گیلاس زمستانی یک درختچه همیشه سبز است که در هند، خاورمیانه و مناطقی از آفریقا رشد می کند و سابقه طولانی در استفاده در طب سنتی دارد.

برای صدها سال مردم از ریشه و میوه قرمز نارنجی آشواگاندا برای اهداف دارویی استفاده کرده اند، این گیاه به نام جینسینگ هندی یا گیلاس زمستانی نیز شناخته می شود.

به گزارش مدیکال نیوزتودی، پزشکان از این گیاه برای تقویت انرژی، کاهش استرس و اضطراب استفاده می کنند. برخی همچنین ادعا می کنند این گیاه ممکن است برای درمان برخی سرطان ها، بیماری آلزایمر و اضطراب نیز مفید باشد.

تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است البته تا به امروز مطالعات امیدوار کننده ای در مورد مزایای سلامتی آشواگاندا به طور عمده روی حیوانات انجام شده است.

این مقاله به بررسی کاربردهای سنتی آشواگاندا، نحوه مصرف آن و شواهد موجود در مورد فواید و مضرات احتمالی آن می پردازد.

مردم از گیلاس زمستانی برای چه استفاده می کنند؟

آشواگاندا یک گیاه مهم در طب آیورودا محسوب می شود، در این طب گیلاس زمستانی از نظر روحی و جسمی به حفظ جوانی کمک می کند.

برخی شواهد نشان می دهد این گیاه می تواند دارای اثرات محافظت در برابر نورون و ضد التهابی باشد. التهاب زیربنای بسیاری از شرایط سلامتی برای جسم به شمار می آید و کاهش التهاب می تواند بدن را در برابر انواع شرایط محافظت کند. به عنوان نمونه مردم برای کمک به درمان فشارخون، اضطراب، خستگی، درد، بیماری های پوستی، دیابت، آرتروز و صرع استفاده می کنند. در درمان ها از قسمت های مختلف گیاه از جمله برگ، دانه و میوه آن استفاده می شود.

محبوبیت این گیاه در غرب در حال افزایش است، امروزه مردم می توانند آشواگاندا را به عنوان مکمل در ایالات متحده خریداری کنند.

فواید گیلاس زمستانی برای سلامتی چیست؟

مطالعات علمی نشان داده اند آشواگاندا ممکن است برای تعدادی از شرایط مفید باشد. محققان اطلاعات زیادی در مورد نحوه واکنش گیاه در بدن انسان ندارند، در بیشتر مطالعات تاکنون از مدل های حیوانی یا سلولی استفاده شده است به این معنی که دانشمندان نمی دانند آیا نتایج مشابهی در انسان رخ می دهد یا خیر. برخی شواهد برای استفاده از گیلاس زمستانی برای موارد زیر وجود دارد:

گیلاس زمستانی و استرس و اضطراب

گیلاس زمستانی در مقایسه با داروی لورازپام، داروی آرامبخش و اضطراب ممکن است اثر آرام بخشی بر علائم اضطراب داشته باشد.

یک مطالعه در سال 2000 نشان داد این گیاه دارای اثر مقایسه ای کاهش دهنده اضطراب با لورازپام است که نشان می دهد آشواگاندا ممکن است به همان اندازه برای کاهش اضطراب موثر واقع شود، با این وجود محققان این مطالعه را روی موش ها و نه انسان ها انجام دادند.

در یک مطالعه دیگر در سال 2019 روی انسان محققان دریافتند مصرف روزانه 240 میلی گرم آشواگاندا به طور قابل توجهی میزان استرس افراد را در مقایسه با دارونما کاهش می دهد که این شامل کاهش سطح کورتیزول، هورمون استرس است. اگرچه این تحقیق امیدوار کننده است، اما دانشمندان قبل از توصیه به استفاده از این گیاه برای درمان اضطراب باید اطلاعات بیشتری جمع آوری کنند.

گیلاس زمستانی و رابطه اش با آرتروز

گیلاس زمستانی ممکن است به عنوان مسکن درد عمل کند و از ارسال سیگنال های درد در سیستم عصبی مرکزی جلوگیری کند، همچنین ممکن است برخی از خواص ضد التهابی را داشته باشد به همین دلیل برخی تحقیقات نشان داده است در درمان انواع آرتروز از جمله آرتریت روماتوئید موثر است.

یک مطالعه کوچک در سال 2015 روی 125 نفر از افراد مبتلا به درد مفصل این گیاه را به عنوان گزینه درمانی برای آرتریت روماتوئید موثر دانست.

سلامت قلب خود را با گیلاس زمستانی بیمه کنید

برخی از افراد از اشواگاندا برای تقویت سلامت قلب از جمله کاهش فشار خون بالا، کاهش کلسترول بالا، کاهش درد قفسه سینه و جلوگیری از بیماری قلبی استفاده می کنند. با این حال تحقیقات کمی برای حمایت از این مزایا وجود دارد.

یک مطالعه در سال 2015 روی انسان نشان داد عصاره ریشه گیلاس زمستانی می تواند استقامت قلبی تنفسی را افزایش دهد که می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد، با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

گیلاس زمستانی و درمان آلزایمر

طبق یک بررسی در سال 2011، چندین مطالعه توانایی گیلاس زمستانی را در کاهش یا جلوگیری از، از دست دادن عملکرد مغز در افراد مبتلا به بیماری های تخریب عصبی مانند بیماری آلزایمر، بیماری هانتینگتون و پارکینسون بررسی کرده اند. قسمت هایی از مغز و مسیرهای پیوندی آن آسیب می بینند که منجر به از دست دادن حافظه و عملکرد می شود. این بررسی نشان می دهد وقتی موش در مراحل اولیه بیماری اشواگاندا دریافت می کند ممکن است بتوان از آن در مقابل آلزایمر محافظت کرد.

گیلاس زمستانی و درمان سرطان

در همان بررسی سال 2011، چند مطالعه امیدوار کننده نیز نشان داد گیلاس زمستانی ممکن است بتواند رشد سلول را در برخی از سرطان ها متوقف کند که این شامل کاهش تومورهای ریه در مطالعات حیوانی است.

نحوه مصرف گیلاس زمستانی

دوز آشواگاندا و نحوه استفاده مردم از آن به شرایطی که برای درمان استفاده می کنند، بستگی دارد. براساس آزمایشات بالینی مدرن هیچ دوز استانداردی برای استفاده وجود ندارد.

در مطالعات متعدد از دوزهای مختلف استفاده شده است. برخی تحقیقات نشان می دهد مصرف 250 تا 600 میلی گرم در روز می تواند استرس را کاهش دهد.

این گیاه به صورت کپسول، پودر و عصاره مایع در دسترس قرار دارد و دوزهای کپسول آن اغلب حاوی 250 تا هزار و 500 میلی گرم آشواگاندا است.

در برخی موارد مصرف مقادیر زیاد می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد کند. قبل از مصرف هر گونه مکمل گیاهی جدید از جمله گیلاس زمستانی بهتر است با یک متخصص در مورد ایمنی و دوز دارو صحبت کنید.

آیا گیلاس زمستانی عوارض جانبی دارد؟

مردم معمولا گیلاس زمستانی را در دوزهای کم تا متوسط ​​مصرف می کنند. با این حال، مطالعات طولانی مدت کافی برای بررسی کامل عوارض جانبی احتمالی آن تاکنون وجود نداشته است.

مصرف مقدار زیادی گیلاس زمستانی می تواند منجر به ناراحتی گوارشی، اسهال، حالت تهوع و استفراغ شود که این ممکن است به دلیل تحریک مخاط روده باشد.

آیا استفاده از گیلاس زمستانی ایمن است؟

زنان باردار باید از استفاده از گیلاس زمستانی خودداری کنند زیرا ممکن است باعث ناراحتی جنین و زایمان زودرس شود. یکی دیگر از نگرانی های احتمالی پیرامون آیورودا این است که سازمان غذا و داروی آمریکا تولیدکنندگان را کنترل نمی کنند، این بدان معناست که آنها با استانداردهای شرکت های دارویی و تولیدکنندگان مواد غذایی مطابقت ندارند.

ممکن است گیاهان دارای آلاینده هایی مانند فلزات سنگین باشند یا به هیچ وجه حاوی گیاه واقعی نباشند. قبل از خرید هر کالایی مردم حتما درباره تولید کننده آن تحقیق کنند.

طبق مرکز ملی بهداشت مکمل و یکپارچه برخی از محصولات آیورودا ممکن است حاوی سرب، جیوه و آرسنیک در سطوح بالاتر از آنچه متخصصان برای مصرف روزانه انسان قابل قبول می دانند، باشد.

و در آخر

گیلاس زمستانی یک درمان گیاهی در طب آیورودا محسوب می شود. برخی مطالعات نشان می دهد این گیاه می تواند یک سری مزایای سلامتی از جمله کاهش استرس، اضطراب و بهبود آرتروز داشته باشد.

زنان باردار و افرادی که دارای بیماری زمینه ای هستند باید قبل از استفاده از گیلاس زمستانی با پزشک خود مشورت کنند.

تعداد مطالعات انجام شده پیرامون این گیاه اندک بوده و آزمایش ها روی حیوانات انجام شده، به همین دلیل محققان نمی توانند با اطمینان بگویند که این یک درمان موثر است یا خیر.

اگر فردی می خواهد استفاده از این گیاه را به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی انتخاب کند حتما باید ابتدا این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارد.

مترجم: الهه زارعی