آدم‌ها و خمره‌های کاشان / علی اعتبار ارمکی: هنوز همه قابلیت‌های سرامیک شناخته نشده است

119

1399/9/10

10:34


علی اعتبار ارمکی گفت: اگرچه دوسالانه سرامیک با اوج بیماری کرونا هم‌زمان شد اما آنچه اهمیت دارد اتفاق خوبی است که در کارهای هنرمندان دیده می‌شود.

آدم‌ها و خمره‌های کاشان / علی اعتبار ارمکی: هنوز همه قابلیت‌های سرامیک شناخته نشده است

سرویس تجسمی هنرآنلاین: یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران در فرهنگسرای نیاوران برپاست. علی اعتبار ارمکی که از کاشان در این دوسالانه شرکت کرده است در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: من لیسانس مجسمه‌سازی را از دانشگاه هنر تهران دریافت کردم و هم اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد سرامیک در دانشگاه هنر تبریز هستم. تا به حال در چند سمپوزیوم سنگ و پرتره شرکت کرده‌ام و آثار خود را در چند نمایشگاه انفرادی و گروهی نمایش داده‌ام.

او درباره اثری که در این دوسالانه ارائه کرده است گفت: این کار بخشی از مجموعه "تزلزل" است و شکل‌گیری این مجموعه بر اساس مطالعات و اطلاعاتی بود که درباره بخشی از تاریخ ایران و صوفی‌های تندرو و عقاید و نحوه زندگی آنها داشتم و سعی کردم اثری درباره این موضوع بسازم. در ساخت این آثار تمام تلاشم این بود که از فرم سنگ آب‌ها و خمره‌های کاشان استفاده کنم.

اعتبار افزود: در دوران کودکی من در همه محله‌های کاشان خمره‌های سفالی بزرگی با نام سنگ‌آب وجود داشت که روی آنها یک شیر قرار داشت و عابران می‌توانستند از آن آب سرد بنوشند. اگرچه این سنگ‌آب‌ها دیگر وجود ندارد اما فرم آنها در ذهنم باقی مانده بود و آنها را برای نمایش شخصیت دانای کل صوفی به کار بردم. حتی همان چهارپایه‌هایی که زیر سنگ‌آب‌ها قرار می‌گرفت را به شکل سه‌پایه ساختم و زیر صوفی گذاشتم.

اعتبار

او درباره دلیل انتخاب این فرم برای نشان دادن شخصیت صوفی گفت: در این فرقه‌ها معمولاً یک شخص وجود داشت که همه‌چیز حول محور او می‌چرخید و شاید پیروان او زندگی و فردیت چندانی نداشتند. همه آنها گوش به فرمان دانای کلی بودند که از وجود آنها برای دیده شدن و بزرگ شدن خودش استفاده می‌کرد و شاید از نظر ظاهری هم شباهتی به این کوزه‌ها داشت.

اعتبار ادامه داد: به طور کلی برایم مهم نیست اثری که می‌سازم حتما آنچه مدنظرم هست را به مخاطب انتقال دهد، بلکه می‌خواهم کارم با مخاطب ارتباط برقرار کند و اجازه دهد که او حس خود را به دست بیاورد. در نهایت دوست دارم کارم شوکی در مخاطب ایجاد کند.

او درباره ویژگی‌های متریال سفال و سرامیک گفت: من متولد کاشان هستم و از ابتدای کار مجسمه‌سازی همیشه تلاش کردم که با گل کار کنم. با اینکه در زمینه کار سنگ هم به صورت جدی فعالیت کرده‌ام اما میل چندانی به آن ندارم و بیشتر آثارم حول محور سفال و سرامیک است. من حتی با سفال کار شهری نیز انجام دادم و نتیجه خوبی از آن گرفته‌ام. شخصاً این ماده را دوست دارم و با توجه به پتانسیل‌های زیاد و قابلیت‌های فراوان سفال علاقه‌مندم که با آن کار کنم. اگرچه این ماده چند هزار سال است که توسط انسان به کار می‌رود اما هنوز همه قابلیت‌های آن شناخته نشده است.

اعتبار

اعتبار ادامه داد: دوسالانه سرامیک امسال در شرایط سختی برگزار شد و حتی خود من برای اینکه اثرم را از شهرستان به فرهنگسرای نیاوران برسانم شرایط بسیار دشواری را گذراندم. حتی امکان اینکه خودم در نمایشگاه حضور پیدا کنم و آثار را ببینم نداشتم و فقط تعدادی عکس از این دوسالانه دیده‌ام. ابتدا بسیار ناراحت بودم که چرا نمی‌توانم در نمایشگاه شرکت کنم اما از این بابت خوشحال بودم که به‌هرحال اتفاقی رخ داده است که منِ هنرمند بتوانم در آن شرکت کنم و به همین دلیل واقعا از مسئولین تشکر می‌کنم که این رویداد را در این شرایط برگزار کردند.

این هنرمند افزود: نکته قابل توجه دیگر این است که امسال جوانان زیادی که شناخته شده نیستند فرصت این را داشتند که در دوسالانه حضور پیدا کنند و از این بابت خوشحال بودم که تنها هنرمندان شناخته شده در دوسالانه نیستند و راه برای جوانان باز شده است. متاسفانه دوسالانه با اوج بیماری کرونا هم‌زمان شد اما این موضوع اصلا مهم نیست و آنچه اهمیت دارد اتفاق خوبی است که در کارهای هنرمندان دیده می‌شود.

گفتنی است، بازدید مجازی یازدهمین دوسالانه سرامیک که نمایشگاه آن در فرهنگسرای نیاوران فراهم شده و از طریق این لینک قابل‌دسترسی برای عموم است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو