زندگی درزیرسایه تهدید ویروس کرونا به ‌گونه‌ای که خودمان هم باورمان نمی‌شود، تغییر کرد و به نظر می‌آید برخی از این تغییرات برای همیشه باقی خواهند ماند و برخی بصورت مقطعی در زندگی مان می ماند و به مروررفع می شود.

همه گیری ویروس کرونا به‌ طورغیرمنتظره‌ای سلامت جسم و روان و اقتصاد جوامع مختلف دنیا را به خطرانداخته و موجب اختلال بسیاری در زندگی روزمره‌ مان شده است.

اثرات قرنطینه و کم کاری های طولانی به دلیل خطرات ناشی از کرونا ، تا مدت ها حتی بعد از پایان آن باقی می ماند. این نشان از آن دارد که انسان برای ادامه بقا باید خود را با شرایط سازگار کند که این سازگاری در این نه ماه به طرز آشکاری درهمه ابعاد زندگی مان مشهود است.

درحقیقت ، تجربه کرونا و تبعات پیرامون آن ، نوع جدیدی از شیوه زندگی را برای انسان ها به ارمغان خواهد آورد که می توان آن را آغازگرعصرجدیدی در زندگی بشر تلقی کرد.

قرنطینه عامل پررنگ چاقی در پاندمی کرونا

یکی از بارزترین اثرات قرنطینه بر روی انسان ، چاقی و افزایش وزن است. چیزی که مهمترین دلیل آن دراین دوران بی تحرکی بر اثر خانه نشینی و دورکاری ، خرید آنلاین مایحتاج زندگی، تغییر در رژیم غذایی و روی آوردن به غذاهای ناسالم است.

شواهد نشان می‌دهد، چاقی باعث فعال شدن طولانی مدت قسمت‌های مضر سیستم ایمنی بدن می‌شود؛ علاوه بر این واکسن‌های ویروس کرونا ممکن است در افراد چاق عملکرد خوبی نداشته باشند زیرا آسیب سیستم ایمنی بدن به آنها و آسیب اندام‌ها ، مبارزه با ویروس کرونا را دشوارتر می‌کند. اگر چاق هستید، باید بدانید زیر کوهی از چربی که هر روز با خودتان حمل می‌کند، یک دنیا بیماری خوابیده‌ است.

 

دلایل چاقی در قرنطینه

مصرف خوراکی های مضر

 

چاقی در کرونا عمدتا از سه مسیر به وقوع می پیوندد ، اول اینکه به واسطه اقامت در منزل و داشتن وقت اضافه، وسوسه مصرف خوراکی های بیشتر و متنوع در انسان ایجاد می شود. در کنار آن  بیشتر شدن پخت و پزهای خانگی به جهت پرهیز از فراهم آوری مایحتاج روزانه از خارج از منزل و که دامنه آن به پخت نان و شیرینی هم رسیده ، نیز موجب تشدید وسوسه ها و مصرف بیشتر مواد غذایی در منزل شده است.

تغییر الگوی خواب در قرنطینه

به این تغییرات قرنطینه ای ، تغییرالگوی خواب را نیز اضافه کنید که موجب دیرتر خوابیدن و دیرتر بیدار شدن از خواب می شود.این امرعمدتا باعث حذف وعده اصلی صبحانه و ریزه خواری های ساعات پایانی شب می شود که خود زمینه را برای افزایش وزن مهیا کرده است.

باورهای غلط غذایی در قرنطینه

عامل دیگری که دراین ایام به افزایش اضافه وزن کمک کرده ،باورهای غلط و توصیه های نادرست تغذیه ای است که در طی این دوره به سرعت از منابع غیرمعتبرعلمی منتشر شده و به باورهای عمومی نادرست تبدیل شده است.ضرورت مصرف کالری بیشتر به جهت تقویت سیستم ایمنی و مصرف خوراکی هایی با طبع گرم با هدف پیشگیری از ابتلا به کرونا ،از جمله توصیه های نادرستی است که پیروی از آنها باعث افزایش وزن و و چاقی شده است.

نبود آگاهی و توسل به اطلاعات اشتباه رسانه ای موجب شده که مثلا افراد برای دریافت ویتامین و پیشگیری از ابتلا به کرونا به مصرف آبمیوه های صنعتی روی آورده ، در صورتیکه این خوراکی ها به دلیل شکر اضافه و مواد نگهدارنده نه تنها تامین کننده ویتامین های بدن نیستند که شکر و قند موجود در آن موجب افزایش وزن و چاقی و بالارفتن قند خون در افراد می شود.

کم تحرکی ترمز کاهش وزن

عامل دیگری که باعث تشدید در افزایش وزن می شود ، کم تحرکی است. کاهش فعالیت فیزیکی به دلیل خانه نشینی و دورکاری و رعایت فاصله اجتماعی ، تعطیلی اماکن ورزشی و لزوم ماندن در قرنطینه موجب شده که فعالیت بدنی عادی افراد دستخوش تغییرشده وعامل بزرگی در افزایش وزن و همچنین به خطرافتادن سلامت بدن شود.

دورکاری عامل ایستایی بیشتر در قرنطینه

یکی دیگر ازعواملی که باعث کم تحرکی در دوران قرنطینه می شود، دورکاری است.

هنگامی که مجبورمی شوید فعالیت های محل کار خود را درمنزل انجام دهید، ناخودآگاه تحرک و فعالیت بدنی کمتر می شود که در نتیجه افزایش وزن به همراه خواهد داشت .

برای رهایی از این بی تحرکی توصیه می شود هرازگاهی محل فعالیت خود در منزل تغییر دهید. همچنین ازحالت نشسته به حالت ایستاده فعالیت های خود را ادامه دهید و همینطور از مصرف تنقلات در حین کار پرهیز کنید.

 

توصیه های قرنطینه ای

توصیه های حرکتی در قرنطینه

توصیه ضروری در این میان این است که امکانات لازم برای تحرک در منزل  فراهم شود، ازجمله اختصاص دادن فضایی از اتاق برای انجام حرکات کششی برای تقویت ماهیچه ها و عضلات و بهبود گردش خون و همین طورانجام حرکات کششی یوگا و مراقبه درساعاتی از روز برای ایجاد حس آرامش و تمرکزو تسکین تنش ذهنی، بسیار مهم تلقی می شود.یا در پارک و فضای سبز اطراف خانه تان با رعایت فاصله اجتماعی و پوشیدن ماسک به پیاده روی بپردازید.

مدیریت یخچال در قرنطینه

داشتن یک برنامه غذایی منظم و روتین با کمک پزشک تغذیه وهمچنین مدیریت و کنترل محتویات یخچال و خوراکی های موجود در منزل و نحوه پخت و پزو ایجاد قوانین سلامت در خرید مانند افزایش محصولات پروتئینی نظیر گوشت و مرغ و ماهی و حبوبات و سبزیجات و میوه های کم کالری و در دسترس نبودن خوراکی های چرب و و شیرین و پرکالری مانند انواع تنقلات شورو شیرین و همچنین  کنسروها و آب میوه های صنعتی و کیک وشیرینی از راهکارهای موثر در کنترل کالری دریافتی و کنترل وزن خواهد بود.

حذف تنقلات در قرنطینه

 

وقت اضافه درقرنطینه موجب تمایل بیشتربه نشستن جلوی تلویزیون و تماشای فیلم و سریال می شود. در نتیجه مصرف تنقلات و آجیل و مواد غذایی غیرضروری بالا می رود که موجب افزایش وزن و کاهش متابولیسم بدن می شود.توصیه می شود با خرید میان وعده های سالم مانند دمنوش ها و انواع مغزها و میوه های خشک و سبزیجات مزه دار شده با ادویه و سبزی های معطر سلامت خود و اعضا خانواده را ضمانت کنید.

تعادل در مصرف میوه جات در قرنطینه

لازم به ذکر است مصرف  بیش از حد بعضی از خوراکی ها مانند میوه ها در حین سالم بودن موجب تشدید چاقی در افراد می شود.

پس توصیه می شود حالت اعتدال در مصرف میوه ها رعایت شود و در ساعات پایانی شب و نزدیک به خواب از مصرف آن خودداری شود.یادمان باشد انجام حرکات ورزشی و برنامه فعالیت بدنی نباید مجوزی برای مصرف خوراکی های بیشتر باشد و با تغییر در کالری دریافتی آثار مطلوب آن را از بین ببرند.

چاقی تهدیدی بالاتر از کرونا

در پایان از خاطرمان نرود که ، اگرچه پاندمی کرونا مهلک و خطرناک است اما غفلت از عوامل دیگرسلامتی و بهداشت و بروز چاقی و اضافه وزن در طول زمان ، بیشتر از کرونا سلامتی را تهدید کرده و تبعات بلند مدت آن نظیر دیابت ،فشار خون ، بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری های غیرواگیر، بصورت همیشگی درسلامتی و نهایتا کیفیت زندگی افراد اختلال ایجاد می کند. بنابراین در این دوران باید به نحوی رفتار کنیم که پس از فروکش کردن این پاندمی خطرناک ، تندرستی و سلامت و اندام خود را از جنبه دیگری به مخاطره نینداخته باشیم.

گروه گزارش : شبنم موسوی خصال