ماجرای مرگ ۴۰۱پرنده در تالاب میقان چیست؟

منبع: برترین ها

49

1399/9/9

17:34


معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت:بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان فقط محدود به حیات وحش بوده و این بیماری در هیچ یک از واحدهای صنعتی گوشتی، مرغ مادر گوشتی و تخم گذار، مرغ اجداد و نیمچه گوشتی گزارش نشده است.

ایسنا نوشت: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت:بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان فقط محدود به حیات وحش بوده و این بیماری در هیچ یک از واحدهای صنعتی گوشتی، مرغ مادر گوشتی و تخم گذار، مرغ اجداد و نیمچه گوشتی گزارش نشده است.

سید بهمن نقیبی با بیان اینکه آنفولانزای فوق حاد پرندگان در حیات وحش سه استان مازندران، اردبیل و مرکزی مشاهده شده است، گفت: در استان‌های مازندران و اردبیل تلفات ناشی از این بیماری ناچیز بود که بلافاصله موضوع مختومه شد. در استان مرکزی تالاب میقان نیز تا روز گذشته لاشه حدود ۴۰۱ قطعه پرنده از انواع مختلف عمدتا غاز خاکستری جمع آوری شده است و پیش بینی می شود که تلفات تا چند روز آینده هم ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان فقط محدود به حیات وحش بوده و در هیچ کدام از واحدهای صنعتی گوشتی، مرغ مادر گوشتی و تخم گذار، مرغ اجداد و نیمچه گوشتی این بیماری گزارش نشده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد:دسته‌های اولیه پرندگان مهاجر از آبان ماه برای زمستان گذرانی وارد کشور می شوند و معمولا به دلیل اینکه با پرندگان مختلف در مسیر تلاقی دارند ممکن است برخی از آنها بیماری آنفولانزا را به یکدیگر منتقل کنند. گاهی اوقات ممکن است به دلیل مقاوم بودن پرنده اتفاقی رخ ندهد ولی به هنگام رسیدن به مقصد به دلیل استرس، تغییر شرایط اقلیمی و غذایی این بیماری خود را به صورت بالینی نشان دهد.

وی در ادامه به کسانی که به صورت پراکنده طیور بومی نگهداری می‌کنند توصیه‌هایی کرد و گفت: این پرندگان بایستی در مکان‌های محصور نگهداری شوند تا از پرندگان آزادپرواز به دور باشند. محل زندگی آنها هر از گاهی بایستی ضدعفونی شود. هرگونه تلفات غیر عادی در بین این طیور در سریع ترین زمان ممکن به نزدیکترین خانه بهداشت، اداره دامپزشکی یا سامانه ۱۵۱۲ سازمان دامپزشکی اطلاع داده شود.

نقیبی همچنین تاکید کرد که مردم از هرگونه خرید وفروش طیور بومی به شکل دوره‌گردی خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه در واحدهای صنعتی اقدامات امنیت زیستی با درجات بالاتری رعایت می شود، گفت:واحدهای مرغداری مسئولین فنی و بهداشتی دارند که روزانه مصرف دان، آب، میزان تولید در واحدهای تخم گذار و تلفات را بررسی می کنند و هر گونه تغییر در این پارامترها را براساس پروتکل های تعریف شده به اداره دامپزشکی گزارش می‌کنند. در ۱۶ استان کشور نیز این امکان ایجاد شده است که بعد از نمونه برداری در سریعترین زمان ممکن آزمایش های آنفولانزای فوق حاد پرندگان انجام و این بیماری تشخیص داده شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو