ظریف و لاریجانی؛ زوج سرنوشت‌سازِ ۱۴۰۰؟

ظریف و لاریجانی؛ زوج سرنوشت‌سازِ ۱۴۰۰؟


منبع: برترین ها

31

1399/9/10

09:56


وزیر خارجه ایران در این سال‌ها با اتهامات زیادی مواجه شده و اکنون هم حوزه او یعنی سیاست خارجی با انتخابات پیش‌روی گره خورده است. ظریف گفته: با وجود همه دشواری‌ها این آمادگی را دارم که وزیر امور خارجه دولت بعدی باشم و این گمانه زنی حضور ظریف در دولت ۱۴۰۰ را تقویت کرده است.

برترین‌ها: ظریف طی چند روز گذشته از جهات مختلف خبرساز شده، به هرحال با آمدن بایدن، بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها، شانس اصلاح‌طلبان و نگرشی که آن‌ها به سیاست خارجه دارند برای حکمرانی بیشتر است، به نوعی برخی اعتقاد دارند، اصلاح‌طلبان راه توافق با دموکرات‌ها را بهتر بلدند و پس نتیجه می‌گیرند که اگر در دولت روحانی توافق پایداری حاصل نشد، احتمالا در دولت بعدی می‌شود پروژه ناتمام را تمام کرد.

ظریف و لاریجانی؛ زوج سرنوشت‌سازِ ۱۴۰۰؟

از همین جهت هم اسم ظریف در لیست بلندبالای کاندیداهای «کارگزاران» آمده و البته با واکنش منفی روزنامه‌نگاری همچون زیدآبادی مواجه شد. زیدآبادی گفته بود وقتی نفراتی با سابقه امنیتی نظیر روحانی، موفق نشدند، ظریف که یک «بچه سوسول» است و کار برایش دشوارتر است. از طرفی اصولگرایان تندرو و حامیانش، ظریف را به خاطر اعتقادش به دیپلماسی «خائن» قلمداد می‌کنند، قرائتی تند و نه چندان منطقی. البته که ظریف هم در مصاحبه خبرسازش با «انتخاب» از گرا دادن عده‌ای به آمریکا خبر داد و میل برخی از اصولگرایان به تملک توافق با آمریکا را افشا کرد، همه‌ی این‌ها ظریف را دوباره در کانون توجه قرار داده. در ادامه به شکلی تفصیلی‌تر با وقایع این چند روز درباره ظریف همراه می‌شویم.

وزیر خارجه ایران در این سال‌ها با اتهامات زیادی مواجه شده و پای صحبتش که بنشینی درددل‌های زیادی دارد؛ چراکه اکنون هم حوزه او یعنی سیاست خارجی با انتخابات پیش‌روی گره خورده است. ظریف گفته است: با وجود همه دشواری‌ها این آمادگی را دارم که وزیر امور خارجه دولت بعدی باشم و این گمانه زنی حضور ظریف در دولت 1400 را تقویت کرده است.

سایت انتخاب در مصاحبه مفصلی که با محمدجواد ظریف داشته، به موضوعات متفاوتی از‌جمله بحث احتمال نامزدی او در انتخابات و تأثیر سیاست خارجی بر انتخابات خرداد 1400 پرداخته است. جواد ظریف در این گفت‌وگو نیز تأکید کرده که نامزد انتخابات نخواهد شد.

ظریف و لاریجانی؛ زوج سرنوشت‌سازِ ۱۴۰۰؟

گزیده‌هایی از این گفتگو را در ادامه بخوانید:

*خداوکیلی خودتان مقایسه کنید؛ دوران اوباما بهتر بود یا دوران ترامپ؟

* خیلی ها برای کاندیداتوری در 1400 با من صحبت کرده اند، اما من چنین قصدی ندارم.

*روحانی برای 1400 با من صحبتی نکرده.

*امیدوارم در دور بعدی کسانی در ایران سر کار بیایند که دوست داشته باشند رابطه ی همراه با تعامل با دنیا داشته باشند.

*حمایت از کسی در انتخابات؟ اجازه دهید تا زمانش برسد.

*این آمادگی را دارم که وزیر امور خارجه دولت بعدی باشم اما..

*می گویند به خاطر 1400 به امریکای لاتین می روم؛ فقط تبلیغ می کنند و خودشان هم باور می کنند.

*می دانم و خبرش را بهم می دهند که دوستان به امریکا گفته اند این ها در قدرت نمی مانند و قدرت این ها چند روزه است.

*آقایان صراحتا گفته اند اگر ترامپ انتخاب می شد، پیروزی ما در انتخابات 1400 قطعی بود.

ظریف و لاریجانی؛ زوج سرنوشت‌سازِ ۱۴۰۰؟

نامزدشدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400

گمانه‌زنی‌های انتخاباتی برای ورود به پاستور 1400، از مدت‌ها پیش، آغاز شده، از جمله این کاندیداها که ویژه از سوی اصولگرایان، بارها به اصلاح‌طلبان نسبت داده شده و همچنان می‌شود، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، است؛ او که از سال 92 با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید به ریاست حسن روحانی، به عنوان وزیر امور خارجه کشورمان در عرصه‌های مختلف فعالیت کرده؛ اکنون به باور بسیاری، یکی از کاندیداهای بی قید و شرط اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 است در حالی که این گزاره، بارها از سوی شخص ظریف رد شده.

ظریف در جدیدترین مصاحبه خود گفته است: من بارها گفته‌ام نه چنین قصدی دارم و نه برای خودم چنین موقعیتی قائل بوده‌ام. خیلی‌ها در این زمینه با من صحبت کرده‌اند... آقای روحانی در این زمینه با من هیچ‌گونه صحبتی نداشته است، ولی خیلی‌ها با من در این رابطه صحبت کرده‌اند. بنده عرضم به همه اینها یکی بوده است. من از ابتدا به امر تخصص باور داشته و هیچ‌گاه کاری خارج از زمینه تخصص خود انجام نداده‌ام.

ظریف و لاریجانی؛ زوج سرنوشت‌سازِ ۱۴۰۰؟

احتمال حمایت ظریف از یک کاندیدای خاص

او همچنین گفته است: اجازه دهید تا زمانش برسد، البته این را به محکمی اینکه خودم به‌عنوان کاندیدا حضور پیدا نمی‌کنم، رد نمی‌کنم؛ ولی باید صبر کنیم. اگر بخواهد آن اتفاق بیفتد، باید یا مرخصی بگیرم یا استعفا دهم. احتمالا در روزهای آخر کاری دولت نمی‌توانم استعفا بدهم، در نتیجه احتمالا باید مرخصی بگیرم.

وزیر امور خارجه دولت 1400

نگاهی به سوابق و زادگاه ظریف، شاید خالی از لطف نباشد او که از جمله اصفهانی‌های سیاست است که با برجام مشهور شد و محبوبیت بسیاری نزد مردم کسب کرد و حتی به رغم تخریب‌ها و فشارهای بسیاری که از بسیاری محافل تندرو داخلی علیه او و تیم مذاکره کننده هسته‌ای، وارد شد سوالی که مطرح می شود این است که آیا او همچنان در ساختمان وزارت خارجه در 1400 خواهد ماند؟

ظریف در پاسخ به این سوال گفته: واقعیت امر این است که پاسخ به این پرسش بسیار دشوار است. برای اینکه با یک دولتی کار بکنید، باید ببینید در آن دولت چه افراد دیگری هستند. شما نمی‌خواهید جایی حضور داشته باشید که هر روز با همکاران‌تان جنگ اعصاب و تنش داشته باشید. بالاخره من دیدگاه‌های مشخصی دارم و هیچ وقت آنها را پنهان نکرده‌ام و همواره با کمال صراحت، دیدگاه‌هایم را به مقامات کشور گفته‌ام. من وقتی حرف می‌زنم، باید مصلحت کل کشور را در دنیا ببینم، نه مصلحت شخص خودم را، نه حتی مصلحت وزارت خارجه را. همکاران من هم در وزارت خارجه همین‌طورند؛ بنابراین ما دیدگاه‌های مشخصی داریم و معلوم نیست بتوانم دور میز با کسانی بنشینم که این دیدگاه‌ها را خیانت به کشور و مخل امنیت ملی می‌دانند... .

ظریف و لاریجانی؛ زوج سرنوشت‌سازِ ۱۴۰۰؟

لاریجانی کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌شود؟

انتخابات ۱۴۰۰ هنوز از گرد راه نرسیده بازار پچ پچ‌ها و شایعات را هم گرم کرده است؛ برای مثال از مدتها قبل صحبت از کاندیداتوری علی لاریجانی در این انتخابات مطرح شد و اگرچه لاریجانی در آذر ماه سال پیش آب پاکی را روی دست این  اظهارات ریخت و گفت «تکلیف را روشن کنم که من برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ برنامه‌ای ندارم» اما کماکان این شایعات ادامه داشت تا جایی که علی مطهری که نسبت خانوادگی با علی لاریجانی دارد، چند ماه پیش گفته بود که «هرچند آقای لاریجانی صراحتا نمی‌گوید که کاندیدای ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ است، اما این احتمال را رد نمی‌کند». 

ظریف و لاریجانی؛ زوج سرنوشت‌سازِ ۱۴۰۰؟

ظریف در انتخابات ۱۴۰۰ از لاریجانی حمایت می‌کند؟

عباس سلیمی‌نمین، تحلیلگر اصولگرا، درباره ائتلاف انتخاباتی ظریف و لاریجانی تأکید کرد: این محتمل است و امکان رخ دادنش وجود دارد اما نباید یک نکته‌ را فراموش کرد و آن اینکه آیا لاریجانی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود؟

او  درباره گزینه احتمالی مورد حمایت محمدجواد ظریف در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: آقای ظریف یک شخصیت حزبی و جناحی نیست بنابراین نمی توان او را در یک طیف خاص سیاسی محدود کرد. امروز از هر سلیقه در جریان اصلاح طلبی و اصولگرا نام یک نفر مطرح است که می خواهد نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود. قطعا در خیلی از زمینه ها می توان قرابت فکری آقای ظریف به آقای لاریجانی را دید.

گرا به آمریکا، اصولگرايان و توافق به امضای خودشان!

دکتر احمد نقیب‌زاده استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر سیاسی درباره اظهارات ظریف که گفته است: « بعضی دوستان می‌روند و به آمریکا «گرا» می‌دهند که با ما بهتر می‌توانید کار کنید!» تاکید کرد: راست‌گرایان خود را مالک کشور خود می‌دانند و معتقدند تصمیمات مهم درباره آینده باید توسط آنها گرفته شود. اصولگرايان به دنبال اين هستند که بهبود وضعيت اقتصادي کشور را که به نام خود ثبت کنند و به افکار عمومي جامعه القا کنند که يک دولت اصولگرا موفق شده اين گشايش‌ها را در کشور به وجود بياورد.آنچه مسلم است اين است که اقدامات و توافقاتي که اصولگرايان مي‌کنند به مراتب از اصلاح طلبان مستحکم‌تر خواهد بود. برای همین است که جریان تندرو دائم به ظریف و روحانی حمله می کند و دستاورد سیاست خارجی دولت را تخریب می کند.

واکنش برخی کاربران به ناگفته‌های خبرسازِ ظریف

ظریف و لاریجانی؛ زوج سرنوشت‌سازِ ۱۴۰۰؟

ظریف و لاریجانی؛ زوج سرنوشت‌سازِ ۱۴۰۰؟

ظریف و لاریجانی؛ زوج سرنوشت‌سازِ ۱۴۰۰؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو