چرا با وجود کاهش تردد خودروهای شخصی باز هم شاهد افزایش آلودگی هوا هستیم؟

97

1399/9/9

12:19


چرا با وجود کاهش تردد خودروهای شخصی باز هم شاهد افزایش آلودگی هوا هستیم؟

سلامت نیوز: یک هفته از اجرای محدودیت های شدید کرونایی می گذرد. در این یک هفته اما با وجود محدودیت تردد و کاهش چشمگیر تردد وسائل نقلیه شاهد افزایش آلودگی هوا در اکثر روزهای هفته گذشته بودیم.


طبق گزارشات هواشناسی، روز دوشنبه گذشته یعنی سوم آذر ماه جاری شاخص کیفیت هوا در تهران به ۱۱۸ و وضعیت ناسالم برای گروه های حساس رسید که در ساعت 18 همین روز شاخص آلودگی هوا به 129 رسید.

روز سه شنبه چهارم آذرماه نیز وضعیت آلودگی هوا با اندکی کاهش به شاخص 112 و در ساعت 17 همین روز شاخص آلودگی هوا به 116رسید. در روز بعد نیز آلودگی هوا همچنان ادامه داشته و به شاخص 109 در ساعت 7 صبح چهارشنبه رسید.

روز پنجشنبه آلودگی هوای تهران تشدید شده و در ساعت ۸ صبح به شاخص ۱۳۷ و در ساعت 13 همان روز شاخص آلودگی هوا به عدد 141 رسید. در حالی که وضعیت کیفیت هوا در روز جمعه در شرایط سالم قرار داشت اما در ساعت 11 همین روز شاخص کیفیت هوا به 123 رسید.


اکثر روزهای هفته گذشته، هوای تهران آلوده بوده و حتی بارندگی های هفته اخیر نیز تاثیری در کاهش روند آلودگی هوا نداشته است.این سوال پیش می آید که چرا با وجود بارندگی ها، محدودیت های کرونایی از جمله تعطیلی مراکز آموزشی و خرید همچنین تعطیلی مشاغل در ساعت 18 از 20 آبان ماه و تشدید محدودیت های کرونایی از اوایل آذرماه و منع تردد در ساعت 21 شب تا 4 صبح باز هم شاهد آلودگی هوا هستیم؟


سازمان هواشناسی عدم وزش باد مؤثر و انباشت آلاینده‌ها را از دلایل بروز آلودگی هوا دانسته اما بحث بر سر این است که چرا شاهد انباشت آلاینده ها هستیم؟


شاید بتوان پاسخ این سوال را در گفت وگوی حسین شهیدزاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با ایسنا یافت که گفته بود:« کمبود گاز برخی از صنایع، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها را ناچار به استفاده از سوخت‌های جایگزین بسیار آلاینده‌ای همچون گازوییل و مازوت می‌کند که از دیگر عوامل تشدید آلودگی هوای تهران محسوب می‌شود.»


وی با بیان اینکه پدیده اینورژن یا وارونگی دما از عمده‌ترین دلایل آلودگی هوای تهران در فصول پاییز و زمستان است، تصریح کرد: «وقتی هوای آلوده با تهویه طبیعی از شهر خارج نشود و طبیعت در حالتی قرار بگیرد که هوا ساکن شود و وارونگی دما اتفاق بیفتد، شاخص آلودگی هوا از حد مجاز عبور می کند و ناسالم می‌شود که از اوایل پاییز امسال شاهد این وضعیت هستیم. »


علی قربانی کارشناس نفت و انرژی نیز در گفت و گو با آنا علت اصلی آلودگی هوا در کلان شهرها را صنایع و نیروگاه‌ها دانسته که بنا به گفته وی «در فصل زمستان به دلیل نیاز بیشتر بخش خانگی به گاز شهری، نیروگاه‌ها از سوخت‌های مازوت و گازوئیل استفاده می‌کنند. مازوت یکی از سوخت‌های بسیار آلاینده است که گوگرد را در هوا منتشر می‌کند و موجب آلودگی هوا می‌شود.»


این در حالی است که گازها و فلزات موجود در سوخت مازوت باعث بروز بیماری های قلبی عروقی، تنفسی و بیماری های صعب العلاج می شود.همچنین همزمانی شیوع کرونا و افزایش آلودگی هوا جان افراد بیشتری را به خطر می اندازد.


دکتر عباس شاهسونی - رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی - در خصوص افزایش احتمال موارد مرگ به علت ابتلا به کووید ۱۹ در صورت مواجهه طولانی مدت با آلاینده های هوا هشدار داده و به ایسنا گفته است: «نتایج بررسی های انجام شده در برخی از کلانشهرهای کشورنشان دهنده این است که به ازای هر ۱۰ میکروگرم افرایش غلظت ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون، احتمال مرگ به علت کووید ۱۹ را ۶ درصد، دی اکسید نیتروژن ۱۵ درصد و ازن را ۷ درصد افزایش می دهد. »

مسئولینی که همیشه انگشت اتهام به سوی مردم گرفته اند که اینگونه القا میکنند که استفاده مردم از خودروی شخصی باعث بروز این حجم از آلودگی هوا در تهران و کلانشهرهاست حالا باید پاسخگو باشند که چرا اکنون که تردد در سطح شهر به حداقل رسیده هنوز مردم باید هوای آلوده تنفس کنند؟

همچنین با توجه به خطرات جدی آلودگی هوا در روزهای کرونایی، مسوولین باید برای کاهش روزهای الوده امسال به دنبال راهکارهای جدی تر برای کاهش آلودگی هوا باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو