واکسن «شهید فخری‌زاده» در مرحله آزمایش انسانی

21

1399/9/10

16:38


واکسن «شهید فخری‌زاده» در مرحله آزمایش انسانی

سلامت نیوز: با شهادت محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای کشور، یکی از مباحثی که در چند روز گذشته مطرح شده، ساخت واکسن کرونا توسط تیم تحقیقاتی ایشان بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، با وجود اینکه تاکنون وزارت بهداشت و درمان، اشاره‌ای به نام شرکت‌ها و تیم سازنده این واکسن نکرده بود، با شهادت و ترور محسن فخری‌زاده حالا مشخص شد که او چه نقش مهم و تعیین کننده‌ای در جهت ساخت واکسن بومی کرونا داشته و شاید با ترور ناجوانمردانه شهید فخری‌زاده، تولید این واکسن ایرانی، در شرایطی که کشور تحریم‌های سخت را تجربه می‌کند، به تعویق بیفتد.

اما آن‌طور که مسئولان وزارت بهداشت و درمان می‌گویند در چند روز آینده، آزمایشات انسانی و بالینی این واکسن آغاز می‌شود. چند ساعت پس از شهادت رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، وزارت بهداشت به ترور او واکنش نشان داد و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد:

«مجموعه مدیریتی شهید دکتر فخری‌زاده، در زمینه‌های متعدد سلامتی فعالیت می‌کرد از جمله تهیه کیت تشخیصی کرونا و تحقیقات روی واکسن کووید ۱۹.» البته در گذشته نیز اعلام شده بود که وزارت دفاع با همکاری وزارت بهداشت برای ساخت تجهیزات لازم از جمله کیت تشخیص بیماری و همچنین واکسن بیماری کرونا فعالیت دارد.

بنابراین فخری‌زاده به عنوان یکی از چهره‌های تاثیرگذار و شناخته شده در وزارت دفاع به شمار می رفت که در زمینه‌های گوناگون علمی و تحقیقاتی به ایفای نقش می‌پرداخت که یکی از آنها تولید واکسن کرونا بود.

البته کیانوش جهانپور نیز این موضوع را پس از ترور شهید فخری زاده تایید کرده و گفته بود: «به هرحال حوزه پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در مقولات متعدد و پژوهش‌های متعدد ایمنی و امنیتی-دفاعی تحقیق می‌کنند. تیم تحقیقاتی «سپند» تنها مرکز تحقیقاتی در این زمینه نیست، مراکز مختلف تحقیقاتی دولتی و خصوصی دیگری نیز در زمینه واکسن کرونا فعالیت می‌کنند که برخی پیشروتر هستند.»بارها در هفته گذشته گفته شده بود که يکي از واکسن‌هاي ايراني کرونا به‌زودي مجوز تحقيقات انساني را دريافت مي‌کند.

چند بار نيز به‌طور تاييد نشده گفته شد واکسن در دست بررسي وزارت دفاع که در مجموعه شهيد فخري‌زاده، تحقيق مي‌شود، واکسني است که به مرحله انساني رسيده ‌است. با اين حال روز گذشته عليرضا زالي رئيس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران اين موضوع را تاييد کرد و گفت: «پروژه ساخت واکسن کروناي «شهيد فخري‌زاده» به مرحله آزمايش‌هاي انساني رسيده است.»


کاهش آمار مرگ و مير
در شرايطي ميليون‌ها نفر در ايران به مصونيت واکسن بومي در برابر ويروس کرونا چشم دوخته‌اند که تا کنون 948 هزار و 749 نفر در کشور به اين ويروس مبتلا شده و 47 هزار و 875 نفر از بيماران جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس گزارش رسمي وزارت بهداشت و درمان، پس از هشت روز از اعمال محدوديت‌ها در کشور، شمار جان‌باختگان در يک روز- از شنبه (8 آذر) تا يک شنبه (9 آذر)- از عدد 480 فوتي در روز جمعه، به 389 نفر در زمان مذکور رسيد.

همچنين در اين مدت با کاهش موارد نسبي ابتلا، 12 هزار و 950 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شد. همچنين 5859 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. در اين شرايط وزير بهداشت نيز به اين موضوع اذعان داشت که کاهش فوتي‌هاي کرونا در يک روز اخير به معناي عادي شدن شرايط نيست.

سعيد نمکي همچنين با بيان اينکه از مردم تقاضا مي‌کنيم اين آمار را به فال عادي انگاري اوضاع نگيرند افزود: «روز گذشته (يکشنبه) دومين روزي بود که مرگ زير 400 نفر (به‌دليل کرونا) را تجربه کرديم و اين دستاورد مژده‌اي به مردم ايران است.

اگر باز هم با اين دستاوردها به سمت اين تفکر برويم که اوضاع به سمت عادي شدن مي‌رود، باز هم همانند آنچه که در ارديبهشت ماه گفتم، ممکن است در دقيقه 90 از گوشه هاي زمين گل بخوريم.» در اين بين نظر دکتر مسعود مرداني، عضو کميته علمي ستاد مقابله با کرونا جالب و شنيدني است او گفته که «آمار مراجعه‌کنندگان بيماري کرونا به نحو چشمگيري کاهش پيدا کرده، اما اميدوارم که با اعلام اين خبر مردم شال و کلاه نکنند براي شمال!


وضعيت بحراني 5 استان
وضعيت در شهرهاي کشور، شرايط بهتري دارد، اما وضعيت پنج استان نگران کننده‌تر از هميشه است و پيک جديد بيماري در آنها شروع شده. بنابر اعلام کميته اپيدميولوژي وزارت بهداشت، با اين وجود روند بيماري در کشور به ثبات رسيده و تغييرات آن مختصر بوده، در هشت استان کهگيلويه و بويراحمد، کردستان، آذربايجان غربي، زنجان، آذربايجان شرقي، فارس، مازندران و هرمزگان روند ثبات با تغييرات مختصر و نامنظم وجود داشته است.

در استان سيستان و بلوچستان روند ثبات با تغييرات مختصر صعودي و در 9 استان خراسان شمالي، لرستان، کرمان، البرز، اصفهان، چهارمحال و بختياري، مرکزي، خوزستان و بوشهر روند ثبات با تغييرات مختصر نزولي مشاهده شد. در پنج استان خراسان جنوبي، اردبيل، تهران، گلستان و قزوين روند صعودي يا شروع پيک جديد مشاهده شد.

به نظر مي‌رسد استان سمنان اخيراً يک پيک اپيدمي را پشت سر گذاشته است. دو استان يزد و همدان روند نزولي را نشان دادند. در پنج استان ايلام، قم، کرمانشاه، خراسان رضوي و گيلان ناسازگاري داده‌ها اجازه تحليل درستي از وضعيت اپيدمي را نمي‌دهد. بايد مدنظر داشت که يک استان مي‌تواند چندين پيک منحني را تجربه کند.


خطر زمستان سياه
در شرايطي که کارشناسان بهداشتي در سراسر دنيا و کشور ما از فرا رسيدن زمستان سياه ابراز نگراني مي‌کنند، پيش‌بيني کارشناسان اين است که وضعيت بيماري کرونا در زمستان پيچيده و نامعلوم خواهد بود. کارشناسان نگرانند که ممکن است هواي سرد به گسترش ويروس کرونا کمک کند، زيرا انتظار مي‌رود که مردم شروع به جمع شدن در داخل خانه يا محيط‌هاي بسته کنند، جايي که انتقال ويروس آسان‌تر است.

يکي از راه‌هاي حفظ امنيت اين است که جمع‌هاي بسته اجتماعي خود را تا حد ممکن محدود کنيد. قاسم جان بابايي، معاون درمان وزارت بهداشت معتقد است که در تابستان به‌دليل استفاده از کولر و وسايل سرمايشي بار بيماري افزايش پيدا کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو