آیا همه عفونت‌های ویروسی نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک دارند؟

67

1399/9/10

15:23


پزشک داروساز شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: بسیاری از عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و گلو دردها نیازی به درمان با آنتی‌بیوتیک ندارند.

آیا همه عفونت‌های ویروسی نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک دارند؟

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر سرور قدیمی گفت: در سراسر جهان نمونه‌هایی از مقاوم شدن باکتری‌ها دیده می‌شود و این امر کارآمدی آنتی‌بیوتیک‌ها را هدف گرفته است و این در حالی است که آنتی‌بیوتیک‌ها دنیای پزشکی را متحول کرده و جان میلیون‌ها نفر را نجات داده‌اند.

دکتر قدیمی افزود: مقاومت آنتی‌بیوتیکی به این معناست که در صورت ابتلا به عفونت باکتریایی حتی با مصرف دارو، باکتری‌ها همچنان به رشد و فعالیت ادامه می‌دهند و دارو قادر نیست باکتری را از بین ببرد و از فعالیت بیماری‌زایی‌اش جلوگیری کند.

وی بیان کرد: مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها دلایل متعددی دارد، ازجمله مصرف بی‌رویه و نابجا از این دارو و همچنین فقدان توسعه داروهای جدید در صنعت داروسازی، فقدان انگیزش اقتصادی و از سوی دیگر ملزومات قانونی پیچیده در صنعت داروسازی به این روند دامن زده‌اند.

دکتر قدیمی تصریح کرد: هرزمانی که هر فردی در جامعه یک آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کند، باکتری‌های حساس (که هنوز دارو بر آن‌ها اثر دارد) از بین می‌روند، اما باکتری‌های مقاوم شروع به رشد و تکثیر می‌کنند؛ بنابراین با هر بار مصرف آنتی‌بیوتیک تعداد باکتری‌های مقاوم افزایش می‌یابد و به تدریج جایگزین باکتری‌های حساس می‌شوند.

پزشک داروساز شبکه بهداشت و درمان دشتستان بابیان اینکه آنتی‌بیوتیک‌ها بر عفونت‌های ویروسی بی‌تأثیرند و منجر به بهبود نمی‌شوند گفت: به همین دلیل است که در هنگامی‌که سرما می‌خوریم به هر میزان نیز آنتی‌بیوتیک یا به اصطلاح خودمان "چرک‌خشک‌کن" مصرف کنیم باز هم بهتر نمی‌شویم و کار اشتباه ما این است که دائم از آنتی‌بیوتیک‌های متنوع استفاده می‌کنیم.

دکتر قدیمی تصریح کرد: تشخیص اینکه عفونت ویروسی است یا باکتریایی تنها بر عهده پزشک است و هر زمان که ما یک داروی آنتی‌بیوتیک را با تشخیص خودمان یا افراد غیر پزشک مصرف کنیم، یک‌قدم به سمت عوارض جانبی و مقاومت آنتی‌بیوتیکی پیش می‌رویم و به همین خاطر بسیاری از عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و بسیاری از گلو دردها نیازی به درمان با آنتی‌بیوتیک ندارند.

وی یکی دیگر از علل مقاومت آنتی‌بیوتیکی را مصرف ناقص آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی و عدم ادامه درمان تجویزشده پزشک عنوان نمود و اظهار کرد: زمانی که بیماری به نوع مقاوم به آنتی‌بیوتیک تبدیل می‌شود، دیگر درمان ساده نیست و پزشکان مجبور می‌شوند از چندین دارو با طیف عوارض بیشتر و گران‌قیمت‌تر و پردردسرتر استفاده کنند.

دکتر قدیمی بابیان راهکارهای جلوگیری از مقاومت آنتی‌بیوتیکی اظهار کرد: دارویی که پزشک تجویز کرده دقیقاً باید طبق دستور پزشک مصرف کنیم و آن را تغییر ندهیم و آن را طبق ساعت مصرف کنیم، زیرا اثربخشی بسیاری از داروها وابسته به زمان مصرف است.

دکتر قدیمی تأکید کرد: هرگز برای مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی به پزشک و داروساز اصرار نکنیم و در دفعات جدید ابتلا به بیماری همان آنتی‌بیوتیک را تکرار نکنیم

پزشک داروساز شبکه بهداشت درمان دشتستان همچنین گفت: هرگز داروی تجویزشده توسط پزشک برای بیماری خود را به فرد دیگری پیشنهاد نکنید و برای درمان عفونت در گروه‌های حساس یعنی نوزادان و کودکان و یا در سالمندان بدون مشورت با پزشک یا داروساز آنتی‌بیوتیک مصرف نکنیم.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو