خواص آرد نارگیل را بیشتر بشناسید

71

1399/9/9

01:31


افرادی که نمی‌توانند گلوتن را تحمل کنند و به این ماده حساسیت دارند می‌توانند بدون نگرانی این آرد را جایگزین آرد گندم کنند. گیاهخواران نیز باید بدانند که این آرد حاوی 20 درصد پروتئین و 8 اسیدآمینه ضروری است. این آرد شاخص گلیسمی بسیار پایینی (35) نیز دارد

خواص آرد نارگیل را بیشتر بشناسید

به گزارش بهداشت نیوز، نارگیل یکی از میوه‌هایی است که روزبه‌روز بر شهرتش افزوده می‌شود و طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. در واقع تعداد افرادی که بیش از پیش از شیر یا روغن نارگیل در تهیه غذاهایشان استفاده می‌کنند رو به افزایش است. اما ما می‌خواهیم در این مقاله در خصوص آرد نارگیل صحبت کنیم که می‌تواند پای ثابت تهیه غذاهایی باشد که برای سالم‌تر بودن مفید هستند. این آرد همچنین در تهیه غذاهای مخصوص گیاهخواران نیز پرکاربرد است. در ادامه بیشتر در خصوص این آرد صحبت می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

آرد نارگیل چیست؟

آرد نارگیل یک ترکیب 100 درصد مغذی است. چون حاوی 50 درصد فیبر، پروتئین و مواد معدنی است. مهم‌تر اینکه این نوع آرد حاوی میزان اندکی کربوهیدرات و نشاسته است. علاوه براین، چربی موجود در آن کاملاً سالم است. این آرد عطر خوبی دارد و طعم آن اندکی به شیرینی می‌زند. بنابراین اگر می‌خواهید عطر خوبی به غذاهایتان بدهید و همچنین آن‌ها را مغذی‌تر کنید حتماً از آرد نارگیل استفاده کنید.

باید بدانید که این آرد جایگزین بسیار خوبی برای آرد گندم است. بنابراین می‌توانید در تهیه شیرینی و کیک‌ها نیز از آن استفاده کنید و مطمئن باشید که شیرینی‌هایی که تهیه کرده‌اید فیبر بالایی دارند و در عوض میزان کربوهیدرات و کالری آن کم است.

آرد نارگیل میزان اندکی قند زودجذب دارد. یعنی 14 درصد در مقابل 70 درصد آردهای دیگری که حاوی نشاسته هستند. بنابراین این آرد برای افراد دیابتی و همچنین افرادی که نگران قند خونشان هستند مفید است

همچنین باید بدانید که آرد نارگیل فاقد گلوتن و لاکتوز است. این آرد حدود 45 درصد فیبر دارد و به همین دلیل نیز برای عملکرد روده‌ها مفید است. اگر به دنبال یک منبع چربی‌های سالم و خوب هستید این آرد به کارتان می‌آید. آرد نارگیل حاوی چربی خاصی به نام اسید لوریک است. نتایج پژوهشی که در مجله Progress in Cardiovascular Diseases به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که اسیدلوریک تأثیر مثبتی روی سلامت قلب و عروق دارد و همچنین باعث افزایش میزان کلسترول خوب خون می‌شود.

با وجود اینکه قیمت این نوع آرد از آرد گندم بالاتر است اما باید بدانید که نیازی به استفاده زیاد از این آرد در تهیه غذاها و شیرینیجات نیست. یعنی اینکه به عنوان مثال برای تهیه شیرینی در مقایسه با آردهای دیگر به میزان کمتری از این آرد نیاز دارید. این نوع آرد برای افراد گیاهخوار بسیار مناسب است.

چگونه آرد نارگیل تهیه کنیم؟

بدون شک ماده اصلی تشکیل دهنده آرد نارگیل خود میوه نارگیل است. برای تهیه این آرد از گوشت میوه نارگیل استفاده می‌کنند. البته توجه داشته باشید که میوه نارگیل باید طبیعی و تازه باشد. ابتدا میوه را فشار می‌دهند تا شیر آن خارج شود و سپس روغن آن را می‌گیرند. در نهایت نیز گوشت میوه را به طور کامل خشک می‌کنند و در نهایت آن را رنده می‌کنند تا آرد آن حاصل شود. بافت این آرد بسیار ریز بوده و شبیه آرد غلات سنتی و عطر و طعم آن خاص نارگیل است. آرد نارگیل طعم شیرین طبیعی و ملایمی به غذاهایتان می‌دهد و اگر در تهیه دسر از آن استفاده کنید می‌توانید دسرهای سالم‌تری میل کنید.

ارزش غذایی آرد نارگیل

آرد نارگیل سرشار از فیبر است

آرد نارگیل با دارا بودن بین 45 تا 60 گرم فیبر در هر 100 گرم آرد می‌تواند یکی از منابع غنی فیبرها نامیده شود. بنابراین می‌توان گفت که آرد نارگیل حاوی فیبر بیشتری نسبت به آرد گندم، تخم شربتی، تخم کتان، جوی دوسر یا آلو خشک است. نتایج پژوهشی که در International Journal of Clinical Practice به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که آرد نارگیل باعث تحریک عملکرد روده‌ها شده و عمل دفع را راحت‌تر می‌کند. این آرد همچنین نقش مهمی در کاهش کلسترول دارد و می‌تواند احساس سیری طولانی‌مدتی ایجاد کند.

آرد نارگیل سرشار از عناصر مغذی است

آرد نارگیل حاوی میزان زیادی سلنیوم است. این ماده باعث کاهش تولید رادیکال‌های آزاد می‌شود. 10 گرم آرد نارگیل حدود 21 درصد نیاز روزانه به سلنیوم را برای یک فرد بالغ تأمین می‌کند. این آرد همچنین حاوی منگنز و میزان کمی آهن است. حتماً می‌دانید که بدن نمی‌تواند آهن تولید کند و این ماده معدنی باید از طریق مصرف مواد غذایی جذب بدن شود.

آرد نارگیل سرشار از اسیدلوریک

آرد نارگیل حاوی اسید لوریک است که این ماده یک اسید چرب اشباع شده بسیار خاص محسوب می‌شود. در واقع اسیدلوریک یک محرک خوب برای تقویت دستگاه ایمنی و غدد تیروئیدی است. خواص ضدمیکروبی این اسید مورد توجه دانشمندان بخصوص محققانی که روی ویروس HIV، هرپس یا سرخک کار می‌کنند قرار گرفته است. باید بدانید که چند نوع چربی موجود در نارگیل به دلیل ارزش بالایی که دارند از روغن جدا شده و به صورت جداگانه به فروش می‌رسند. اسیدلوریک هم در بخش صنعتی و دارویی به فروش می‌رسد.

آرد نارگیل سرشار از پروتئین

آرد نارگیل به دلیل دارا بودن میزان زیادی پروتئین خاصیت سیرکنندگی دارد. دو قاشق از این آرد حاوی 5 گرم پروتئین است. چربی‌های موجود در این آرد با فعال کردن سوخت و ساز بدن مانع از ذخیره شده چربی‌ها شده و باعث سوزاندن کالری‌های دریافتی می‌شود. به همین دلیل نیز می‌گوییم چربی‌های آن جزو چربی‌های سالم هستند.

آرد نارگیل فاقد گلوتن و کلسترول است

افرادی که نمی‌توانند گلوتن را تحمل کنند و به این ماده حساسیت دارند می‌توانند بدون نگرانی این آرد را جایگزین آرد گندم کنند. گیاهخواران نیز باید بدانند که این آرد حاوی 20 درصد پروتئین و 8 اسیدآمینه ضروری است. این آرد شاخص گلیسمی بسیار پایینی (35) نیز دارد. در نهایت باید بگوییم که آرد نارگیل میزان اندکی قند زودجذب دارد. یعنی 14 درصد در مقابل 70 درصد آردهای دیگری که حاوی نشاسته هستند. بنابراین این آرد برای افراد دیابتی و همچنین افرادی که نگران قند خونشان هستند مفید است. آرد نارگیل همچنین برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند گزینه مناسبی است.

آرد نارگیل مناسب برای تهیه دسرها

آرد نارگیل علاوه بر اینکه عطر فوق‌العاده‌ای دارد حاوی خواص و فواید زیادی برای سلامتی است. به همین دلیل اگر به دنبال سبک زندگی سالم هستید می‌توانید از این آرد در تهیه غذاهای جدید استفاده کنید. اگر جزو افرادی هستید که علاقه فراوانی به دسر دارید اما در عین حال نگران اضافه وزن هستید می‌توانید از این آرد در تهیه انواع دسرها استفاده کنید.

منبع: تبیان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو