درمان خانگی میگرن با راه های طبیعی و خانگی

درمان خانگی میگرن با راه های طبیعی و خانگی


منبع: آرگا

150

1399/9/9

11:32


در این مطلب با انواع راه های موثر برای درمان خانگی میگرن آشنا می شوید. همچنین به عوامل بروز میگرن و نشانه های ابتلا به آن هم خواهیم پرداخت. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

درمان خانگی میگرن با راه های طبیعی و خانگی

سردردهای موقتی با سردرد میگرن متفاوت است. اگر میزان درد را در سردرد معمولی ده برابر کنید باز هم به درد میگرن نمی رسد. این نوع سردرد ممکن است حتی تا چند ساعت طول بکشد و یا در هفته چندین بار رخ بدهد. در ادامه با راه های درمان خانگی میگرن آشنا می شوید.

علائم و نشانه‌های میگرن

تحقیقات نشان داده است که از هر ده نفر یک نفر به میگرن مبتلا می شود. البته ابتلا به میگرن ذر بیشتر افراد ارثی می باشد. در ادامه به مهم ترین نشانه ها و علایم میگرن می پردازیم.

 

علت ابتلا به میگرن و راه درمان آن

  • حالت تهوع
  • تپش سر
  • استفراغ
  • مورمور شدن سر
  • کرختی و بی حسی
  • حساسیت به صدا، بو، نور و یا همه آن ها
  • سرگیجه
  • باقی ماندن سردرد تا ۷۲ ساعت

علت ابتلا به میگرن

برای هر شخصی امکان ابتلا به چنین سردردهایی وجود دارد. عوامل زیر از علل ابتلا به میگرن هستند که اگر کنترل شوند می توانند از ابتلا به میگرن پیش گیری کنند.

  • مهم ترین عامل در ایجاد میگرن، استرس و اضطراب می باشد. ابتدا به هنگام استرس سردردهای معمولی پیدا می شوند اما به تدریج پیشرفت کرده و به میگرن تبدیل می شوند.
  • مصرف مشروبات الکلی
  • قرارگرفتن برای مدت طولانی در سر و صدای زیاد
  • قرار گرفتن در معرض نور زیاد و بوهای تند
  • خواب ناکافی، داشتن رژیم غذایی ناسالم و عدم خوردن غذا به مقدار کافی
  • بعضی از حساسیت ها و آلرژی ها زمینه بروز میگرن را فراهم می کنند.
  • کمبود مواد معدنی و ویتامین ها در بدن از دیگر عوامل ابتلا به میگرن هستند.
  • اختلالات الکترولیت و کم آبی نیز تاثیر به سزایی در ایجاد میگرن دارند. همچنین این دو مورد باعث احساس خستگی در شخص می شوند. اما اگر این امر ادامه پیدا کند کم کم شخص به سردردهای شدیدی دچار می شود.

روش های درمان خانگی میگرن

کم آبی

روزانه بین ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید تا بدنتان دچار کم آبی نشود. ممکن است با نوشیدن آب باز هم دچار کم آبی شوید. زیرا وقتی الکترولیت های بدن کم باشند، بدن به صورت خودکار مقدار آب بدن را کم می کند تا با مقدار الکترولیت ها متناسب شوند.

بنابراین هم میگرن موجب کم آبی بدن می شود و هم کم آبی موجب بروز میگرن می شود و این امر نیز بر شدت میگرن می افزاید. به همین دلیل تا وقتی بدن کم آب باشد، درد میگرن ادامه دارد.

اختلالات الکترولیتی

الکترولیت ها در واقع مواد معدنی هستند که در بدن ایجاد بار الکتریکی مثبت می کنند. الکترولیت ها در انجام بعضی از فرآیندهای بزرگ در بدن مثل کمک به تنظیم سیستم قلبی و عروقی، دستگاه عصبی و عملکرد ماهیچه ها تاثیر گذار هستند.

منیزیم مهم ترین ماده معدنی است که در انجام این فرآیندها نقش مهمی دارد. این ماده که ضد التهاب هم است کمک به درمان میگرن می کند.

درمان خانگی میگرن با روش های خانگی و طبیعی

در ادامه به روش های درمان طبیعی میگرن که بسیار راحت و آسان هستند، می پردازیم. این روش ها سردردهای میگرنی را کنترل و یا حتی درمان می کنند.

سیب :

سیب راهکاری دیگر برای درمان میگرن می باشد. به هنگام شروع درد، یک عدد سیب را بو کنید و یا آن را میل نمایید. مصرف سیب سطح اسید در بدن را متعادل کرده و بوییدن آن نیز به کاهش و تسکین درد کمک می کند. گفتنی است مصرف یک لیوان آب که به اندازه ۴ قاشق غذاخوری سرکه سیب به آن اضافه شده است هم در کاهش یافتن درد بسیار موثر است.

درمان خانگی و سنتی میگرن با سرکه سیب

استفاده از یخ :

یکی از راه های ساده برطرف کردن درد میگرن استفاده از یخ می باشد. برای کاهش درد مقداری یخ را در کیسه آب سرد قرار بدهید. سپس آن را بر روی محل درد قرار دهید. سرمای یخ به کاهش درد و بی حس شدن مل در کمک زیادی می کند.

گل مینا :

گل مینای تازه دارویی برای درمان میگرن است. این گیاه خواص ضد التهابی داشته و به رفع اسپاسم عضلات هم کمک می کند. برای کاهش سردرد خود و درمان آن روزانه، مقداری گل مینا دم کرده و بنوشید.

قهوه :

پیشنهاد می شود برای درمان خانگی میگرن, یک فنجان قهوه بنوشید زیرا در رفع سردرد اثرگذار است. قهوه حاوی مقادیر بالایی از کافئین می باشد و این ماده نیز گیرنده های درد را مسدود کرده در نتیجه درد کاهش می یابد. اضافه کردن مقداری آب لیموترش تازه به قهوه، در افزایش اثربخشی آن موثر است.

نشانه های بروز میگرن و راه درمان آن

شربت ضد میگرن :

این شربت برای درمان میگرن بسیار موثر و کارآمد بوده و درد را در عرض چند دقیقه آرام و درمان می کند. برای تهیه این شربت به یک لیوان آب، یک قاشق غذاخوری آب لیموترش و دو قاشق چای خوری سرخالی نمک اضافه کنید. مواد را باهم ترکیب کرده و سپس بنوشید. بهتر است از نمک دریای باکیفیت استفاده کنید زیرا مواد معدنی زیادی از جمله منیزیم دارد. نمک سطح سروتونین خون را به سرعت بالا می برد. بدین ترتیب مصرف منیزیم جزء بهترین روش ها برای درمان سردرد شدید می باشد.

ماساژ :

ماساژ دادن محل درد موجب بالا رفتن سطح سروتونین خون شده و سیگنال های درد را هم مسدود می کند و از دیگر راه های درمان خانگی میگرن می باشد. بدین منظور شقیقه ها را به آرامی و با دو انگشت به صورت دورانی ماساژ دهید. اگر برای ماساژ از روغن کنجد، هل و یا دارچین استفاده کنید، تاثیرش بیشتر می شود.

درمان خانگی و طبیعی میگرن با ماساژ

چای نعناع، بابونه و زنجبیل :

نعناع دارای خاصیت ضد التهابی است، لذا در بهبود یافتن درد بسیار موثر است. بابونه نیز چنین خاصیتی دارد. یک راه طبیعی دیگر برای برطرف کردن درد میگرن بهره مندی از خواص چای نعناع و خواص چای بابونه همراه با کمی عسل می باشد. مصرف چای زنجبیل و یا جویدن آن به صورت تازه، برای رفع سردرد میگرنی هم بسیار خوب است مخصوصا اگر این درد با حالت تهوع همراه باشد.جویدن ریشه زنجبیل، به رفع مشکلات معده و التهابات آن کمک می کند.

سیر :

همانطور که می دانید سیر فواید زیادی برای سلامت بدن دارد و به دلیل داشتن خاصیت تسکین دهندگی و خنک کنندگی به عنوان یک درمان خانگی میگرن محسوب می شود، همچنین برای تسکین سردرد هابی ضربه ای نیز مورد استفاده قرار گرفته می شود، می توانید چند حبه سیر را له کرده سپس داخل یک کیسه کوچک یا دستمال تمیز بگذارید و در هر لحظه که دچار سردرد شدید می توانید عطر سیر هایی که له کرده اید را استنشاق کنید و یا می توانید دو قطره روغن سیر را با یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل و کمی نمک دریایی ترکیب کرده سپس مخلوط به دست آمده را بر روی شقیقه ها و پیشانی تان به آرامی بمالید.

درمان میگرن با راهکارهای طبیعی

کمپرس سرد و گرم :

از دیگر راهکارهای خانگی جهت درمان میگرن استفاده از کمپرس سرد و گرم است که هر دو کمپرس بسیار مفید و موثر هستند البته این نکته را به خاطر داشته باشید که افرادی که دارای دیابت، ناراحتی های پوستی و مشکلات گردش خون می باشید نباید از کمپرس خیلی سرد یا خیلی گرم استفاده نمایند.

دانه کتان :

استفاده از دانه کتان جهت رفع سردرد های میگرنی گزینه بسیار مناسبی است زیرا، دارای خاصیت ضد التهابی است فقط کافی است، به یک فنجان آبجوش یک قاشق چای خوری تخم کتان بیفزایید سپس اجازه دهید مدتی بماند و بعد از صاف کردن محلول آن را بنوشید، به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب روزی دو بار از این روش استفاده نمایید و همچنین می توانید به منظور ماساژ عضلات نیز از این چای کمک بگیرید.

درمان سردرد های میگرنی با روش های طبیعی

چای زنجبیل، فلفل قرمز و نعناع :

به منظور درمان سردرد های میگرنی می توانید به دو فنجان آب جوش یک برش زنجبیل تازه، یک سر قاشق چای خوری فلفل قرمز و یک قاشق چای خوری نعناع خشک بیفزایید و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه بماند و محلول را صاف کرده و بنوشید، به منظور طعم دهی بهتر می توانید کمی عسل نیز به آن اضافه کنید، این چای را به صورت منظم بنوشید و یا می توانید به منظور علائم سردرد های میگرنی به آب جوش برگ نعناع بیفزایید و پس از زمان ده دقیقه به آن کمی عسل اضافه کرده و بنوشید.

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما دوستان مفید و سودمند بوده باشید و با کمک راهکارهای گفته شده برای همیشه از شر سردرد های میگرنی خلاص شوید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر روش های درمان خانگی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو