درمان آنفولانزا و علایم و نشانه های بروز آن

درمان آنفولانزا و علایم و نشانه های بروز آن


منبع: آرگا

117

1399/9/10

10:13


آنفولانزا یک نوع بیماری ویروسی می باشد که بسیار خطرناک بوده و باید تحت درمان قرار گیرید. در این مطلب از بخش سلامت مجله آرگا با درمان آنفولانزا و علایم و نشانه های آن در خدمت شما دوستان عزیز می باشیم.

آنفولانزا یک نوع بیماری ویروسی می باشد که قسمت های بالایی مجرای تنفسی را تحت تاثیر قرار می دهد. بیماری آنفولانزا با سرماخوردگی متفاوت می باشد و اغلب نشانه های آنفولانزا شدیدتر بوده و فرد بیمار نسبت به سرماخوردگی زمان بیشتری طول می کشد تا بهبود یابد. در این مطلب ما قصد داریم تا شما مخاطبان عزیز را با درمان آنفولانزا و علایم بیماری آنفولانزا و نشانه های آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

اغلب مردم بدون ایجاد مشکل جدی در بدنشان از این بیماری نجات می یابند اما گاهی اوقات این بیماری به عفونت های باکتریایی همچون عفونت سینوس ها و یا عفونت مجرای تنفسی و عفونت گوش تبدیل می شود هرچند با مراقبت و نگهداری بیمار در منزل می توان از وقوع این عفونت ها پیشگیری کرد. در ادامه نشانه های آنفولانزا و روش های بهبود این بیماری را برای شما دوستان عزیز بیان می کنیم.

روش های درمان آنفولانزا

درمان آنفولانزا و علایم و نشانه های بروز آن

آنفولانزا یا گریپ یک نوع بیماری واگیردار است که توسط یک نوع ویروس در بدن ایجاد می شود. این بیماری موجب عفونت دستگاه تنفسی می شود که اغلب با درد ماهیچه، تب و ضعف بدن، بیحالی شدید و سر درد شدید در بدن آشکار می شود. این بیماری در موارد بسیار خاص موجب سینه پهلو در کودکان می شود. بیماران قلبی، ریوی، دیابت، کلیوی و افراد باردار بیشتر در معرض این بیماری می باشند. کودکان و افراد سالخورده به علت داشتن سیستم دفاعی ضعیف نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

نشانه های آنفولانزا و روش درمان آن

علایم آنفولانزا

نشانه های زیر از جمله مهمترین علایم بیماری آنفولانزا محسوب می شوند:

  • گرفتگی بینی و آبریزش بیشتر از ده روز
  • سرفه همراه با خلط غلیظ
  • داشتن گلو درد به هنگام خوردن غذا
  • داشتن درد گوش به مدت چند روز
  • بالا بودن درجه حرارت بدن
  • سر دردهای مداوم و سفتی گردن
  • حساسیت های پوستی
  • درد در ناحیه سینوزیت
  • کمر درد و خستگی
  • خشونت صدا و تب و لرز
  • استفراغ

عوارض آنفولانزا

دوره بهبود آنفولانزا به طور معمول بین ۳ تا ۴ روز است اما چون در هنگام بروز این بیماری میکروب های بسیار دیگری به بدن وارد می شوند از این رو عفونت های ثانوی به خصوص در دستگاه های تنفسی نمایان می شود و مقاومت بدن را کاهش داده و زمینه را برای فعالیت بیماری های دیگر هموار می سازد. گندزدایی فضای بیمارستان، جدا کردن مبتلایان به این بیماری از افراد سالم و به کار بردن ماسک می تواند از شیوع آنفولانزا جلوگیری کند.

درمان آنفولانزا و علایم آن

علل آنفولانزا

ویروس های به وجود آورنده آنفولانزا از نوع سرده اورتومیکسو ویروس ها می باشند. این ویروس ها در اثر داشتن تماس مستقیم یا غیر مستقیم می توانند گسترش یابند.

روش های بهبود بیماری آنفولانزا

  • خوردن مایعات

بیماری آنفولانزا موجب کاهش میزان آب بدن می شود زیرا تب و استفراغ و اسهال آب بدن را کم می کنند. برای بهبودی آنفولانزا آبمیوه استفاده کنید و از مصرف نوشیدنی هایی که کافئین دارند پرهیز نمایید. از چای گیاهی به همراه عسل استفاده نمایید.

روش درمان آنفولانزا با آبمیوه

  • خوردن سوپ

برای برطرف نمودن سرماخوردگی و آنفولانزا خوردن سوپ مرغ می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. سوپ مرغ نشانه های عفونت های دستگاه تنفسی را کاهش می دهد.

روش درمان آنفولانزا با سوپ مرغ

  • خوردن سیر

سیر خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی داشته که به بهبود آنفولانزا کمک بسیاری کرده و از وقوع آن جلوگیری می کند. سیر می تواند سرعت رفع آنفولانزا را نیز افزایش دهد.

درمان آنفولانزا با سیر

  • رطوبت

برای رفع گرفتگی بینی و گلو درد تنفس هوای مرطوب می تواند تاثیرگذار باشد. هنگامی که به حمام می روید دوش آب داغ بگیرید و هوای مرطوب موجود را استنشاق نمایید.

  • داشتن استراحت کافی

    در هنگام وقوع بیماری آنفولانزا بهتر است که در منزل بمانید و استراحت کنید تا بهبود یابید. از انجام کارهای روزمره خود خودداری کنید زیرا استراحت کردن موجب می شود که بدن در برابر عفونت ها مقاوم شود.

    روش های درمان آنفولانزا

  • بخور دادن

برای باز شدن راه تنفس بهتر است که هوای مرطوب را از راه بینی وارد بدن خود نمایید. برای بهبودی بیشتر بهتر است که قطره ای نعناع و یا اکالیپتوس را در دستگاه بخار خود بریزید. این کار را روزی چندبار تکرار نمایید.

روش های درمان آنفولانزا

  • عسل

از دیگر راهکارهای بسیار مفید و موثر جهت رفع علایم سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده از عسل می باشد بنابراین،۱۲ هر شب پیش از خوابیدن یک قاشق عسل مصرف کنید، استفاده از این روش علاوه بر بهبود خواب کمک زیادی به کاهش گلو درد و سرفه نیز می کند.

  • زنجبیل

این ادویه پرکاربرد علاوه بر آشپزی در علم پزشکی نیز کاربرد فراوان دارد و برای بهبود آنفولانزا گزینه بسیار مناسبی است فقط کافی است، به آب جوش چند تکه ریشه زنجبیل بیفزایید سپس محلول حاصل را صاف کرده بنوشید تا سرفه و گلو درد بهبود پیدا کند، طبق تحقیقات انجام شده فقط یک گرم زنجبیل قادر به رفع حالت تهوع می باشد که اغلب با آنفولانزا همراه است.

بهبود آنفولانزا با روش های طبیعی

  • غرغره آب نمک

غرغره آب نمک یکی از دیگر از بهترین درمان خانگی آنفولانزا است و کمک زیادی به تسکین گلو درد می کند، می توانید به یک لیوان آب گرم نصف قاشق چای خوری نمک بیفزایید سپس مخلوط حاصل را به قسمت پشت گلوی خود بکشید و به مدت ده تا سی ثانیه آن را غرغره کنید سپس آن را از دهانتان بیرون بریزید، این روش را سه تا چهار بار تکرار کنید.

نکته : از خوردن آب نمک پرهیز کنید همچنین غرغره آب نمک توسط کودکان توصیه نمی شود در صورت لزوم باید اینکار را با آب خالی انجام دهند.

در چه مواقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

ویروس آنفولانزا می تواند تا دو هفته فرد بیمار را به خود درگیر کند و در صورتی که علایم بیماری در آن بیشتر از ده روز طول بکشد و فرد هیچ گونه بهبودی در خود مشاهده نکند باید حتما به پزشک مراجعه نمایید همچنین، در صورتی که فردی دارای نشانه ها غیر طبیعی و شدید باشد نیز باید تحت مراقبت قرار گرفته شود.

 بهبود آنفولانزا با راهکارهای خانگی

در این مطلب با علایم و نشانه های آنفولانزا و روش های درمان آنفولانزا آشنا شدید که امیدواریم با پیشگیری به موقع آنفولانزا از وقوع این بیماری جلوگیری کنید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر روش های درمان بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو