آموزش طرز اتو کردن پارچه مخمل به روش ساده و بدون هیچ آسیبی

آموزش طرز اتو کردن پارچه مخمل به روش ساده و بدون هیچ آسیبی


منبع: مینویسم

372

1399/9/10

12:22


آموزش طرز اتو کردن پارچه مخمل به روش ساده و بدون هیچ آسیبی

طرز اتو کردن پارچه مخمل همیشه برای خانم های خانه دار سوال بوده! مخمل پارچه ای لوکس و نرم است که از قرون وسطی بخشی از لباس ها، لوازم جانبی و وسایل خانه مد روز است. پارچه مخمل در اصل از الیاف ابریشم ساخته شده بود و پارچه ای بود که منحصرا برای افراد سلطنتی نگهداری می شد.

به دلیل گران بودن الیاف ابریشم، امروزه از ریون، استات و الیاف نایلون برای تولید پارچه های مخمل استفاده می شود از این رو اتو کردن آنها نیاز به دقت دارد چون نایلون به شدت به حرارت حساس است و سریع واکنش نشان می دهد. اکنون که در فصل پاییز و زمستان هستیم و لباس های گرم از جنس مخمل می باشند، برای اتو کردن آنها ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

۵ نکته مهم برای استفاده از ماشین لباسشویی که باعث افزایش عمر مفید آن می شود

چگونه لباس با پارچه مخمل را اتو کنیم؟

از نظر فنی، هرگز نباید مخمل را اتو کنید. مخمل باید تنها با بخار صاف شود. پارچه مخملی دارای یک پرز یا الیاف اضافی است که به بافت پارچه اضافه شده است. اتو کردن الیاف پارچه را خرد کرده و اثری تقریباً دائمی بر جای می گذارد.

اگر اغلب مخمل می پوشید و می خواهید پارچه مخمل را اتو کنید، باید روی تخته سوزنی (needle board) انجام دهید. needle board دارای سوزن های فلزی است که عمود بر سطح نصب شده است. پارچه مخملی هنگام اتو زدن به صورت رو به پایین روی صفحه تخته سوزن قرار می گیرد تا از صاف شدن پرزها جلوگیری کند. اگر تخته سوزن ندارید و باید از اتو برای از بین بردن چین و چروک استفاده کنید، اتوی بخار را حداقل ۱الی ۲ اینچ بالای پارچه نگه دارید و اجازه دهید بخار به پارچه نفوذ کند. هرگز صفحه اتو را مستقیم روی پارچه مخمل قرار ندهید.

نحوه بخار دادن مخمل برای جلوگیری برق اتو روی لباس مخمل

لباس و پارچه مخمل را هرگز مستقیم اتو نکنید چرا که این کار باعث می شود روی لباس مخمل برق اتو نمایان شود. لباس را از میله چوب لباسی آویزان کنید و دستگاه بخار را حداقل ۱ الی ۲ اینچ از پارچه به بالا و پایین ببرید. بخار را خیلی نزدیک نگه ندارید یا خیلی طولانی در یک نقطه از پارچه اتو را نگه ندارید ممکن است به پارچه آسیب برسد.

با استفاده از دستان خود نواحی را صاف و سبک کنید. بعد از بخار دادن، با یک برس لباس نرم، الیاف پارچه را مسواک بزنید تا پرزها بلند شود و پرزهای آن پاک شود. اگر پارچه مخمل شما  چروکیده تر از آن چیزی است که فکر می کنید توانایی درست کردن آن را ندارید، حتما آن را برای اتو کردن به خشکشویی بدهید.

فیلم آموزش دوخت کاور مبل زیبا و ساده برای مبلمان در خانه و با هزینه کم

چگونه لباس با پارچه مخمل را اتو کنیم؟

چگونه لباس با پارچه مخمل را اتو کنیم؟

چگونه لباس های مخملی را تمیز کنیم؟

درصورتی که لباس مخملی لکه دار شد یا برای پاک کردن خاک و عرق بدن نیاز به تمیز کردن بود، خشکشویی حرفه ای بهترین نتیجه را برای شما خواهد داشت.

اما شما با استفاده از بخار می توانید لباس مخملی را در خانه تمیز کنید. بخار به از بین بردن بوها کمک می کند، در صورت له شدن توده پرزهای پارچه مخمل آن را بلند کرده و چین هایی را که حالت نشسته دارند برطرف می کند. همیشه فقط در قسمت خلاف شکستگی پرز پارچه بخار دهید. بخارشو لباس دستی به خوبی کار می کند، یا می توانید لباس را روی جوش دیگ بخار یا قابلمه آب جوش نگه دارید. در همه موارد، هرگز اجازه ندهید لباس بیش از حد خیس شود.

برای باز کردن چروک های بسیار سبک و از بین بردن بوهایی مانند دود سیگار یا بوی پخت و پز، لباس مخمل را روی یک وان پر از آب بسیار گرم در یک دستشویی بخار آویزان کنید. برای جلوگیری از ایجاد چای آویز از چوب لباسی استفاده کنید. اجازه دهید بخار حداقل به مدت پانزده دقیقه به داخل پارچه نفوذ کند و سپس اجازه دهید لباس مخمل در دمای اتاق خشک شود. در حالی که هنوز مرطوب است، لباس مخمل را نپوشید زیرا بعداً برداشتن چین مشکل تر می شود.

هنگامی که روی لباس های مخملی لکه ایجاد شد، از چاقوی لبه دار یا لبه کارت اعتباری استفاده کنید تا مواد جامد را از بین ببرید. با استفاده از یک پارچه سفید و ساده مایعات را خالی کنید. لکه ها را مالش ندهید و سعی نکنید آنها را تمیز کنید. در عوض، در اسرع وقت به سراغ خشکشویی بروید. به لکه اشاره کرده و اجازه دهید خشکشویی آن را تمیز کند.

نحوه نگهداری لباس و لوازم جانبی مخمل

لباس های مخملی همیشه باید آویزان باشند، تا نخورند. تا خوردگی باعث ایجاد چین هایی می شود که به سختی از بین می روند. اگر باید لباستان را تا بزنید ، چین ها را با دستمال کاغذی بدون اسید پر کنید تا از چین خوردگی جلوگیری شود. از آویز محکم و بالشتکی استفاده کنید تا از شانه و افتادگی شانه جلوگیری کند.

لباس های مخملی همیشه باید آویزان باشند

لباس های مخملی همیشه باید آویزان باشند

برای محافظت از مخمل در برابر گرد و غبار، شانه های لباس را با پارچه پنبه ای که به راحتی قابل شستشو است مانند یک ملافه یا روبالشی بپوشانید. برای نگهداری طولانی مدت، همیشه از کیسه نگهداری پارچه نفوذپذیر و قابل شستشو استفاده کنید. پلاستیک می تواند رطوبت را به دام بیندازد که می تواند به الیاف آسیب برساند و باعث رشد کپک در مناطق مرطوب شود. در یک مکان خشک و خنک که نوسانات دمایی زیادی ندارد نگهداری کنید.

لوازم جانبی مخمل باید در کیسه های پارچه ای یا جعبه های بدون اسید نگهداری شود تا از آنها در برابر گرد و غبار و خاک محافظت شود.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو