مجموعه ی تفریحی تاریخی گنجنامه همدان

منبع: تاپ تراول

113

1399/9/10

11:20


لیدوما تریپ

گنجنامه همدان

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی همدان شما را با مجموعه تفریحی و تاریخی گنجنامه همدان که تلفیقی از تاریخ و طبیعت بکر است آشنا خواهیم کرد. در ادامه با مجله سفر و گردشگری تاپ تراول همراه باشید

مختصری درباره همدان بدانید :

استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران، در غرب کشور قرار گرفته است. این استان از شمال با استان‌های زنجان و قزوین، از جنوب با استان لرستان، از شرق با استان مرکزی و از غرب با استان‌های کردستان وکرمانشاه همسایه است. همدان با وجود انواع جاذبه‌های مذهبی، طبیعی و تاریخی، گروه‌های مختلف مردم را با هر نوع سلیقه و ذائقه‌ای به خود جذب می‌کند. مرکز این استان شهر همدان است که در زمان مادها بنا شده است و در آن زمان به نام هگمتانه معروف بود و پایتخت ایران به شمار می‌رفت. از دیگر شهر‌های بزرگ این استان می‌توان به ملایر، نهاوند و تویسرکان اشاره کرد. این استان با مساحت ۱۹۴۹۳ مترمربع، دارای جمعیتی حدود ۱،۷۵۰،۰۰۰ نفر است.

گنج ‌نامه

سنگ ‌نوشته‌ های گنج‌نامه نوشتارهایی از دوران داریوش و خشایارشای هخامنشی است که بر دل یکی از صخره‌های الوند در فاصله ۵ کیلومتری غرب همدان و در انتهای درهٔ عباس‌آباد حکاکی شده‌است. کتیبه‌ها هر کدام در سه ستون ۲۰ سطری به زبان‌ های پارسی باستان، [[زبان ایلامی|]] و بابلی نو نوشته شده‌اند. متن پارسی باستان در سمت چپ هر دو لوح جای گرفته ‌است و پهنایی معادل ۱۱۵ سانتی‌ متر دارد. متن زبان ایلامی در وسط هر دو کتیبه نوشته شده و متن بابلی نو در ستون سوم قراردارد.

 

دهکده گنجنامه همدان

دهکده توریستی، فرهنگی و ورزشی گنجنامه با امکانات تفریحی، گردشگری و تاریخی‌اش یک مکان ایده آل برای سپری کردن یک روز کامل در شهر همدان است. دهکده ای که حکم پارک ائل گلی تبریز را برای همدانی ها دارد؛ جایی که روزانه میزبان هزاران نفر است و مهم ترین جاذبه این شهر به حساب می آید.

آبشار گنجنامه

برای اینکه کتیبه های تاریخی معروف را ببینید، باید از سمت پله ها راه آبشار گنجنامه را در پیش بگیرید. این آبشار ۱۲ متری در مسیر صعود به ارتفاعات کوه الوند و از میان صخره های بسیار بزرگ به پایین سرازیر است. این آبشار دائمی در کنار صخره های بسیار زیبایش جلوه و شکوه خاصی دارد، حتی در زمستان نیز با قندیل های یخی خود، یخ نوردان را جذب خود می کند. اطراف آبشار نیز رستوران های و غرفه های زیادی می بینید که برای تجدید انرژی، پذیرای شما هستند.

کتیبه های گنجنامه

و اما ارزشمندترین بخش این دهکده، درست کنار آبشار گنجنامه واقع شده و زیبایی آن به قدمت دیرینه اش می باشد. نوشته هایی با خط میخی و به زبان های پارسی باستانی، ایلامی و بابلی که معرفی نامه شاهان هخامنشی، داریوش و خشایارشاه هستند.

کوهستان الوند و دشت میشان

طبیعت کوهستان الوند تکه ای از بهشت زیباست که چشم ها را به تسخیر در می آورد. دشت میشان نیز یکی از دشت های کوهستان الوند است که پشت آبشار گنجنامه واقع شده است. چشمه های جوشان و سرسبزی این دشت در فصل تابستان به قدری دیدنی می شود که نمی توان از تماشای آن سیر شد.

غار آکواریوم گنجنامه

این دهکده نزدیک به یک دهه است که خانه اولین و بزرگ ترین آکواریوم دریاچه ای کشور بوده است. غار آکواریوم گنجنامه با الهام از غار علیصدر به شکل بی نظیری ساخته شده و محل زندگی نمونه های نادر زیست محیطی و خزندگان دنیاست. بازدید از این غار آکواریوم حال و هوای دیگری دارد، چون مسیر بازدید را با ایجاد مه و باران مصنوعی متفاوت تر کرده‌اند.

گنجنامه همدان

دهکده گنج نامه همدان کجاست ؟

این مجموعه تفریحی در فاصله نه چندان دور از شهر و در دل صخره های کوهستانی الوند و انتهای دره عباس آباد واقع شده است. عباس آباد منطقه زیبایی است و به باغ های متعددی مزین شده، زیبایی جاده های آن باعث شده که فاصله ۵ کیلومتری گنجنامه از شهر زیاد به چشم نیاید.



   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو