هموروئید چیست و چرا ایجاد می شود؟

هموروئید چیست و چرا ایجاد می شود؟


منبع: تاپ ناز

101

1399/9/8

18:45


همه ما در طول زمان ممکن است بنا به دلایل مختلفی بیمار شویم. برای اینکه نسبت به بدن خود، آگاهی بیشتری داشته باشیم باید اول بدانیم اصلا بیماری ما چیست. یکی از مشکلات شایع سیستم گوارشی ما هموروئید (Hemorrhoid) یا بواسیر است. قبل از آنکه به مبحث درمان هموروئید بپردازیم باید توضیح مختصری در زمینه علائم و ویژگی های این بیماری و علت ایجاد آن داده شود. این بیماری زمانی ایجاد می شود که رگ های مقعد فرد یا بخش انتهایی راست روده دچار التهاب و تورم گردند. این نقاط متورم گاهی قرمز رنگ هستند و گاهی بی رنگ مشاهده شده اند. در اکثر مواقع تورم ایجاد شده خود به خود برطرف می شود اما گاهی این مشکل برطرف نشده و فرد را دچار مشکلاتی کرده و باید به پزشک مراجعه کند. از علائم حاد این بیماری می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

1- درد، خارش و سوزش زیاد در محل ایجاد هموروئید

2- ایجاد مشکل در هنگام نشستن و برخاستن و حتی راه رفتن

3- خونریزی

نشانه های هموروئید در بدن:

این بیماری آنقدر شایع است که می توان گفت 50 درصد افراد تا سن پنجاه سالگی حداقل یک بار با مشکلات آن درگیر بوده اند. از دلایل ایجاد آن می توان به؛ افزایش سن، وراثت، حاملگی، اضافه وزن، فشار در ناحیه شکم، سرفه و عطسه زیاد، نشستن یا ایستادن مداوم، رژیم غذای نامناسب (عدم وجود فیبر کافی در غذا و مشکلات گوارشی مثل یبوست یا اسهال اشاره کرد. برای شناخت بیشتر درمان هموروئید باید بدانیم که دو نوع هموروئید در بدن ایجاد می شود که شامل داخلی و خارجی است. نوع داخلی همانطور که از نام آن مشخص است در داخل روده ایجاد می شود و معمولا خود به خود برطرف می شود. برای تشخیص آن باید نشانه های هموروئید داخلی را بدانید. هنگامی که احساس درد، سوزش، خارش و برآمدگی در نزدیکی مقعد داشتید، احتمالا شما درگیر هموروئید داخلی شده اید. هموروئید خارجی در اطراف مقعد شما ایجاد می شود و تشخیص آن خیلی آسان تر است. این مشکل معمولا یک برآمدگی که همراه با درد، سوزش و خارش خود را نشان می دهد. باید توجه داشته باشید در صورتی که این مشکل باعث اختلال در عملکرد روزانه شما شده است، جهت درمان هموروئید خود حتما به پزشک معالج مراجعه نمایید.

هموروئید چیست و چرا ایجاد می شود؟

انواع هموروئید

روش های درمان بیماری هموروئید:

خیلی از ما به دلیل ترسی که از درمان هموروئید و دوره نقاهت آن داریم، به دنبال حل مشکل خود نمی رویم که این کار باعث بدتر شدن بیماری می شود. باید توجه داشته باشید که در صورت عدم درمان هموروئید ممکن است دچار مشکلات دیگر مانند کم خونی، کمبود آهن و لخته شدن خون شوید. درمان بیماری هموروئید به کمک روش های مختلفی صورت می گیرد که همه آنها در تلاش هستند تا هموروئید را یا کوچک کنند تا علائم آن کاهش یابد یا به صورت کامل آن را بردارند. نکته خیلی مهمی که باید در ابتدای این بخش بدانید آن است که رژیم غذایی شما نقش بسیار پر رنگی در این بیماری دارد و باید توجه ویژه ای به این مسئله داشته باشید. این مسئله حتی در درمان هموروئید نیز نقش کلیدی دارد باید توجه داشته باشید که غذای شما سرشار از فیبر باشد تا دچار مشکلات گوارشی نشوید و از غذاهای فراوری شده نیز پرهیز کنید. با توجه به این که هموروئید یک بیماری شایع است درمان بواسیر یا هموروئید نیز به روش های مختلفی صورت می گیرد. این روش ها به شرح زیر است:

1- درمان های خانگی:

  • نشستن در آب ولرم جهت کاهش درد
  • مصرف آب و غذای فیبردار مانند خاکشیر، دمنوش بابونه، انجی، زغال اخته
  • استفاده از آلوئه ورا، سرکه سیب، روغن تره بر روی محل زخم

2- درمان های دارویی:

  • مصرف مسکن ها (مثل ژلوفن و استامینوفن) جهت تسکین درد یا مکمل های فیبری مانند پسیلیوم و متیل سلولز.
  • استفاده از انواع پماد ها مانند: پماد مشک، پماد ایپروئید، پماد نیتروگلیسیرین، پماد لیدوکائین، پماد پراموکسین

3- عمل جراحی هموروئید:

به طور کلی برای درمان هموروئید، عمل جراحی به دو صورت باز و بسته انجام می شود. عمل باز یا به کمک بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود و هموروئید برداشته می شود. اما محل زخم بخیه زده نمی شود تا بدن به مرور زمان خود را ترمیم کند در این روش احتمال عفونت زیاد است. فرق روش باز با بسته در این است که در روش بسته در این مرحله محل زخم بخیه جذبی زده می شود. از دیگر روش های جراحی می توان به؛ جراحی استاپلر، بستن باند لاستیکی به دور هموروئید و اسفنکتروتومی داخلی- جانبی اشاره کرد.

هموروئید چیست و چرا ایجاد می شود؟

جراحی هموروئید

 

درمان هموروئید با لیزر:

امروزه روش های جدیدی مانند لیزر در درمان هموروئید کمک زیادی به پزشکان و بیماران کرده است. می توان گفت بهترین روش جهت درمان هموروئید، به کمک لیزر صورت می گیرد. فقط تنها مشکل برای شما هزینه بالای آن است اما به دلیل مزایای زیادی که این روش درمانی دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. معمولا درمان هموروئید به کمک لیزر در مرحله اولیه باید صورت بگیرد، زمانی که تورم هموروئید خیلی زیاد نشده است. به کمک لیزر اندازه هموروئید کوچک تر می شود اسن کار بدون خونریزی انجام می شود و باعث کاهش درد در بدن بیمار می شود. لیزر ها در سه دسته کلی تقسیم می شوند:

1- لیزر مادون قرمز یا لیزر کم توان: بر روی عروق اثر می گذارد و باعث کوچک شدن هموروئید می گردد. در این روش احتمال برگشت هموروئید وجود دارد.

2- لیزر دی اکسید کربن یا لیزر پر توان: به کمک این نوع از لیزرها می توان کل هموروئید را جدا کرد. معمولا برای هموروئید های خارجی کاربرد دارد و نکته مثبت این روش این است که  مشکلات کوتر یا جای بخیه و زخم عمل های جراحی را ندارد.

3- لیزر فتوکواگولیشن: با بی حسی موضعی این روش انجام می شود و برای هموروئید های خارجی کاربرد دارد.

مزیت های درمان هموروئید با لیزر:

1-درد و خونریزی بسیار کم بعد از انجام عمل

2- عدم ماندگاری محل زخم

3- درمان انواع مختلفی از هموروئید

4- تورم محل عمل بعد از جراحی بسیار کم

5- دوره نقاهت بسیار کم

6- عدم نیاز به بخیه

7- عدم آسیب به بافت های دیگر

8- انجام عمل بدون بیهوشی (سرپایی)

9- زمان عمل کوتاه

10- عدم نیاز زیاد به مراقبت های بعد عمل

11- ایجاد یک زخم سطحی حین عمل که عاملی است جهت بهبود سریع / رپورتاژ آگهی

هموروئید چیست و چرا ایجاد می شود؟

درمان انواع هموروئید به کمک لیزر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو