اختصاصی/ شادی‌هایی که سلامتی ما را می‌دزدد

44

1399/9/10

12:20


جشن های عروسی و تولد حتی با حداقل تعداد مهمان ها به مکانی مناسب برای جولان ویروس کرونا و شکار سلامتی و جان افراد تبدیل شده است.

اختصاصی/  شادی‌هایی که سلامتی ما را می‌دزدد

سرویس ترجمه بهداشت نیوز، در یک مراسم عروسی در منطقه ای روستایی به دلیل عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و سایر شیوه‌نامه های بهداشتی، ۱۷۷ تن از میهمانان به کرونا مبتلا و از این تعداد، هفت نفر جان خود را از دست دادند.  برگزاری انواع میهمانی ها از جمله جشن های عروسی و تولد به دلیل اینکه حضار امکان رعایت پروتکل های بهداشتی را ندارند (دیده‌بوسی، خوردن و آشامیدن و نشستن در کنار یکدیگر) به زمینه ای خطرناک برای سرایت کرونا تبدیل شده است. بهتر است پیش از آنکه دعوت حضور در چنین میهمانی هایی را بپذیرید،‌ دقت کنید که پا به چه جایی می گذارید!
 
عروسی ها که پیش از این، مناسبت و میهانی شادی‌آوری بود این روزها به مکانی خطرناک و حتی غیرقانونی تبدیل شده که اکثر افراد ترجیح می دهند دعوت به آن را رد کنند. دلیل آن نیز همان مثالی است که در بالا عنوان شد: ابتلای ۱۷۷ نفر به کرونا در یک میهمانی عروسی. تنها در ۵ هفته پس از برگزاری این مراسم، هفت نفر از مبتلایان قربانی این ویروس شدند. در جشن دیگری در اوهایو، دهها تن از میهامانان و همچنین خود عروس و داماد کرونایی شدند. 
 
نکته تاسف‌بار اینجاست که  علیرغم مشاهده چنین رویدادهای تلخی، نظرسنجی انجام شده از ۱۰ هزار زوج نشان می دهد که آنهایی که تاریخ برگزاری جشن عروسی‌شان تا ژانویه ۲۰۲۱ است، قصد دارند بدون تغییر تاریخ ، مراسم خود را برگزار کنند. حال این سوال مطرح می شود که ایا برگزاری چنین تجمعاتی می تواند به تشدید ویروس در سرتاسر جامعه شود یا خیر؟ متخصصان بیماری های عفونی پاسخ می دهند که قطعا گردهمایی که افراد در ان پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند به طور رشته ای تعداد مبتلایان در سطح جامعه را بالا می برد. 
 
برخی از زوج هایی که در ماه های گذشته جشن عروسی خود را برگزار کردند، برای تدارک مراسم خود از ضدعفونی کننده دست، الزام میهمانان به استفاده از ماسک و تشویق حضار به رعایت فاصله گذاری اجتماعی استفاده کردند. اما این اقدامات برای جلوگیری از تبدیل جشن به مکانی برای جولان کرونا و عدم ابتلای افراد به این ویروس کافی نیست. عروسی بر اساس ماهیتی که دارد مکانی برای دیدار دوستان و آشنایان با یکدیگر است. بسیاری از میهمانان مدتهاست یکدیگر را ندیده و حتی در شهر دیگری زندگی می کنند که اکنون پس از مدتها همدیگر را می بینند. 
 
ابراز محبت ، گفتگوهای صمیمانه و مصافحه میان این افراد به نوبه خود خطر ابتلا به کووید۱۹ را برای آنان دوچندان می کند. به گفته یک متخصص بیماری های عفونی و ویروسی، این غرایز اجتماعی ما انسان هاست که حضور در جشن ها و دورهمی های خانوادگی و دوستانه را خطرناک تر می کند. جشن عروسی یک اتفاق خوشحال کننده است و وقتی عروس و داماد به سراغ شما می آیند ، شما می گویید من فقط می خواهم یک‌بار  آنها را در آغوش بگیرم. بارها به مردم تاکید شده که به یکدیگر نزدیک نشوید، فاصله دومتری از هم را رعایت کنید - کاری که با رفتار طبیعی ما انسانها در تضاد است-  و همین امر باعث می شود عروسی ها بسیار خطرناک باشد. 
 
این خطر وقتی بیشتر می شود که میهمانان برای صرف شام ماسک های خود را برمی دارند.  حتی اگر هر میز فقط شامل افراد یک خانواده باشد ، گروه بزرگی از مهمانان بدون ماسک در یک فضا جمع شده و محیطی ایجاد کرده اند که  در آن ، به راحتی عفونت گسترش یابد. حتی نوشیدن مایعات نیز در چنین مکانی تهدیدکننده سلامتی است. به گفته یک کارشناس بهداشتی ، برگزاری جشن عروسی یک دستورالعمل خوب و مناسب برای شیوع و گسترش هرچه بیشتر کروناست!
 
اگر فقط یک نفر در عروسی به عفونت مبتلا باشد ، ممکن است آن را به ده ها مهمان دیگر منتقل کند و سپس آنها نیز این بیماری را به خانه برمی‌گردانند، به طور بالقوه آن را به دیگران منتقل کرده و در نتیجه یاین رشته انتقال همچنان ادامه پیدا می کند. هوای سرد و حضور در مکانی که در و پنجره ها بسته شده و تهویه مناسب وجود ندارد نیز خطر را دوچندان می کند. دشوار است که در این هوای سرد جشن عروسی برگزار شود و میهمانان در معرض ابتلا قرار نگیرند. 
 
دورهمی و حضور در کنار دیگران در فضای باز ایمن تر است زیرا هوای تازه که دائماً در حال حرکت است قطرات انتقالی حاوی ویروس را پراکنده می کند و باعث می شود فرد دیگری آنها را استشمام نکند. تهویه مناسب هوا در فضای بسته دشوارتر است و غالبا افراد حاضر در چنین محیطی، مبتلا می شوند. واقعیت این است که اگر زوج ها برگزاری جشن های خود را به ژانویه ۲۰۲۲ موکول کنند، گرچه تاخیری طولانی را متحمل می شوند اما نگران ابتلای پدر یا مادرشان به کرونا  و از دست رفتن جان آنها نخواهند بود!
 
 
منبع: Healthline/ نوامبر ۲۰۲۰
مترجم: لیلا فرجی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو