شده در این نوع لیزر است. در لیزر فمتوسکند ابتدا یک برش فلپ نازک میکروسکوپی بر روی سطح قرنیه انجام می‌شود و پس از آن از لیزر اکسمر برای رفع مشکل موجود استفاده می‌گردد.

در واقع عمل فمتولیزیک امکان ایجاد یک برش بسیاری نازک و یکنواخت را فراهم کرده و باعث می‌شود تا بافت بیشتری از قرنیه باقی بماند و پایداری طولانی‌تری داشته باشد. علاوه بر این، روش فمتولیزیک احتمال اصلاح عیوب انکساری را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

روش فمتولیزیک مزیت‌های خوبی نسبت به روش‌های قبلی دارد که از بین آن‌ها می‌توان به دوره نقاهت کمتر و بهبودی سریع‌ تر و نتایج بهتر اشاره کرد. علاوه بر این، در طول عمل فمتولیزیک فشار کمتری به چشم وارد شده و در نتیجه بیمار نیز ناراحتی بسیار کمتری خواهد داشت.

روش فمتولیزیک برای افرادی که دارای خشکی چشم هستند یا قرنیه نازکی دارند، انجام نمی‌شود. این افراد می‌توانند از روش دیگری با نام  پی آر کی برای درمان مشکل خود استفاده نمایند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

روش پی آر کی

پی آر کی (PRK)، مخفف کراتکتومی فوتورفراکتیک، نوع دیگری از جراحی چشم است که برای درمان ضعف بینایی استفاده می‌شود. پی آر کی در واقع اولین نوع جراحی لیزر چشم است که قبل از روش لیزیک انجام میشده و هم‌چنان نیز طرفداران خود را دارد.

این روش به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارد، محبوب بوده و بهترین روش برای درمان برخی از بیماران می‌باشد. پی آر کی و دیگر روش‌های لیزر چشم از لیزر اگزایمر برای درمان بیمار استفاده می‌کنند و با تغییر شکل قرنیه، امکان انعکاس دقیق نور را بر روی شبکیه ایجاد می‌کنند. این روش برای درمان بیمارانی که قرنیه نازکی دارند، بسیار مناسب است.

از جمله مزایای روش عمل prk می‌توان به عمق کمتر لیزر اشاره کرد. علاوه بر این، عوارض فلپ قرنیه در این روش وجود ندارد و خطر برداشتن قرنیه نیز کاهش می‌یابد. زمان جراحی پی آر کی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می‌باشد و حدود ۲ هفته طول می‌کشد تا بیمار بهبود یابد.

110382 Gahar ir جدیدترین روش هایی که به برداشتن دائم عینک و لنز کمک می کنند

عمل اسمایل چشم

اسمایل (SmILE)، مخفف عبارت SmallIincision Lenticule Extraction، جدیدترین نوع عمل چشم است که عیوب انکساری چشم را با حداقل تهاجم برطرف می‌کند. این کار با استفاده از برش قرنیه و برداشت آن انجام می‌شود. برای عمل اسمایل از پیشرفته‌ترین مدل تکنولوژی فمتوسکند استفاده شده و یک برش نازک و کوچک با دقت بسیار بالا در قرنیه ایجاد می‌شود. اندازه این برش کمتر از ۴ میلی‌متر است.

توجه داشته باشید که اندازه این برش در روش‌های لیزیک قدیمی بیش از ۲۰ میلی‌متر بوده است. عمل اسمایل چشم تنها چند دقیقه طول می‌کشد و هیچ درد و ناراحتی برای بیمار ندارد. مزیت دیگر این روش عدم استفاده از فلپ می‌باشد. از این رو، عوارض مربوط به فلپ که در ۹۹ درصد جراحی‌های لیزیک دیده می‌شود، در این روش وجود ندارد.

نکته دیگری که در مورد روش اسمایل باید بدانید این است که عمل اسمایل چشم تنها برای چشم‌های نزدیک‌بین با نمره ۰٫۵- تا ۱۰- مناسب است و برای چشم‌های دوربین کارایی ندارد. بیماران آستیگماتیسم تا نمره ۵- نیز می‌توانند از این روش درمانی استفاده نمایند.

البته همه این‌ها نیاز به معاینات دقیق و نظر پزشک دارد. بیمارانی که دارای خشکی چشم و قرنیه نازک هستند یا به دلایل دیگر نمی‌توانند از لیزیک استفاده کنند، می‌توانند روش اسمایل را به جای روش سنتی پی آر کی انتخاب نمایند. در واقع روش اسمایل به اندازه  پی آر کی ایمن بوده و مزایای روش لیزیک مانند بهبود سریع‌تر نیز دارد.

نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگمات از جمله عیوب انکساری چشم هستند که تاری دید را برای بیمار مبتلا به دنبال دارند. افرادی که دچار این عیوب هستند از عینک یا لنز برای بهبود دید خود استفاده می‌کنند. برخی از افراد ترجیح می‌دهند عیب چشم خود را با استفاده از عمل جراحی برطرف نمایند تا دیگر نیازمند استفاده از عیک یا لنز نباشند.

برای برطرف کردن عیوب انکساری چشم روش‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام از آن‌ها مزایا و معایب خود را دارند. پزشک با معاینه دقیق چشم و بررسی ویژگی‌ها و مشکلاتی که دارد، بهترین روش را برای بیمار در نظر گرفته و به بیمار پیشنهاد می‌کند.

در این بخش ۳ روش مختلف  فمتولیزیک، پی آر کی و عمل اسمایل چشم را معرفی کرده و مزایا و معایب هرکدام از آن‌ها را نیز بیان نمودیم. اگر خودتان یا اطرافیانتان قصد عمل چشم و رهایی از عینک را دارید، قبل از آن حتما با پزشک متخصص مشورت کرده و بهترین روش را انتخاب نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو