اختصاصی| چگونه بفهمیم کرونا داریم یا آنفلوانزا؟

47

1399/9/9

08:38


رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با بیان اینکه تا امروز گزارشی از موارد آنفلوانزای فصلی خصوصا در مناطق هدف کشور نداشته ایم، بیان داشت: استفاده از ماسک، شستشوی دست و رعایت فاصله اجتماعی در کاهش بروز آنفلوانزا مؤثر بوده است.

اختصاصی| چگونه بفهمیم کرونا داریم یا آنفلوانزا؟

دکتر نجاری با اشاره به اینکه آنفلوانزای فصلی در تمام کشورهایی که آب و هوای معتدل دارند با شروع فصل سرد شایع می شود، به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: در کشور ما نیز توقع داریم در نیمه ی دوم سال آنفلوانزا را داشته باشیم. اما اینکه این آنفلوانزا با چه شدتی می آید  و میزان شیوعش چگونه است قطعا به عوامل زیادی بستگی دارد.

تأثیر مراقبت های بهداشتی کرونا در پیشگیری از آنفلوانزا

وی اضافه کرد: منشاء نگرانی سیستم مراقبت بیماری های واگیردار این بود که امسال به دلیل شیوع کرونا، امکان دارد با شیوع آنفلوانزا هم مواجه شویم و به دلیل هم پوشانی علائم آنفلوانزا و کرونا اختلال در تشخیص و درمان این دو بیماری رخ بدهد.

او تصریح کرد: به همین دلیل اقدامات مضاعفی چه در مراقبت از کووید 19 و چه آنفلوانزا صورت گرفت. البته اکثر افراد با تجربه در حوزه اپیدمی ها معتقد بودند که چون امسال برخلاف سال های گذشته سطح مراقبت بیماری های تنفسی بالاتر رفته، امکان اینکه آنفلوانزا شیوع پیدا کند کمتر است، چون همان مراقبت هایی که برای کرونا صورت می گیرد می تواند از شیوع آنفلوانزا هم جلوگیری کند.

تاکنون مورد مثبت آنفلوانزا نداشته ایم

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: به نظر می رسد این پیش بینی ها تا امروز درست بوده چون تا امروز گزارشی از موارد آنفلوانزای فصلی خصوصا در مناطق هدف کشور (مناطقی که مراقبت آنفلوانزا در آن ها صورت می گیرد) نداشته ایم یعنی دانشگاه ها تا امروز موردی به عنوان آنفلوانزای مثبت گزارش نکرده اند ولی مراقبت و پیشگیری از آنفلوانزا همچنان در سرفصل دانشگاه های علوم پزشکی قرار دارد.

اختصاصی| چگونه بفهمیم کرونا داریم یا آنفلوانزا؟

نجاری استفاده از ماسک، شستشوی دست و رعایت فاصله اجتماعی در جامعه و خصوص استان های سرد و واکسیناسیون افراد پرخطر  را در کاهش بروز  آنفلوانزا مؤثر دانست و گفت: امیدواریم با پایش هایی که در دانشگاه های علوم پزشکی صورت می گیرد و اقدامات بهداشتی مردم برای جلوگیری از کرونا، این وضعیت خوب در خصوص آنفلوانزا پایدار بماند.

وجه تمایز آنفلوانزا، کرونا و سرماخوردگی

این متخصص بیماریهای عفونی در خصوص تفاوت های آنفلوانزا، کرونا و سرماخوردگی هم اظهار داشت: ویژگی اصلی کووید 19 این است که برق آسا نیست یعنی روند آن تدریجی است و ظرف دو تا سه هفته به حداکثر علائمش می رسد خصوصا در آن گروه های پر خطری که احتمالا ریه هایشان درگیر می شود.

او افزود: اما آنفلوانزا یک بیماری حادِ تب دارِ تنفسی است که ظرف سه تا پنج روز به حداکثر علائمش می رسد و روند آن کند نیست. یعنی مریض به سرعت با تب و درد عضلات و حال عمومی مواجه می شود و وادار می شود از مراقبت پزشکی استفاده کند.

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت به بهداشت نیوز گفت: علائم سرماخوردگی هم که کلا از کووید و آنفلوانزا مجزاست زیرا سرماخوردگی بیمار را بدحال نمی کند و بیمار درد عضلانی خفیف، تب کم، علائم عطسه، آبریزش بینی و گاهی گلو درد دارد.

گفتگو: مشکات سخاوتی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو