پرورش گیاه قاشقی + نگهداری و کاشت گیاه قاشق زیبا در منزل

پرورش گیاه قاشقی + نگهداری و کاشت گیاه قاشق زیبا در منزل


منبع: تاپ ناز

514

1399/9/10

08:55


پرورش گیاه قاشقی به دلیل زیبایی هایی که دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در این مطلب می خواهیم با روش های کاشت و نگهداری گیاه گل قاشق زیبا در منزل شما را آشنا کنیم.

بیش از 1000 گونه مختلف از گیاه قاشقی یا پپرومیا در جهان وجود دارد که بیشتر آنها بومی مناطق آمریکای مرکزی و جنوبی هستند و به دلیل برگ های زیبایی که دارند بسیار مورد پسند علاقمندان به گل و گیاه قرار می گیرند و تمامی گونه های آن از اصول راحتی برای کشت و پرورش برخوردار هستند.

وش پرورش و کاشت گیاه قاشقی

به صورت کلی گیاه قاشقی که به آن گیاه پپرومیا هم گفته می شود جزو گیاهان علفی و همیشه سبز است و رشد کندی هم دارد. گل قاشقی دارای برگ های قلبی شکل، گوشتی و به رنگ های سفید کرمی و سبز است و به دلیل اینکه زادگاه ان جنگل های تاریک است می تواند شرایط آپارتمان را برای رشد به خوبی تحمل کند و در کاشت های گروهی هم به عنوان یک گیاه مجزا کاربرد زیادی دارد. این گیاه بیشتر در مناطق گرمسیری رشد می کند و حتی دیده شده است که در این مناطق روی تنه درخت هم رشد می کند. گل قاشقی ارتفاع حدود 25 سانتی متری دارد و برگ های آن به رنگ سبز تیره با رگه سبز براق جلوه بسیار زیبایی به محیط منزل می دهد.

انواع گیاه قاشقی

باید توجه داشته باشید که شکل ظاهری و نحوه رشد گیاه قاشقی می توان آن را به 3 گروه مجزا تقسیم نمود:

گروه اول

اغلب بوته هایی که دارای دمبرگ هایی قرمز می باشند و برخی نیز برگ های گوشتی و قلبی شکل دارند.

گروه دوم

گروه بالا رونده که معمولا به داربست یا قیم بسته می شوند و بالا می روند و یا اینکه از اطراف گلدان آویزان خواهند شد و دارای ساقه هایی قرمز و برگ هایی نقره ای و برخی نیز دارای برگ های سبز و آبداری هستند و برای گلدان های آویزی مورد استفاده قرار می گیرند.

گیاه قاشقی

گروه سوم

گروه سوم گیاه قاشقی اغلب دارای ساقه های بلند و قرمز رنگی هستند و برخی نیز ساقه و برگ هایی گوشتی دارند و برخی اوقات سطح برگ ها با موهای بسیار ظریفی پوشانده می شوند.

بخوانید: “پرورش کاکتوس در منزل” و ایده های خاص برای پرورش و نگهداری کاکتوس در خانه

گیاه قاشقی

روش های پرورش و تکثیر گل قاشقی در منزل

باید بدانید که پرورش گیاه قاشقی زیاد سخت نیست و در ادامه می خواهیم روش های کاشت و تکثیر گل قاشقی را بیان کنیم:

روش قلمه زنی

فصل بهار زمان مناسبی برای تعویض گلدان است و خاک لازم برای بستر باید ترکیبی از خاک چوب، تورب و ماسه باشد و می توانید از پیت ماس هم در این ترکیب استفاده کنید. توصیه می شود که محل قرار دادن گلدان فضایی روشن به دور از اشعه مستقیم خورشید باشد. با قرار گرفتن گلدان در این شرایط به تدریج سنبله های گل سفید یا کرم رنگ تولید می شود و این پپرونیای سفید توسط قلمه های بذر و ساقه تکثیر می شود و بدین ترتیب می توانید گیاه زیباتری داشته باشید.

روش خواباندن

باید بدانید که در روش خواباندن برای تکثیر گیاه قاشقی باید در انواع گوشتی آن برگ ها را روی سطوح ماسه بخوابانید و کمی ماسه روی آن بریزید و بدین ترتیب پس از گذشت زمانی از انتهای رگبرگ ها ریشه ظاهر می شود و با مراقبت کردن می توانید یک گیاه بسیار زیبا و سالم داشته باشید.

گیاه قاشقی

شرایط لازم برای پرورش گل قاشقی زیبا

تمام گیاهان برای داشتن رشد خوب نیاز به شرایط خاص دارند که باید فراهم شود. بدین منظور در ادامه شرایط لازم برای پرورش گیاه قاشقی را توضیح می دهیم.

آبیاری

برای آبیاری اجازه دهید که 50 درصد از خام گلدان خوب خشک شود و سپس آبیاری کنید زیرا آبیاری زیاد می تواند باعث پوسیدگی ریشه شود که دلیل اصلی نابودی گل قاشقی است. گیاه را از ته آبیاری کنید زیرا این باعث می شود که برگ ها خشک بمانند و از پوسیده شدن جلوگیری می کند. برگ های گل قاشقی خیلی ضخیم هستند و این اجازه می دهد که تا مدت زیادی نیاز به رطوبت نداشته باشند.

نور

این گیاه برای رشد نیاز به نور غیر مستقیم در کنار پنجره دارد و می توانید زیر نور فلورسنت هم خوب رشد کند. به طور کلی نور کافی می تواند باعث رشد کند گیاه شود و تابش نور مستقیم هم باعث سوخته شدن برگ می شود.

خاک و کود دهی

بهتر است از خاک شل برای خاک بستر استفاده کنید تا آب به سرعت از سطوح خاک عبور کند و تمام قسمت های گیاه آبیاری شوند و می توانید از ترکیب پرلیت و پیت ماس هم در این بستر استفاده کنید. باید توجه کنید که باید به صورت ماهانه در طول فصل بهار و تابستان به این گیاه کود بدهید و برای انجام آن باید کود گیاهان آپارتمانی را تهیه کنید و رقیق کنید تا قوت آن به نصف کاهش پیدا کند و تغذیه این گیاه در طول فصل پاییز و زمستان هم ضرورتی ندارد.

دما

به صورت کلی بازه دمایی میان 60 تا 80 درجه می تواند برای رشد این گیاه ایده آل باشید و درجه حرارت زیر 50 تا 55 درجه فارنهایت هم می تواند باعث آسیب گیاه شود.

رطوبت

گیاهان قاشقی بومی جنگل های بارانی هستند و علاقه خاصی به محیط گرم و مرطوب دارند و توصیه می شود در روند رشد حتما باید به شرایط این گیاه دقت کنید.

آفات و بیماری ها

به صورت کلی گیاه قاشق در طول رشد خود مورد حمله آفاتی مانند شته و کنه قرار می گیرد و از بیماری هایی که می تواند این گیاه را درگیر کند می توان به لکه حلقوی اشاره کرد که بیشتر روی برگ ها شکل می گیرد و علاقه زیادی به رطوبت زیاد دارد و معمولا هیچ روش درمانی برای آن وجود ندارد و در مواردی مجبور هستید تمام قسمت آسیب دیده را جدا کنید. خشک نگه داشتن برگ های قاشقی و فراهم کردن گردش هوای خوب برای پیشگیری از بروز بیماری ها ضرورت زیادی دارد.

مطلب پیشنهادی: نحوه نگهداری گل مینا و پرورش گل مینا + تصاویری از این گل بسیار زیبا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو