ضعف مدیریتی در تامین واکسن آنفلوانز/ برای تامین واکسن کرونا درس عبرت بگیرید

46

1399/9/9

16:25


ضعف مدیریتی در تامین واکسن آنفلوانز/ برای تامین واکسن کرونا درس عبرت بگیرید

سلامت نیوز:معاون کل وزارت بهداشت به تازگی درباره‌ی ساخت واکسن کرونا گفته است:" سخت مشغول ساخت واکسن کرونا در کشورمان هستیم که چهار مورد آن طی روزهای اخیر به سازمان جهانی بهداشت ارائه شده بطوری که آنها از پیشرفت‌هایمان شگفت‌زده شده اند."

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سالم‌خبر، معاون کل وزارت بهداشت به تازگی درباره‌ی ساخت واکسن کرونا گفته است:" سخت مشغول ساخت واکسن کرونا در کشورمان هستیم که چهار مورد آن طی روزهای اخیر به سازمان جهانی بهداشت ارائه شده بطوری که آنها از پیشرفت‌هایمان شگفت‌زده شده اند."

در حالی این روزها مرزهای شکست در برابر کرونا را درنوردیده و تجربه می کنیم و شاهد به بار نشستن تصمیم سازی های اشتباه‌مان هستیم که هنوز سعی داریم دنیا را شگفت زده کرده و برگ های برنده را یکی پس از دیگری رو کنیم.

هنوز روزهای زیادی از ثبت خطاها در تصمیم سازی ها برای تامین واکسن آنفلوانزا برای کشور از سوی وزیر و قبیله ی مدیریتی او نمی‌گذرد. تصمیماتی فارغ از مسوولیت‌پذیری که به رغم نیاز مبرم به واکسن آنفلوانزا و وعده و وعیدهای محموله های در راه، آن هم به میزان 20 میلیون دوز در همان نیمه راه متوقف ماند و به جز بهانه های تحریم و مشکلات نقل و انتقال ارز مسوولان وزارت بهداشت لازم ندیدند در مورد چگونگی گزینش تامین کنندگان و واگذاری واردات این واکسن ها به آنها پاسخی به افکار عمومی ارائه کنند.

پاسخ به این سوال مانند سوالات پرتکراری که هر سال در آستانه ی روزهای طلایی تلقیح واکسن آنفلوانزا، وعده و وعید تولید داخل آن تکرار می شود و هرسال دریغ از سال های گذشته بی پاسخ می‌ماند.

در روزهای خاکستری که صدها انسان بیگناه در کشور در آغوش مرگ؛ دم و بازدم را به فراموشی می سپارند و مظلومانه زندگی را باخته و برای همیشه خاموش می شوند، خبرها و روایات مختلف از موفقیت در ساخت و تولید واکسن کرونا بارقه ی امیدی است که دستیابی هر چه زودتر به آن، مسوولیت دولتمردان را در این برهه سنگین تر می کند و صرفنظر از ضعف مدیریتی در تامین واکسن آنفلوانزا این بار آزمون سخت‌تری پیش پای مسوولان وزارت بهداشت می گذارد.

حلقه‌‌ی ابتلا به کرونا این روزها تنگ و تنگ تر می شود. در حالی امیدها با سیاستگذاری‌‌های نیم بند پیشگیری و مبارزه با کرونا به باریکی مویی رسیده است که سرعت عمل و تصمیم گیری و اقدام موثر برای تامین واکسن کرونا می تواند فرصتی برای دگردیسی حکمرانی عمومی در حوزه ی بهداشت و درمان باشد .

کمبود فراگیر داروهای ضروری، نسخه پیچی های غیرمسوولانه و خلاف پروتکل های درمان برای بیماران در این روزهای کرونایی، محرز است که همه ناشی از تحریم نیست. مسوولان و تصمیم گیرندگان کشور به ویژه شخص وزیر بهداشت در مواجهه با پاندمی کرونا چابکی لازم را از خود نشان ندادند و کشور متحمل بار هزینه های سنگین اقتصادی و اجتماعی شد اما حال نوبت به جبران مافات رسیده است.

اینکه واکسن کرونای تولید داخل پس از میمون‌ها چه زمان نوبت به ما می رسد طبق اظهارات محققان کشور تا شش ماهه ی دوم سال 1400نباید به آن امید داشت اما تنها راهی که باقی مانده است تامین و تهیه‌ی واکسن کرونا از شرکت های مطرح است که این بارمسوولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو فرای خط کشی ها و مرزبندی‌های خودی و غیرخودی باید نسبت به واردات آن اقدام کنند.

براساس اخبار رسیده تاکنون اقدام موثر و جدی برای تامین واکسن کرونا صورت نگرفته است. شاید گام هایی از سوی برخی شرکت‌های داروسازی البته بدون هیچ گونه سابقه ای درتولید واکسن، برداشته شده که براساس برخی اظهار‌نظرها برگ برنده ای که وزیر بهداشت قرار است در این زمینه رونمایی کند بی ارتباط با این اتفاق نیست اما تا آن روز باید از بین واکسن های مطرح موثرترین و ارزان ترین آن را گزینش کرده و مانند دولتمردان کشورهای همسایه در تهیه ی آن اقدامی موثر کنیم.

استرالیا 135 میلیون دوز واکسن کرونا خریداری کرده است که ۳.۸ میلیون دوز آن را در ماههای ژانویه و فوریه سال آینده تحویل خواهند گرفت. چین، ژاپن، کره جنوبی، هند، تایوان، فیلیپین، اندونزی، ویتنام، بنگلادش و مالزی همانند استرالیا مقادیر بسیاری از این واکسن از شرکت های مختلف خریداری کرده اند. دستیابی ترکیه و امارات نیز به واکسن کرونا بسیار پیش تر از کشورماست.

پس، این روزها که آدمیان مظلومانه پرپر می‌شوند، کمی تامل کنیم و قصد آن نداشته باشیم که دنیا را شگفت زده کنیم. برگ های برنده را فعلا رو نکنیم.، کارزار افشاگری‌ها و ماجراجویی را تعطیل کنیم و زمان را از دست ندهیم. خط کشی های خودی و غیرخودی را پاک کنیم و برای تامین و تهیه ی واکسن کرونا تجربه ی نابخردانه ی تامین واکسن آنفلوانزا را درس نامه ی عبرت دانسته و تجربه اش نکنیم. این بار به حق بیمار و حق شهروندی نگاه هایمان را شسته و خط کشی‌های لاکچری و غیرلاکچری را حداقل برای نیازمندان به دارو و واکسن خرج نکنیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو