عفونت گوش در کودکان را چطور شناسایی کنیم و چطور با آن مبارزه کنیم؟

عفونت گوش در کودکان را چطور شناسایی کنیم و چطور با آن مبارزه کنیم؟


منبع: آرگا

49

1399/9/8

16:40


عفوت گوش در کودکان از مشکلات بسیاری است که بعد از سرما خوردگی اغلب کودکان آن را تجربه می کنند. طبق آمار به دست آمده حدود ۷۰ درصد کودکان تا قبل از ۳ ماهگی، حداقل یک مرتبه عفونت گوش میانی را تجربه کرده اند. 

عفونت های مکرر گوش امری طبیعی است که بسیاری از کودکان به آن مبتلا می شوند. بیشترین افرادی که به پزشک اطفال مراجعه می کنند، اغلب مادرانی هستند که از گوش درد کودک خود اعتراض می کنند. کودک در سن پایین به تازگی یاد می گیرد که به وسیله صداهای گوناگون و شنیدن، اصول صحبت کردن را یاد بگیرد که این اختلال در روند صحبت و رشد کودک اختلال ایجاد می کند.

سن ابتلا به عفونت گوش در کودکان اغلب ۶ ماهگی تا ۲ سالگی است که برای خود و اطرافیانشان بسیار درد آور و همراه با مشکل است. این اتفاق معمولا در فصل تابستان بعد از بازگشت از استخر و در زمستان بعد از سرما خوردگی و آبریزش بینی رخ می دهد.

راه های جلوگیری از عفونت گوش در کودکان

عفونت گوش در کودکان

علت بروز این عفونت در گوش کودکان را می توان منجر شده از باکتری و ویروس بیان کرد. این بیماری زمانی رخ می دهد که مایع درون گوش در پشت پرده گوش اجتماع کند و سپس به آلوده کردن منطقه میانی گوش می پردازد. عفونت گوش در کودکان اغلب بعد از سرما خوردگی و حساسیت ایجاد می شود. لوله هایی که به وسیله این مایعات در گوش میانی مسدود شده است، از پشت به گلو و بینی متصل است. در این زمان که این لوله ها باید مایعات را از درون خود خارج کنند، مشغول سینوزیت و یا سرماخوردگی هستند که با گرفتگی لوله های تنفسی، ترشحات گوش را در پشت پرده جمع می کنند و سرانجام به درد و آزار و اذیت بروز پیدا می کند.

عامل شیوع تمامی این اتفاقات، باکتری و ویروس هایی هستند که که در مناطق تاریک، گرم و مرطوب گوش میانی رشد می کنند و سر آخر به عفونت گوش منجر می شود. علت های دیگری که سبب تورم و انسداد شیپور استاش می باشد، عفونت های سینوسی، خلط بسیار، آدنوئید آلوده و در معرض دود توتون قرار گرفتن می باشد.

نوزادان و کودکان کم سن و سال که هنوز سیستم ایمنی تکامل یافت ای ندارند، هدف های راحتی برای این بیماری می باشند و علت شیوع آن در این محدوده سنی به همین دلیل بسیار است. قابل به ذکر است که استفاده بسیار از پستانک خطر عفونت گوش میانی در نوزادان و کودکان را افزایش می دهد.

معرفی درمان های موثر عفونت گوش

نشانه های عفونت گوش

بیماری های مربوط به گوش، معمولا بعد از سرما خوردگی و عفونت های سینوسی رخ می دهد که آسان ترین راه برای تشخیص این بیماری توجه به هریک از نشانه و علائمی که نوزاد از خود بروز می دهد، بسیار قابل توجه می باشد.

  • گرفتن و کشیدن گوش با دستان:

یکی از نشانه های وجود درد، گرفتن و کشیدن گوش به وسیله دستان کودک است. نوزادی که به علت های مختلف گوش خود را می کشد و معمولا  نوعی از عادت او می باشد، با بررسی دیگر نشانه ها می توان بیان کرد که دارای سلامتی می باشد. اما اگر این اتفاق همراه با درد و آزار باشد از ایجاد عفونت، خبر می دهد.

  • اسهال و استفراغ:

عفونت گوش از دسته بیماری هاییست که با ابتلا دستگاه گوارش کودک را مختل می کند، و در نوزادان شیر خوار سبب اسهال و استفراغ های پی در پی می شود.

عامل درد گوش چیست؟

  • کم شدن اشتها:

عفونت گوش از بیماری هاییست که به سرعت بر معده و روده اثر منفی می گذارد. در چنین شرایطی بلع و جویدن نیز برای کودک بسیار در آور است و سبب بی اشتهایی او در این زمینه می شود. در مواردی دیده شده  است که نوزادان بعد از خوردن شیر، شیشه شیر را پس زده و هرچه را که خورده اند، بالا می آورند.

  • خروج مایعات زرد، به همراه خون و چرک از گوش

خروج چرک با خون برای نوزادان به طور شایع اتفاق نمی افتد. اما اتفاقی که به عنوان نشانه ای شایع برای درد گوش در نوزادان است، ایجاد سوراخ بر پرده شنوایی می باشد که خطری بر میزان شنیدار نوزاد محسوب نمی شود. این سوراخ ها با گذشت زمان و درمان عفونت در گذشت زمان بسته می شوند، اما نکته ای که قابل به ذکر است؛ بوی بدی است که از بدن نوزاد خارج می شود، است. در این رابطه باید بیان کرد که خروج مایعات زرد از گوش نوزادان همیشه به معنای عفونت نیست، بلکه بهتر است در این رابطه با پزشک متخصص نوزاد خود مشورت داشته باشید.

جلوگیری از عفونت گوش

 علائم عفونت گوش در کودکان

بیماری های مربوط به عفونت گوش همواره با درد همراه نیست، گاهی علائم زیر را برای بروز در پی دارد.

  1. تب های با درجه ۳۸ فارنهایت و گاه بالاتر
  2. کم شدن انرژی و فقدان توانایی
  3. ایجاد مشکل در شنوایی
  4. احساس فشار و پر بودن پرده گوش
  5. بوی ناخوشایند گوش
  6. بی اهمیت بودن نسبت به صداهای خاص در اطرافیان
  7. بد اخلاقی، بی قراری و رفتار های غیر قابل انتظار
  8. عفونت گوش در برخی موارد، باعث گیجی و از دست رفتن تعادل در کودک می شود. این مورد را در افتادن های متعدد و برخورد با وسایل و افراد می توان مشاهده کرد.

معرفی عفونت گوش در کودکان

روش های پیشگیری از عفونت گوش

بیماری عفونت گوش از دسته بیماری های مسری نیست، اما تنفس آن را می توان نوعی بیماری واگیر دار نام برد. بهترین روش برای کاهش نشر میکروب های این بیماری شستن پی در پی دست های خود و فرزندتان است. به یاد داشته باشید که شسشتو دست ها باید قبل از خوردن غذا، بعد از خارج شدن از توالت، بعد از تعویض پوشک و یا قبل از آماده کردن مواد غذایی باید صورت گیرد. دیگر راه حل های موثر برای جلوگیری از بروز این بیماری وجود دارد، که در ادامه به آن پرداخته ایم.

  • واکسیناسیون کودکان را در زمان خود انجام دهید

واکسن زدن کودکان به علت پیشگیری از بروز برخی بیماری های خاص است که سر آخر به عفونت گوش منجر می شود، بسیار موثر عمل می کند. به عنوان نمونه؛ مصرف واکسن های پندمنوکوک به منظور پیشگیری از بروز انواع عفونت ها مصرف می شود. اگر فرزند شما برای دفعات متوالی؛ به عفونت گوش مبتلا شده است، بهتر است از پزشک معالج علت را جویا شوید و بهترین واکسن را برای رفع هر چه سریع تر این عفونت درخواست کنید. نوزادانی که به سن ۶ ماه رسیده اند می توانند از واکسن آنفولانزا نیز استفاده کنند.

تاثیر تغذیه شیر مادر بر عفونت گوش در کودکان

  • فرزند خود را تا سن ۶ ماهگی شیر دهید

طبق مطالعات صورت گرفته، کودکانی که تا سن ۶ ماهگی از شیر مادر خود تغدیه می کنند، خیلی کمتر از دیگر افراد به بیماری های عفونت گوش مبتلا می شوند. پزشکان متخصص در این باره علت این اتفاق را وجود آنتی بادی های انتقال دهنده در شیر مادر، می دانند. طبق تحقیقات علمی این آنتی بادی ها بعد از ۶ ماهگی در شیر مادر در گذشت زمان کاسته می شود.

  • فرزند خود را تا می توانید از انواع دخانیات دور نگه دارید

طبق پژوهش های صورت گرفته، مشخص شد کودکانی که والدین آن ها از سیگار و انواع مواد دخانی استفاده می کنند، به عفونت گوش بسیار مبتلا می شوند. افرادی که حداقل یک فرد سیگاری در منزل دارند؛ در بین دیگر افراد بیشتر در معرض بیماری های شنوایی و انواع عفونت ها قرار می گیرند. همچنین قابل به ذکر است، که در مادر سیگاری بیش از هر چیزی کودکان را در معرض بیماری های عفونی و شنوایی لایه های میانی قرار می دهد. طبق پژوهش های صورت گرفته، سیگار سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد و زندگی با چنین افرادی بر سلامتی شخصی بسیار اثر گذار است. توصیه ما به شما این است که به هیچ کس اجازه سیگار کشیدن در منزل را ندهید و کودکان را تا حد امکان از شرایط بیماری زا و آلوده دور نگه دارید.

نشانه های عفونت گوش در کودکان

عوامل خطر آفرین برای عفونت گوش میانی

نوزادانی که در هنگام شیر خوردن از حالت دراز کش استفاده می کنند، باید گفت که احتمال ورود شیر به قسمت شیپور استاش شیر بسیار بالا می باشد که احتمال ابتلا به بیماری و عفونت را نیز به میران قابل توجهی بالا می برد. عوامل بسیاری هستند که در ابتلا به عفونت گوش در میزان حاد بسیار قابل توجه می باشند، این عوامل عبارت اند از:

  1. ایجاد تغییرات محیطی در ارتفاع، آب و هوای موجود که شرایط بیماری را افزایش می هد.
  2. وجود ژن های عفونت گوش که در گذشتگان به نوزاد ارث رسیده است.
  3. مصرف پستانک را باید از سن ۶ ماهگی به بعد کاهش داد. استفاده بیش از حد پستونک یکی از عوامل خطر آفرین برای ایجاد عفونت می باشد.
  4. قابل به ذکر است که کودکان در سنین پایین، شیپور استاش کوتاه تری دارند که همین امر سبب بروز بیماری می شود.
  5. کودکانی که به بیماری و آلرژی های فعال مبتلا اند، بیشتر از دیگر کودکان در معرض بیماری های عفونی قرار می گیرند.
  6. کودکانی که به مهد کودک می روند، بیشتر از دیگر افراد به بیماری های شایع همچون سرما خوردگی مبتلا می شوند، که همین امر شرایط بروز عفونت را افزایش می دهد.

چه زمان برای عفونت گوش باید به پزشک مراجعه کرد؟

  • روش های پیشگیرانه از ابتلا به عفونت گوش

  1. برای پی بردن به بیماری، کام نوزاد را بررسی کنید. اگر دارای شکاف بود، لوله استاش شان دچار تورم شده است.
  2. کودک خود را تا سن ۶ الی ۱۲ ماهگی با شیر خود تغذیه کنید.
  3. نوزاد را از دود سیگار و انواع شرایط دخانی دود نگه دارید.
  4. لوله استاش گوش را که سرشار از مایعات درون گوشت است را هر چند وقت، کاملا تمیز کنید.
  5. در هنگام شیر دهی به نوزاد او را در حالت نیمه عمودی قرار دهید، تا شیر ها به شیپور استاش گوش نرسد و عامل عفونت گوش در کودکان نشود.
  6. اگر کودکتان قادر به نگه داری شیشه شیر است، با فنجان و لیوان به تغذیه او بپردازید.
  7. کودک را از قرار دادن در مکان های سرد و پر حشره حفاظت کنید.
  8. به واکسیناسیون نوزاد خود توجه و دقت کافی را داشته باشید.

درمان های خانگی برای عفونت گوش

درمان های خانگی درمان عفونت

  • شیر دهی

همان طور که گفته شیر مادر با دارا بودن ترکیبات مفید، بدن نوزاد را از بسیای عوامل خطر زا محافظت می کند. شیر مادر شرایط تولید تکثیر بیماری های ویروسی و عفونی رادر بدن نوزاد کاهش می دهد، و امر قابل توجه آن این می باشد که فرایند بهبود را تسریع می بخشد. برای درمان عفونت گوش همچنین می توانید چند قطره از شیر حود را در گوش نوزاد بچکانید تا درد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، این امر را می توانید هر چند ساعت تکرار کنید و اطمینان داشته باشید که هیچ خطری ندارد.

  • استفاده از روغن سیر

سیر با دارا بودن خواص ضد میکروبی و التهابی به عنوان بهترین درمان برای عفونت های گوشی در نظر گرفت شده است. سیر خاصیت بی حسی نیز دارد که درد را به میزان قابل توجهی تسکین می دهد. برای این عمل می توانید، دو حبه سیر را خرد کنید و ۱ قاشق روغن زیتون گرم به آن اضافه کنید. بعد از ۳۰ دقیقه خیس خوردن سیر در روغن ها، سیر را از روغن خارج کنید و در هر گوش یک قطره از آن روغن را بچکانید. این عمل را می توانید ۲ مرتبه در روز تکرار کنید.

عفونت گوش در کودکان چگونه رخ می دهد

  • روغن زیتون

اگر عفونت گوش گودک شما تا به مرحله حاد و پارگی نرسیده است، می توانید از روغن زیتون استفاده کنید. این روغن که روان کننده عالی می باشد، در مجرای گوش به عنوان پاک کننده موم های زائد عمل می کند و گوش را از هر گونه آلودگی پاک می کند. گاهی اوقات، رشد قارچ و باکتری در لوله استاش گوش باعث گرفتگی های سطحی می شود، ک با استفاده از روغن زیتون می توان آن را رفع کرد.

برای این عمل روغن زیتون را گرم کنید، و چند قطره از آن را در گوش بریزید، سپس یک پنبه برای عدم خروج روغن از گوش قرار دهید. در این قسمت توجه داشته باشد که روغن زیتون از دمای بدن گرم تر نباشد.

  • بررسی موقعیت خواب نوزاد

نحوه خوابیدن نوزادتان گاه در تشدید بیماری بسیار اثر گذار است. به طور مثال برخی دراز کشیدن ها بر روی تخت احساس فشار و درد را در ناحیه گوش نوزاد بسیار تسریع می کنند، پس توجه و بررسی موقعیت خواب نوزاد از اهمیت بالایی برخوردار است. برای این عمل بهتر است، بالشت را کمی بالای سر نوزاد قرار دهید تا در عملکرد مجرای تنفسی، اختلال ایجاد نکند. توجه داشته باشید که هیچ گاه بالشت نباید کاملا زیر سر نوزاد قرار بگیرد.

عفونت گوش در کودکان

  • درمان کایروپراکتیک

این روش از درمان های موثر برای درد های ناشی از عفونت گوش است. در این روش قسمت بالایی گردن که سلامت گوش را در بر می گیرد، عملکرد و سلامت بافت های داخلی را تحت تاثیر قرار می دهد که به از بین بردن انواع عفونت ها منجر می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو