نیویورک‌تایمز در مطلبی با تیتر «وقتی ایران تهدید به  انتقام ترور کرد، آلمان خواستار خویشتن‌داری شد» نوشت: ترور دانشمند ارشد هسته ای ایران ، که تهران آن را متوجه اسرائیل می داند نگرانی از تشدید تقابل‌های خشن را افزایش می دهد.

بنجامین مولر، خبرنگار نیویورک‌تایمز در لندن در این مطلب نوشته است:  رهبران ایران روز شنبه تهدید کردند که در ترور بزرگترین دانشمند هسته ای این کشور ، اسرائیل را مقصر می دانند و متعهد شدند که به کاری که مقامات آمریکایی و اسرائیلی مدعی‌اند معمار برنامه هسته ای این کشور است،  ادامه دهند.

اما آلمان ، یک متحد کلیدی ایالات متحده در اروپا ، از همه طرفها خواست که اجازه ندهند هفته‌های آخر دولت ترامپ امیدهای مذاکرات جدید درباره برنامه هسته ای ایران را از بین ببرد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در بیانیه ای گفت: "چند هفته قبل از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، مهم است که زمینه مذاکرات با ایران حفظ شود تا اختلاف در مورد برنامه هسته ای ایران از طریق مذاکره حل شود. بنابراین ما از همه طرفها می خواهیم که از هرگونه اقدامی که منجر به تشدید بیشتر اوضاع شود خودداری کنند."

نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت: یک مقام آمریکایی و دو مقام اطلاعاتی دیگر گفتند که اسرائیل عامل حمله به این دانشمند است. مشخص نبود که آمریکا چه مقدار از عملیات را از قبل می دانسته است ، اما این دو کشور نزدیکترین متحدان هستند و مدتهاست که در مورد ایران، که اسرائیل آن را قوی ترین تهدید خود می داند ، اطلاعات مشترک داشته اند.

نیویورک‌تایمز در پایان نوشت: تحلیلگران گفته اند که این ترور برنامه هسته ای ایران را عقب خواهد انداخت. اما آقای روحانی سعی کرد این ایده را از بین ببرد و گفت که این اقدام "دستاورد های ما را کند نمی کند" و وعده های بسیاری از رهبران ایران را مبنی بر اینکه در برنامه هسته ای خود تسلیم نخواهند شد، تقویت می‌کند.

متن کامل این گزارش را می توانید با تیتر «تقابل ایران و اسرائیل در مسیر جنگ؟» در اقتصادنیوز  بخوانید.