رقابت کهنه‌کار و تازه‌وارد در انتخابات ۱۴۰۰؟

منبع: برترین ها

34

1399/9/9

07:48


جريانات سياسي و احزاب مختلف مي‌گويند هنوز زود است كه درباره گزينه‌هاي نهايي‌شان براي انتخابات 1400 صحبت كنند ولي كم‌كم پازل رقابتي سال آينده در حال تكميل است و شايد نكته جالب در اين انتخابات نسبت به ادوار گذشته آن است كه اين‌بار چهره‌هايي با سابقه حضور در نهادهاي نظامي و فعاليت نظامي بيش از پيش فعال شده‌اند.

روزنامه اعتماد: جريانات سياسي و احزاب مختلف مي‌گويند هنوز زود است كه درباره گزينه‌هاي نهايي‌شان براي انتخابات 1400 صحبت كنند ولي كم‌كم پازل رقابتي سال آينده در حال تكميل است و شايد نكته جالب در اين انتخابات نسبت به ادوار گذشته آن است كه اين‌بار چهره‌هايي با سابقه حضور در نهادهاي نظامي و فعاليت نظامي بيش از پيش فعال شده‌اند.

تاجايي كه بحث درباره كانديداهايي با سابقه نظامي حتي به موضوعي محوري در شبكه‌هاي اجتماعي و البته فضاي رسمي مطبوعات تبديل شده و برخي با صف‌آرايي مخالف و موافق به نقد و بررسي آن مي‌پردازند. جداي از اين، محافل سياسي نيز با نگاهي جدي در حال بحث درباره اين موضوعند و آن گونه كه برخي سياسيون مي‌گويند بعضي جريانات سياسي به طور جدي تلاش مي‌كنند تا بتوانند فردي را با سابقه نظامي به عرصه رقابت بياورند و از آن حمايت كنند. بحث‌هايي كه با اعلام كانديداتوري حسين دهقان بيش از پيش داغ شد و البته هنوز بخش قابل‌توجه از مباحث رسانه‌اي نشده است.

به‌خصوص اصولگرايان به عنوان جريان اصلي حامي اين ايده، در راهبرد انتخاباتي‌شان سعي مي‌كنند صحبت از كانديداهاي نهايي را فعلا علني نكنند و اين درحالي است كه بررسي‌هاي «اعتماد» از اين حكايت دارد كه يكي از مهم‌ترين گزينه‌هاي اين جريان سياسي -كه از قضا سابقه نظامي هم دارد- اين روزها به‌شدت فعال و در تلاش براي جلب حمايت احزاب و اشخاص متنفذ اصولگراست.

سردار دهقان كه پيش از اين وزير دفاع بوده، اولين نفري بود كه با سابقه نظامي پا به عرصه انتخابات 1400 گذاشت و اعلام كرد كه در انتخابات رياست‌جمهوري سيزدهم نامزد مي‌شود. غير از او سخنان و رفتارهاي محسن رضايي، فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامي - كه سابقه حضور چندباره كانديداتوري انتخابات رياست‌جمهوري را نيز دارد- نشان مي‌دهد كه بعيد نيست او بار ديگر وارد كارزار انتخابات شود. محمدباقر قاليباف هم كه حالا رياست مجلس را در دست دارد، از گزينه‌هاي محتمل اصولگرايان براي كانديداتوري 1400 است.

علاوه‌ بر اينها، عزت‌الله ضرغامي رييس اسبق صداوسيما كه او نيز در كارنامه خود مدتي سابقه فعاليت نظامي دارد، از جمله افرادي است كه بارها بحث حضورش در انتخابات سال آينده مطرح شده است. اما در ميان اسامي مختلف، يك چهره جديد هم به‌نحوي عجيب مطرح و از قضا از سوي طيفي خاص مورد حمايت است. سعيد محمد، فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مدتي است كه نامش در محافل مختلف سياسي به‌خصوص اصولگرايان شنيده مي‌شود.

يك اصولگراي تازه‌وارد

سعيد محمد از جمله فرماندهان جوان سپاه محسوب مي‌شود كه بيشتر در امور اجرايي و عمراني سپاه فعاليت داشته و كمتر هم با لباس نظامي ديده شده است. او سال 66 وارد سپاه شد و طي سال‌هاي گذشته آن گونه كه رسانه‌ها گزارش داده‌اند، بيشتر در بخش‌هاي عمراني سپاه و زيرمجموعه‌هاي قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ص) مشغول به كار بوده است. محمد دكتراي مهندسي عمران (گرايش راه و ترابري) از دانشگاه تربيت مدرس تهران را در سال 88 اخذ كرده است.

نام سعيد محمد اما درحالي مطرح شده كه محمدباقر قاليباف نيز ظاهرا فعاليت‌هاي انتخاباتي خود را افزايش داده است. آن‌هم با وجود اينكه حالا چندماهي است در جايگاه رياست مجلس ايستاده و ساكن «بهارستان» است اما همچنان نيم‌نگاهي به «پاستور» دارد. چه آنكه برخي نزديكان او بر اين باورند كه سوابق قاليباف بيشتر در حوزه اجرايي كارايي دارد و او بيش از «بهارستان» قادر به نقش‌آفريني در «پاستور» است. با اين حال او در جريان سياسي اصولگرا هم طرفدار و هم منتقداني دارد و بنابر شواهد اين گونه نيست كه مسير رسيدن به «پاستور» برايش آسان باشد. چه آنكه او احتمالا وارد رقابتي درون‌گفتماني با ديگر چهره‌هاي مطرح اصولگرا نيز خواهد شد. كما اينكه دوره پيش هم با اينكه خيلي زود برنامه‌ريزي براي انتخابات رياست‌جمهوري را كليد زد، اما در نهايت به‌نفع سيدابراهيم رييسي كناره‌گيري كرد و از حضور در رقابت سياسي انتخابات بازماند.

بر اين اساس مي‌توان گفت هرچند او همچنان مشتاق رسيدن به رياست‌جمهوري است اما اين امكان وجود دارد كه اصولگرايان درباره چهره ديگري به اجماع برسند و اين گزينه، مي‌تواند سيعد محمد باشد. چنانكه پيگيري‌هاي خبرنگار «اعتماد» نشان مي‌دهد كه سعيد محمد اكنون به عنوان گزينه‌اي جدي روي ميز بحث و بررسي احزاب اصولگراست. آن گونه كه منابع مختلف به خبرنگار «اعتماد» گفته‌اند، ‌چند وقتي است كه فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء(ص) در حال مذاكره با چهره‌ها و تشكل‌هاي اصولگراست تا بتواند براي انتخابات سال آينده حمايت آنان را جلب كند. خبري كه حالا حميدرضا ترقي، عضو ارشد حزب موتلفه اسلامي در گفت‌وگو با «اعتماد» تاييد كرده است.

تكرار 84 در 1400؟

سعيد محمد برخلاف قاليباف تداركات سياسي و بدنه حامي پرقدرت و متشكلي ندارد و كمتر در عرصه سياست شناخته شده است. او تا به‌حال در هيچ رقابت سياسي حضور نداشته و به‌همين‌خاطر نام او كمتر براي افكار عمومي آشنا به حساب مي‌آيد. در عين حال سعيد محمد يكسري از ويژگي‌هاي مورد تاكيد جريان اصولگرايي را دارد. او هم با فاكتورهاي سياسي اصولگرايان جوان محسوب مي‌شود و هم در عين حال انقلابي و جهادي است. وقتي كمتر شناخته‌شده بودن كنار اين ويژگي‌ها قرار مي‌گيرد، اتفاقات انتخابات سال 84 يادآوري مي‌شود. زماني كه محمود احمدي‌نژاد به عنوان يك چهره جديد پا به عرصه رقابت انتخاباتي گذاشت. آن زمان در ميان چهره‌هاي مشهور او فردي گمنام به نظر مي‌آمد و ازقضا توانست خود را با ويژگي‌هاي جهادي و انقلابي‌گري نيز معرفي كند و جايگاهي ميان اصولگرايان به دست آورد تا آنجا كه اين جريان سياسي طرفدار دوآتشه او شد.

در عين حال بايد درنظر داشت كه شكل‌گيري رقابت و كشمكش بين اصولگرايان نيز سناريويي محتمل است. برخي ناظران معتقدند كه زمينه براي پيروزي اصولگرايان بيش از هر زمان فراهم است. مشاركت پايين مردم در انتخابات اسفندماه 98 و احتمال ردصلاحيت چهره‌هاي اصلاح‌طلب در انتخابات خردادماه 1400 و البته نااميدي مردم از وضعيت حاكم بر معيشت و اقتصاد مملكت، كمكي شايان است براي جريان اصولگرا تا بتوانند چهره مطلوب خود را به «پاستور» برسانند. اما در عين حال همين اوضاع ظاهرا مساعد در مسير پيروزي، مي‌تواند اختلافات دروني اصولگرايان را نيز بيشتر و بيشتر كند و رسيدن به نامزد واحد واحد، احتمالا يكي از چالش‌هاي جدي آنان باشد؛ چراكه باتوجه به هموار بودن مسير، بسياري تمايل دارند تا پا به عرصه رقابت بگذارند و بزرگان اصولگرا سخت بتوانند اين خيل مشتاقان را مجاب كنند تا به نفع گزينه موردوثوق‌شان انصراف دهند.

حالا باتوجه به بررسي چهره‌ها و تدارك حامياني كه در عرصه سياست دارند، شايد بتوان از احتمال رقابت قاليباف و سعيد محمد صحبت كرد. البته ممكن است اين رقابت به آخرين لحظات نكشد و باتوجه به جدي شدن مذاكرات اصولگرايان پشت درهاي بسته، پيش از روز سرنوشت و شب انتخابات، يكي از اين دو به نفع ديگري كنار بكشد و البته در اين صورت احتمالا ديگر نوبت كناره‌گيري قاليباف به‌نفع رقيب اصولگرا نيست و ازقضا شايد سعيد محمد كه ازقضا پيش‌تر از تمايلش براي شهرداري تهران نيز گفته بوديم، گزينه مناسبي براي كناره‌گيري به‌نفع كانديداي اصلي اصولگرايان براي رياست‌جمهوري باشد؛ چراكه اصولگرايان از مدت‌ها پيش با جديت در حال برنامه‌ريزي براي تصاحب كرسي‌هاي شوراي شهر تهران نيز هستند و اين يعني گزينه‌اي كه به‌نفع اجماع جناح راست در انتخابات اصلي و تصاحب «پاستور» فداكاري كند، مي‌تواند بلافاصله براي سكانداري شهرداري پايتخت، راهي «بهشت» شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو