درس خواندن در خانه، چطور به بچه‌ها کمک کنیم؟

منبع: نی نی بان

191

1399/9/10

11:05


درس خواندن در خانه، چطور به بچه‌ها کمک کنیم؟

حالا تقریبا یک سال است که به خاطر شیوع کرونا بچه‌ها به جای مدرسه رفتن، بیشتر در خانه درس می‌خوانند. کلاس‌های درس حضوری کاهش پیدا کرده و کودکان به صورت آنلاین آموزش می‌بینند.

درس خواندن در خانه، انواع آموزش
چند راه برای درس خواندن در خانه وجود دارد: از طریق والدین یا اعضای خانواده، از طریق معلم خصوصی، از طریق آموزش مجازی تلویزیون، درس خواندن آنلاین، به صورت خودخوان
درس خواندن در خانه، از طریق والدین
اگر شما اطلاعات کافی دارید و با درس‌های کودکتان آشنا هستید، می‌توانید آموزش کودک را خودتان به عهده بگیرید. یا این کار را به کسی که خبره این کار است بسپارید، شاید بخواهید از خاله، عمه یا همسایه کمک بگیرید. مهم این است که کودک خوب درس‌ها را یاد بگیرد.
درس خواندن در خانه، از طریق معلم خصوصی
شاید خودتان نمی‌توانید به کودک آموزش بدهید مثلا اطلاعات کافی دارید، اما نحوه تدریس را بلد نیستید، شاید آنقدر روی خوب درس خواندن کودک حساس هستید که نمی‌توانید کار آموزش او را به اعضای خانواده بسپارید، در این صورت می‌توانید برایش معلم خصوصی بگیرید که هم دانش کافی دارد، هم با نحوه تدریس آشناست.
درس خواندن در خانه، از طریق آموزش مجازی تلویزیون
- کودک می‌تواند درس‌هایش را از تلویزیون یاد بگیرد که در این صورت لازم است ساعت‌های کلاس‌های آموزشی تلویزیون را به او یادآوری کنید تا از درس‌هایش عقب نیفتد. او باید طبق برنامه و ساعت‌های آموزش مجازی تلویزیون پیش برود.
- شاید کودک بتواند همچنان با معلمش در تماس باشد و به صورت آنلاین درس‌ها را از او بیاموزد.
- از کودک بخواهید متناسب با درس‌هایی که دارد، کتاب و جزوه‌هایش را آماده کند دقیقا مثل زمانی که باید در مدرسه درس می‌خواند.
- محیط آرامی را برای درس خواندن او فراهم کنید.
- اگر کودک یکی از درس‌ها را از دست داد، می‌توانید از آرشیو اینترنتی صدا و سیما استفاده کنید.
- حتی می‌توانید این درس‌ها را ضبط کنید.
درس خواندن در خانه، آموزش آنلاین
- هر چند که اینجا خیلی جا نیفتاده، اما درس خواندن آنلاین هم بخشی از درس خواندن است که به اندازه کلاس‌های حضوری اهمیت دارد. معمولا در این کلاس‌های آنلاین معلم یا مربی، منابع لازم را برای بهتر یاد گرفتن کودک به او معرفی می‌کند. لازم است که بچه‌ها در این نوع از آموزش نیز برای یادگیری وقت کافی بگذارند و ساعت درسی منظم داشته باشند تا به خوبی پیشرفت کنند.
- امکانات آموزش آنلاین را برایش فراهم کنید. بهتر است با خودش مشورت کنید تا ببینید به چه امکاناتی نیاز دارد.
- اگر با تکنیک‌های آموزشی آنلاین مشکل دارید، حتما درباره آن با اولیاء مدرسه صحبت کنید.
- اگر کودک، کار کردن با وسایل الکترونیکی مثل لپ‌تاپ، یا موبایل را بلد نیست، حتما به او آموزش بدهید. اگر در تایپ کردن مشکل دارد شاید بتوانید خودتان به او کمک کنید، یا از کسی برای آموزش تایپ به او کمک بگیرید.
- در این روش، برنامه‌ریزی اهمیت خاصی دارد، از کودک بخواهید برای درس‌هایش برنامه‌ریزی کند یا خودتان در برنامه‌ریزی به او کمک کنید.

درس خواندن در خانه، چطور به بچه‌ها کمک کنیم؟


درس خواندن در خانه، به صورت خودخوان
گاهی هم کودکان می‌توانند به تنهایی درس بخوانند. در این صورت لازم است از کتاب‌ها و منابع آموزشی کمک بگیرند و با همکلاسی‌ها و معلم خود در ارتباط باشند تا بتوانند اشکال‌های درسی‌شان را برطرف کنند.
البته این روش بیشتر مناسب کودکانی است که بزرگ‌ترند.

درس خواندن در خانه، آماده کردن شرایط
چه دانش‌آموز خودش بخواهد درس بخواند، چه شما بخواهید در درس‌هایش به او کمک کند، چه آموزش او به صورت آنلاین باشد، در هر صورت نیازمند فراهم کردن شرایطی است.
لازم است برای کودکی که در خانه درس می‌خواند، اتاق یا محلی را برای درس خواندن اختصاص دهید تا بتواند بیشتر و بهتر تمرکز داشته باشد. بدیهی است که درس خواندن در شرایطی که خواهر یا برادر کوچک‌تر در حال بازی است، یا مادر با تلفن صبحت می‌کند، نمی‌تواند بازده کافی را داشته باشد. اگر منزل شما کوچک است و اتاق‌های زیادی ندارید، می‌توانید کمی چیدمان را تغییر دهید تا مکانی صرفا به درس خواندن کودک اختصاص یابد.

درس خواندن در خانه، موارد کلی و مهم
برای اینکه کودک در خانه درس بخواند، این نکات ضروری هستند: تماس داشتن با همکلاسان، داشتن برنامه‌ریزی دقیق اما منعطف، توجه به نیازمندی‌های آموزشی گروه سنی کودک، فراهم کردن روش‌هایی برای ایجاد سرگرمی در یاد گرفتن، داشتن فعالیت‌های خانوادگی سرگرم‌کننده
درس خواندن در خانه، تماس با همکلاسی‌ها
همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم لازم است بچه‌ها با همکلاسی‌هایشان در ارتباط باشند تا هم اشکال‌های درسی‌شان را برطرف کنند، هم حال و هوای مدرسه را احساس کنند.
درس خواندن در خانه، داشتن برنامه‌ریزی دقیق اما منعطف
- درست است که بچه‌ها در خانه هستند و مدرسه نمی‌روند، اما این دلیل نمی‌شود که هر موقع خواستند از خواب بیدار شوند. کودک باید درست مثل زمان مدرسه رفتن، برنامه‌ریزی داشته باشد، هر روز راس ساعت مدرسه بیدار شود و ساعت‌هایی را که در مدرسه بوده، به درس خواندن اختصاص دهد.
- برای کودک، وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های مفید تهیه کنید.
- در صورت نیاز می‌توانید کمی در برنامه درس خواندن کودک، منعطف باشید و آن را تغییر دهید.
درس خواندن در خانه، توجه به نیازمندی‌های آموزشی گروه سنی کودک
درس خواندن کودکی که به دبستان می‌رود، با درس خواندن کودکی که در سال‌های بالاتر درس می‌خواند، متفاوت است. بنابراین از فرزند خود درباره شرایطی که دوست دارد در خانه برای درس خواندن فراهم باشد صحبت کنید و تا جایی که می‌توانید این شرایط را فراهم کنید.
درس خواندن در خانه، فراهم کردن روش‌هایی برای ایجاد سرگرمی در یاد گرفتن
علاوه بر برنامه‌ریزی دقیق درسی برای کودک، لازم است که از روش‌های برای ایجاد سرگرمی در یاد گرفتن استفاده کنید که خلاقانه‌اند. مثلا از کودکان کوچک‌تر می‌توانید بخواهید تا برای اعضای خانواده نامه بنویسند. با این کار همزمان به تقویت چند مهارت درسی در کودک کمک می‌کنید؛ او هم دیکته صحیح لغات را یاد می‌گیرد، هم مهارت انشانویسی‌اش تقویت می‌شود.
می‌توانید از کودک بخواهید نقاشی کند، یا پازل درست کند، این کارها باعث سرگرمی او می‌شود و از بار تنها درس خواندن در خانه کم می‌کند.
جست و جو کنید و ببینید آیا کتاب صوتی درسی مناسب با مقطع تحصیلی فرزند شما وجود دارد یا نه و از این کتاب‌های هم برای آموزش استفاده کنید.

درس خواندن در خانه، چطور به بچه‌ها کمک کنیم؟


درس خواندن در خانه، داشتن فعالیت‌های خانوادگی سرگرم‌کننده
در کنار برنامه‌های درسی کودک، برنامه‌های سرگرمی خانوادگی هم تدارک ببینید تا هم حال و هوای کودکان تغییر کند، هم حال و هوای خودتان.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو