علائم هشدار بیماری کلیه در کودکان

46

1399/9/9

14:46


متخصص نفرولوژی دانشگاه با اشاره به این که بخش دیالیز بیمارستان لقمان حکیم با حداکثر توان به بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی خدمات ارائه می دهد، از انجام تمهیدات لازم در این بیمارستان در زمینه مقابله با شیوع بیماری کرونا خبر داد.

علائم هشدار بیماری کلیه در کودکان

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر فرزانه فتوحی،چکاپ های دوره ای برای اطمینان از سلامت کلیه ها را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: حتی ممکن است فردی در کودکی دچار اختلال در عملکرد کلیه ها شده باشد و این بیماری در بزرگسالی علائم بیشتری از خود نشان دهد، بنابراین باید به محض مشاهده هر علامت مشکوکی در سیستم ادراری مثل قطع و وصل شدن، تنگی مجاری، انحراف مسیر و یا شب ادرای در کودکان به پزشک مراجعه شود.

 وی با بیان این که به دلیل ضعف سیستم ایمنی مبتلایان به نارسایی های کلیوی، بیش از سایرافراد در معرض خطر ابتلا به  کرونا هستند خاطرنشان کرد: عفونت هائیکه در پی ابتلا به ویروس کووید ۱۹ ایجاد می شود تهدیدی برای بیماران کلیوی به حساب می آید.

 وی هشدار داد: بیماران دچار نارساهایی کلیوی باید به محض مشاهده علائم مشکوک ابتلا به کرونا سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

 عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه با تاکید بر اهمیت رعایت نکات بهداشتی برای به حداقل رساندن ریسک ابتلا به کرونا در بیمارانی که برای انجام دیالیز ناگزیرند مرتبا به مراکز درمانی مراجعه کنند، گفت: بیماران و یا احیانا همراهانشان باید هنگام ورود به مراکز درمانی دست‌های خود را ضدعفونی کرده و حتما از ماسک استفاده کنند، همچنین باید تا جائیکه ممکن است فاصله حدود دو متر را با دیگران رعایت کرده و از گفتگو و نزدیک شدن به سایر بیماران یا همراهانشان پرهیز کنند.
 این متخصص نفرولوژی دانشگاه در ادامه درباره بیمارانی که ویروس کرونا دارند و یا مشکوک به ابتلا هستند و تحت دیالیز نیز قرار می گیرند نیز توضیح داد: به این بیماران برای حفظ سلامت خود و سایر بیماران تحت دیالیز، در بخش های ایزوله و یا درساعاتی متفاوت از سایر بیماران خدمات ارائه می شود.

 دکتر فتوحی با اشاره به این که علایم ابتلا به ویروس کووید ۱۹ در بیمارانی که تحت دیالیز قرار می گیرند همان علامت های ذکر شده همانند بدن درد، سرفه، تنگی تنفس و یا درد قفسه سینه و از دست دادن حس بویایی و چشایی است خاطرنشان کرد: این بیماران باید بدانند به دلیل شرایط بیماری و داروهایی که مصرف می کنند احتمال این که با بوجود آمدن عفونت تب نکند نیز زیاد است.
عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به این که بیماری های کلیوی قابل پیشگیری هستند خاطرنشان کرد: بیماران مبتلابه بیماری فشارخون و قند باید از بررسی دوره ای وضعیت کلیه ها غافل نشوند، همچنین افرادی که کلیه سنگ ساز و یا مبتلا به پروستات هستند نیز باید تحت نظر پزشک متخصص باشند تا احیانا کارکرد کلیه ها به دلیل ابتلا به این بیماری ها دچار اختلال نشود.

وی چکاپ های دوره ای برای اطمینان از سلامت کلیه ها را مورد تاکید قرار داد و توصیه کرد: حتی ممکن است فردی در کودکی دچار اختلال در عملکرد کلیه ها شده باشد و این بیماری در بزرگسالی علائم بیشتری از خود نشان دهد، بنابراین باید به محض مشاهده هر علامت مشکوکی در سیستم ادراری مثل قطع و وصل شدن، تنگی مجاری، انحراف مسیر و یا شب ادرای در کودکان به به پزشک مراجعه شود.

وی با بیان این که در برخی موارد بیماری های مربوط به اختلال در روند کارکرد کلیه ها بدون علامت و یا کم علامت است به افرادی که دارای سابقه خانوادگی نارسایی کلیوی هستند نیز توصیه کرد: افرادی که دارای سابقه ژنتیکی بیماری کلیه را در خانواده دارند باید از ۲۰ سالگی آزمایشات دوره ای همانند فشار خون، دیابت و بررسی کارکرد کلیه ها را برای دوبار در سال انجام دهند.




 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو