چه زمانی برای درد زایمان بیمارستان بروم؟

منبع: اوما

242

1399/9/10

16:41


چه زمانی برای درد زایمان بیمارستان بروم؟

یکی از اصلی ترین نگرانی هایی که والدین بخصوص زوج هایی که تجربه اولشان است در سه ماهه سوم بارداری دارند این است که بدانند چه موقع وقت رفتن به بیمارستان یا تماس با ماما و پزشک است؟ اگرچه تصور اینکه اولین انقباضات نشانه زایمان شما باشد غیرمعمول نیست ، اما اغلب چنین نیست و بسیاری از مادران انقباضات طبیعی را با انقباضات زایمان اشتباه می گیرند. این انقباضات می تواند روزها ادامه داشته باشد که درد زایمان نیستند. در این مقاله قصد داریم علائم واقعی و نشانه های درد واقعی برای زایمان را برای شما مامان های اومایی عزیز توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

به طور کلی اگر قبل از زمان زایمان به خوبی با علائم زایمان آشنا باشید و آن ها را درک کنید استرس شما تا حد زیادی کاهش پیدا می کند و به شما کمک خواهد کرد دائما با دردهای معمولی راهی بیمارستان نشوید. 

مراحل شروع درد زایمان 

در این جا برای شما توضیح خواهیم داد که شروع دردهای زایمان به چه شکلی است و چه اقداماتی باید انجام شود. اول این موضوع را بدانید که زایمان ها  یکسان نیستند و شما واقعا نمی توانید پیش بینی کنید که زایمان شما چه مدت طول می کشد یا ممکن است چه اتفاقاتی بیفتد. اما به طور کلی زایمان در سه مرحله کاملاً مشخص انجام می شود:

مرحله یک

مرحله اول با شروع درد های زایمان واقعی آغاز می شود و تا زمانی که دهانه رحم به طور کامل یعنی به اندازه 10 سانتی متر (سانتی متر) باز شود ادامه می یابد. خود این مرحله به سه بازه زمانی متفاوت تقسیم می شود که عبارتند از: 

در بخش اول دهانه رحم تا 3 سانتیمتر باز می شود. در اولین تولد ممکن است 20 ساعت و در تولدهای بعدی 10 تا 12 ساعت این مرحله طول بکشد. در بخش دوم باز شدن دهانه رحم تا 7 سانتیمتر ادامه پیدا می کند که به طور متوسط در تولد اول 5 ساعت و در زایمان های بعدی 2 ساعت طول می کشد. در مرحله آخر که به آن مرحله انتقال نیز گفته می شود باز شدن دهانه رحم تا 10 سانتیمتر ادامه پیدا می کند که حدودا بین 15 الی 60 دقیقه طول می کشد. 

معمولاً مرحله دوم از این سه مرحله زمانی است که شما باید به بیمارستان مراجعه کنید و زمان زایمان فرا رسیده است. در این شرایط پزشک یا ماما دستور العمل هایی را به شما می دهد که دقیقا باید اجرا کنید. 

مرحله دوم

هنگامی که دهانه رحم کاملاً باز شد (10 سانتی متر) ، باید برای زایمان شروع به ایجاد فشارهایی مانند فشارهای زمان دفع مدفوع نمایید و این فشارها باید زیاد و ادامه دار باشد تا سر نوزاد از دهانه واژن قابل مشاهده شود. اگر اولین زایمان شماست این مرحله احتمالا بین 30 دقیقه تا 2 ساعت طول می کشد. 

مرحله سوم

بعد مشاهده سر کودک توسط ماما یا پزشک کودک شما متولد می شود و در مرحله سوم، زایمان جفت انجام خواهد شد. خارج کردن جفت از رحم فقط چند دقیقه طول می کشد ، اما برای بعضی خانم ها ممکن است 30 دقیقه نیز طول بکشد. زیرا باید کاملا تخلیه شده و چیزی از آن در رحم باقی نماند. 

قسمت اول شروع زایمان که مربوط به شروع باز شدن دهانه رحم برای زایمان است دردناکترین و طولانی ترین مرحله از سه مرحله ای است که برایتان توضیح دادیم و برای زایمان های اول ممکن است حتی تا 20 ساعت هم طول  بکشد و مادر را اذیت کند. در این مرحله بین هر 5 تا 30 دقیقه 3 انقباض دردناک ایجاد می شود و هر انقباض معمولا 30 تا 45 ثانیه طول می کشد. شما باید زمانی که این حالت برای شما رخ داد به بیمارستان مراجعه کنید. انقباضاتی که کمتر هستند و فاصله زمانی بیشتری دارند انقباضات طبیعی می باشند که نشانه زمان زایمان نیستند. 

در واقع درد زایمان وقتی است که انقباضات هر سه تا چهار دقیقه یک بار در طی یک ساعت اتفاق بیفتد و تقریباً برای 60 ثانیه ادامه یابد. این حالت به طور معمول سه تا پنج ساعت طول می کشد. اگر این اولین زایمان شما باشد، در این شرایط باید  به بیمارستان بروید. اگر قبلاً باز هم بچه دار شده اید ، ممکن است از شما خواسته شود زودتر به بیمارستان بروید. یعنی وقتی انقباضات هر پنج تا هفت دقیقه یک بار اتفاق می افتد. با تمام این تفاسیر در صورت پاره شدن کیسه آب حتی اگر دردها مشابه آنچه تا کنون توضیح دادیم نبودند باید سریعا به بیمارستان بروید. در این شرایط پزشک شما را معاینه کرده و به شما خواهد گفت برای ادامه زایمان چه کارهایی را انجام دهید.

 

درد زایمان طبیعی

رسیدن به بیمارستان

باز شدن دهانه رحم به تنهایی تعیین کننده زمان زایمان نیست. در بعضی موارد ، ممکن است دهانه رحم یک زن فقط 1 سانتی متر باز شده باشد اما انقباضات شدید و مکرر را تجربه کند. 

به همین دلیل ، هنگامی که به بیمارستان رسیدید ، ابتدا معاینه لگن انجام می شود تا مشخص شود دهانه رحم شما تا چه اندازه باز شده است. علاوه بر این ، پزشک ، پرستار یا ماما به دنبال تشخیص کوتاه شدن و نازک شدن دهانه رحم هستند که یکی از نشانه های اصلی فرا رسیدن زمان زایمان می باشد. این شرایط در کنار باز شدن دهانه رحم به کودک کمک می کند تا وارد کانال زایمان شود. نتایج این بررسی با عددهای 0%، 50% و 100% بیان می شود. 0% یعنی هنوز دهانه رحم نازک نشده و زمان زایمان نمی باشد. 50% نشان می دهد دهانه رحم تقریبا به میانه مرحله نازک شدن برای زایمان رسیده است و در حال آماده کردن فضا برای خروج نوزاد است. 100% نیز به معنای دهانه کاملا نازک و آماده برای تولد نوزاد می باشد. 

ماما یا پزشک شما با استفاده از این اطلاعات یا شما را در بیمارستان نگه می دارد تا زایمان انجام شود و یا به شما می گوید به خانه برگردید. بررسی های دیگر در این شرایط می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • موقعیت گردن رحم (به طور کلی گردن رحم قبل از زایمان به سمت جلو متمایل است)
  • موقعیت و چرخش کودک
  • سلامتی و سابقه پزشکی شما

در پایان ، هیچ قانون سخت و سریعی برای تعیین زمان دقیق زایمان وجود ندارد. به عنوان مثال ، اگر هنگام رسیدن به بیمارستان بازشدگی دهانه رحم کمتر از 3 سانتی متر باشد و درد زیادی نداشته باشید، رفتن به خانه ممکن است منطقی ترین و راحت ترین گزینه باشد. با این حال ، اگر کیسه آب شما پاره شود ، به شدت درد می کشید ، یا نیازهای پزشکی خاصی دارید که باید حتی با باز نشدن دهانه رحم باز هم در بیمارستان بمانید. 

به طور کلی ، وقتی 5 یا 6 سانتی متر از دهانه رحم شما باز شود و دچار انقباضات منظم شوید باید در بیمارستان بمانید تا زایمان انجام شود. 

علائم انقباضات واقعی برای زایمان 

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم بعضی اوقات ممکن است انقباضات شما نشانه زایمان واقعی نباشد. اگر انقباض از نظر فرکانس و قدرت نامنظم باشد ،احتمالا از انقباضات براکستون هیکس است که به آن درد زایمان کاذب نیز گفته می شود. تفاوت های درد زایمان واقعی با انقباضات براکستون هیکس عبارتند از:

انقباضات زایمان واقعی:

این نوع دردها منظم هستند، دائما شدیدتر می شوند و تعداد آن ها در یک ساعت افزایش پیدا می کند، در صورت حرکت یا تغییر وضعیت نیز تغییر نمی کند و از قسمت پایین کمر شروع شده و به جلوی شکم ادامه دارد. 

انقباضات Braxton Hicks :

این نوع دردها نامنظم هستند، قدرت و فرکانس آن ها افزایش نمی یابد و اغلب هنگام راه رفتن ، استراحت یا تغییر وضعیت متوقف می شوند. انقباضات Braxton Hicks محدود به ناحیه تحتانی شکم یا لگن است. این نوع انقباضات از اوایل سه ماهه دوم شروع می شوند اما در سه ماهه سوم بیشتر مشاهده خواهند شد. 

سخن آخر 

با توجه به علائم و مراحلی که برایتان توضیح دادیم بهتر می توانید دردهای موقع زایمان را بشناسید و مجبور نباشید دائما به بیمارستان رفته و دوباره به خانه برگردید. اما به طور کلی در زمان نزدیک به زایمان اگر درد غیر قابل تحملی را تجربه کردید و یا علائم غیر طبیعی خاصی مانند خونریزی داشتید سریعا باید به اورژانس مراجعه کنید. پس بهتر است در سه ماهه سوم بیشتر استراحت کرده و همیشه فردی را برای کمک به خودتان در دسترس داشته باشید. 

Reviewed by Rachel Gurevich, RN. When You Should Go to the Hospital for Labor. on June 28, 2020

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو