در تقویم سال 99 شب یلدا چند شنبه است؟ + آیین شب یلدا

منبع: مینویسم

53

1399/9/9

15:14


شب یلدا امسال چه روزی است؟

شب یلدا امسال چه روزی است؟

در تقویم سال ۱۳۹۹ شب یلدا، یکشنبه ۳۰ آذرمی باشد. لغت یلدا برگرفته از واژه ای سریانی است به معنای تولد و زایش تعبیر می شود. از برگزاری این جشن باستانی هزاران سال می گذرد و هم اکنون پس از گذشت این سال ها خانواده های ایرانی این رسم کهن را همچنان جشن می گیرند و در این شب طولانی سال در کنار خانواده و اقوام جمع می شوند.

بعضی از باستان شناسان ایرانی قدمت شب یلدا را هفت هزار ساله می دانند و علت آن را هم مربوط به ظروف سفالی دوره پیش از تاریخ می دانند.این ظروف سفالی دارای نقش و تصویر حیوانی مربوط به ماه های ایرانی همچون قوچ و عقرب می باشد. با این که این نقوشِ در کتیبه‌ها و یافته‌هاي‌ باستان‌شناسی کمیاب‌اند، اما باستان ‌شناسان اعتقاد دارند که آیین مربوط بـه شب یلدا را می توان از روی این نقوش تخمین زد که آن را تا هفت هزار سال قبل، ردیابی کرده اند.

می توانید از مطالب ارزنده ای که چیش از این در رابطه با شب یلدا همچون ۳۰ عکس نوشته یلدای غم انگیز برای عکس پروفایل و دانلود آهنگ شب یلدا سنتی برای شما عزیزان منتشر نمودیم بازدید نمایید.

شب یلدا امسال چه روزی است و چه آیینی دارد؟

  • یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ هجری شمسی
  •  sunday, 20 December 2020 میلادی
  •  السّبت ۵ ربيع الثانی ۱۴۴۲ هجری قمری

در شب یلدا خانواده های ایرانی دور هم جمع می شوند و به شعرخوانی ها و داستان خوانی بزرگ تر ها گوش می دهند و با هم گپ و گفت می کنند. قصه هایی غیر واقعی و کوچک که قهرمان های آن پریان و دیوها و جانوران هستند و مطمئنا شنیدنش برای هر کودکی خوشایند و جذاب می باشد و بسته به فرهنگ هر شهر یا استانی قصه های مربوط به خودشان نقل می شود به عنوان مثال قصه حسین کرد شبستری در میان آذربایجانی ها و داستان های شاهنامه در بین مردم خراسانی رایج می باشد.

قصه گویی بزرگ ترهای خانواده همراه با  فال حافظ و شاهنامه خوانی، چیدمان سفره شب یلدا و خوراکی های مخصوص این شب و برگرفته از محصولات و میوه های پاییز و خوشحالی اعضای خانواده، از مهم ترین اتفاقات این شب است.

با توجه به شیوع ویروس کرونا شاید دورهمی های شب یلدا به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی کم رنگ تر از سال های گذشته برگزار شئد اما نباید بهانه های خوشحالی را فراموش کنیم و می توانید با تماس تلفنی یا تصویری با عزیزانتان صحبت کنید و آن هارا ببینید.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو