تظاهرات ضد دولتی برای دومین روز متوالی در برخی از شهرهای جنوبی عراق از جمله شهر الناصریه منجر به زخمی و کشته شدن تعدادی از معترضان شد.

خبرگزاری فرانسه شنبه شب مدعی شد که در جریان ۴۸ ساعت گذشته در شهر الناصریه مرکز استان ذی‌قار هفت تن کشته شده‌اند. بر اساس این گزارش درگیری در این شهر عراق بین نیروهای وابسته به جریان الصدر و معترضان رخ داده است.

سید مقتدی الصدر، رهبر جریان الصدر عراق پنجشنبه گذشته از طرفداران خود خواسته بود در شهرهای عراق از جمله بغداد و نجف اشرف دست به تظاهرات بزنند.

برخی از فعالان عراقی طرفداران مقتدی الصدر را به تیراندازی به سمت معترضان و آتش کشیدن خیمه‌های آن‌ها در میدان «الحبوبیفی» متهم کرده‌اند.

بعد از تجمع گسترده هواداران سید مقتدی الصدر در نماز جمعه دیروز نجف اشرف او در صفحه توییتری خود نوشت اینکه انتخابات پیش‌رو در دستان درست‌کاران خواهد بود، امیدوار شده است. هواداران الصدر دیروز شعارهایی علیه اشغالگران آمریکایی، حمایت از مبارزه با فساد و حمایت از برنامه سیاسی و انتخاباتی جریان الصدر سر دادند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع بیمارستانی مدعی شد که تا صبح امروز شنبه هفت تن کشته شده‌اند که پنج تن از آن‌ها به وسیله شلیک مستقیم بوده است و چیزی در حدود ۶۰ تن نیز زخمی شده‌اند. 

به دنبال این درگیری‌ها تدابیر امنیتی در شهرهای العماره و الکوت بیشتر شده است. پلیس استان ذی قار به دنبال درگیری‌ها در این استان از اعمال محدودیت آمدوشد کامل در همه مناطق ذی قار اعلام کرد.

سایت شبکه سومریه به نقل از رئیس پلیس ذی قار گزارش داد که پلیس برای بازگرداندن اوضاع طبیعی به این استان  ورود کرده است.

منبعی امنیتی در استان ذی قار نیز به بغداد الیوم گفت که پلیس تا اطلاع ثانوی، ممنوعیت آمد و شد را در این استان تمدید کرده است.

ناظم الوائلی، استاندار ذی قار نیز به دنبال حوادث دیروز و امروز خواستار ایجاد کمیته حقیقت‌یاب برای شناسایی مقصران حوادث خونین دیروز و اعلام نتایج این تحقیقات شده است. وائلی پیشتر کشته و زخمی شدن در درگیری‌های دیروز را بدون ذکر تأیید کرده بود.

تظاهرات ضد دولتی در عراق وارد یکمین سالگرد خود می‌شود و معترضان با دادن فراخوان، خواستار حفظ روند این اعتراضاتی که طی یک سال ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته، شده‌اند.