شبکه HD

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: با اجرای طرح HD در شبکه‌های سیما، مخاطبین برای دریافت شبکه های سیما با کیفیت HD باید کانال‌های تلویزیونی خود را مجددا جستجو کنند.

با احتساب 4 شبکه قبلی که پیش از این هم با کیفیت HD پخش می شدند؛ تعداد شبکه‌های سیما با این کیفیت پخش به ۱۲ شبکه رسید.

به گزارش مووی مگ به نقل از صدا و سیما،  این پیشرفت، یکی از مطالبات مخاطبان تلویزیون بود، چرا که تصاویر را با ۴ برابر کیفیت فعلی در اختیار بینندگان قرار می گیرد. شفافیت و دقت بالای تصاویر، نمایش رنگ بیشتر و بهتر و افزایش وسعت طول و عرض تصویر، از ویژگی‌هایی است که ظرفیت HD  شدن به وجود می‌آورد.

شبکه ورزش از شبکه‌هایی است که به این کیفیت تصویر بیش از شبکه‌های دیگر احتیاج دارد. بسیاری از مخاطبان تلویزیون و فوتبال از ظرفیت HD شبکه ۳ سیما استفاده می‌کنند. شبکه ورزش شبکه‌ای برای نمایش انواع ورزش‌هاست و در فضای ورزشی، رنگ‌ها و پویایی تصاویر از اهمیت برخوردار است. اگرچه این امکان شاید امکانی طبیعی در بسیاری کشور‌ها و شبکه‌ها باشد، اما به دلیل تحریم‌های گسترده‌ای که کشور ما با آن مواجه است، این تغییر وضعیت‌ها کمی زمان‌بر شده است. گفته می‌شود مهندسان بومی بسیاری از فناوری‌های لازم برای این تغییرات را در داخل فراهم کرده‌اند.

شبکه خبر نیز که می‌تواند دارای وجهه‌ای بین‌المللی باشد، در تغییرات پیش‌رو، HD خواهد شد. اصلاح کیفیت نمایش می‌تواند جایگاهی که این شبکه مدنظر دارد را فراهم کند.

شبکه اول سیما نیز که همواره به عنوان شبکه‌ای ملی و فراگیرتر از شبکه‌های دیگر تبلیغ می‌شود، در گام اول اصلاح کیفیت‌ها HD می‌شود.

یکی دیگر از شبکه‌هایی که بعد از اصلاح و تقویت کیفیت می‌تواند مخاطبان بیشتری را جذب خود کند، شبکه پویا و نهال است. این شبکه به دلیل پخش پویانمایی‌های زیاد، به این ظرفیت بشدت احتیاج دارد. در واقع تلاش‌هایی که انیمیشن‌سازان داخلی و خارجی انجام می‌دهند در این قالب دیدنی‌تر خواهد بود. بالا رفتن کیفیت تصویر شبکه‌ها پیش از این تاثیرات مستقیمی بر جذب مخاطب داشته است.

یکی از شبکه‌هایی که پیش از این از ظرفیت برای افزایش تعداد مخاطب بهره برده، شبکه مستند است؛ شبکه‌ای که به دلیل پخش تصاویر زنده و پویا از حیات وحش و همچنین پخش مستند‌ها با این کیفیت توانسته در جذب مخاطب موفق عمل کند.