نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد عمل جراحی کاهش وزن به نام گاسترکتومی آستین در نوجوانان مبتلا به چاقی روی استخوان هایشان اثرات منفی دارد.

به گزارش هندوستان تایمز، میریام ای بردلا، پزشک و استاد رادیولوژی در دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون و معاون رئیس گروه رادیولوژی گفت: چاقی کودکان یک مسئله مهم بهداشت عمومی تلقی می شود که طی 10 سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون عمل “گاسترکتومی اسلیو” رایج ترین روش جراحی چاقی است که در کودکان و بزرگسالان انجام می شود.

وی افزود: در گاسترکتومی آستین تقریبا 75 درصد معده برداشته می شود تا با محدود شدن مصرف غذا کاهش وزن ایجاد شود. در نتیجه این عمل معده شکل لوله یا آستین به خود می گیرد بنابراین به آن جراحی گاسترکتومی آستین می گویند. تعداد این جراحی که در نوجوانان انجام می شود از  سال 2005 تا 2014 صد برابر افزایش یافته است.

دکتر بردلا گفت: در بزرگسالان نیز جراحی چاقی می تواند اثرات منفی طولانی مدت بر استخوان ها داشته باشد و منجر به خطر شکستگی بالاتر شود، اما ما می خواستیم اثرات گاسترکتومی آستین را که روی نوجوانان در سال های حیاتی هنگام جمع شدن توده استخوان انجام می شود مورد بررسی قرار دهیم.

در این مطالعه 52 نوجوان با میانگین سنی 5/17 سال با چاقی متوسط ​​تا شدید مورد بررسی قرار گرفتند که 26 نفر از آنها تحت عمل جراحی آستین قرار گرفتند و 26 نفر دیگر در گروه کنترل بودند. 38 نفر از شرکت کنندگان در این مطالعه نیز دختر بودند. قبل و 12 ماه بعد از گاسترکتومی آستین بیماران سی‌تی اسکن ستون فقرات و کمر انجام دادند تا تراکم معدنی استخوان آنها به صورت کمی اندازه گیری شود. سی‌تی اسکن کمی یک روش بسیار دقیق برای تشخیص تغییرات در تراکم مواد معدنی استخوان پس از کاهش شدید وزن است.

مطالعات اخیر نشان می دهد چربی مغز استخوان به تغییرات در تغذیه پاسخ می دهد و ممکن است به عنوان یک نشانگر زیستی برای کیفیت استخوان عمل کند.

یک سال پس از جراحی نوجوانانی که تحت عمل جراحی گاسترکتومی آستین قرار گرفتند 34 کیلوگرم وزن کم کردند، در حالی که در گروه کنترل تغییر قابل توجهی در وزن شرکت کنندگان مشاهده نشد. در مقایسه با گروه شاهد بیماران گاسترکتومی آستین افزایش قابل توجهی در چربی مغز استخوان و کاهش تراکم استخوان در ستون فقرات کمر داشتند.

همچنین نوجوانانی که تحت عمل جراحی گاسترکتومی آستین قرار گرفتند علی رغم از دست دادن قابل توجه چربی بدن دچار از دست دادن استخوان و افزایش چربی مغز استخوان شدند. در حالی که جراحی کاهش وزن برای کاهش وزن و بهبود اختلالات متابولیکی موفقیت آمیز است، اما اثرات منفی بر استخوان دارد.

بیشتربخوانید:چرا از دست دادن چربی های شکم بعد از 40 سالگی سخت است؟

دکتر بردلا گفت: از دست دادن تراکم استخوان پس از عمل جراحی آستین انتظار می رود زیرا تحمل وزن بیشتر باعث تقویت استخوان ها می شود. علاوه بر کاهش تراکم استخوان از دیگر اثرات جراحی کاهش وزن می توان به اختلال در هورمون ها و مواد مغذی مهم برای سلامت استخوان اشاره کرد.

وی افزود: ما باید مکانیزمی را شناسایی كنیم كه به جلوگیری از، از دست دادن استخوان در این بیماران كمك كند و نوجوانان چاق را از سلامت استخوان بیشتر آگاه كنیم. دوره نوجوانی زمان حیاتی برای تعهد توده استخوان است و هر فرآیندی که در این روند خللی ایجاد کند می تواند عواقب ناگواری در اواخر زندگی همراه داشته باشد.

مترجم: الهه زارعی