واردات ۱۰میلیون دلاری ایران از سوریه

منبع: برترین ها

29

1399/9/10

16:50


جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که بخش مهمی از کاهش صادرات تحت تاثیر کرونا در بهار، در ماه‌های بعد جبران شده است.

جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که بخش مهمی از کاهش صادرات تحت تاثیر کرونا در بهار، در ماه‌های بعد جبران شده است.

 بر اساس جدیدترین براوردهای صورت گرفته از سوی سازمان توسعه تجارت، ارزش صادرات غیرنفتی کشور از خردادماه تا آبان‌ماه سال جاری از رقم ۶.۳ میلیارد دلار به ۲۶.۷ میلیارد دلار افزایش داشته است. از سوی دیگر صادرات سه ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۴۴ درصد منفی بوده در حالی که صادرات هشت ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۹.۷ درصد کاهشی بوده است.

این سازمان همچنین پیش بینی کرده بعد از ابلاغ شیوه‌نامه ستاد اقتصادی دولت در اوائل آبان‌ماه و عملیاتی شدن واردات در مقابل صادرات، آمارهایی که از صادرات کشور در چهار ماه باقی مانده منتشر خواهد شد، با شتاب بیشتری به کاهش صادرات در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا کمک خواهد کرد.

از ابتدای سال جاری و به دنبال شیوع گسترده کرونا در نقاط مختلف جهان، بسیاری از کشورها تصمیم به بستن مرزهای خود به منظور جلوگیری از افزایش سرعت انتقال ویروس کردند و همین موضوع باعث شد صادرات ایران نیز در ماه‌های ابتدایی امسال به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند. با گذشت از بهار و به دنبال بازگشایی نسبی دوباره مرزها، روند صادراتی کشور افزایش یافت و براوردهای گمرک در ماه‌های شهریور، مهر و آبان حاکی از افزایش صادرات در مقایسه با ماه‌های قبل است.

بر اساس براوردهای صورت گرفته، ایران بخش قابل توجهی از صادرات خود را به کشورهای همسایه و منطقه انجام داده و سیاست دولت در سال های آینده نیز تداوم همین روند در بازارهای در دسترس خواهد بود.

با این وجود در شرایطی که به نظر می‌رسد اوضاع ایران در بازار کشورهایی مانند عراق مطلوب است تا جایی که در آمارهای هفت ماهه تجارت خارجی، این کشور جایگاه چین را نیز در این عرصه گرفته اما هنوز وضعیت در بازار برخی کشورها با ظرفیت‌های موجود فاصله دارد. یکی از مهم‌ترین کشورها سوریه است که کل رقم تجارت ایران با این کشور به ۱۰۰ میلیون دلار نیز نمی‌رسد.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت، در هفت ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ حدود ۷۳ میلیون دلار صادرات به سوریه و حدود ۱۰ میلیون دلار از کشور فوق واردات صورت گرفته است. این در حالی است که صادرات ایران به سوریه در سال ۱۳۸۹ پیش از آغاز ناآرامی‌ها در این کشور ۵۵۰ میلیون دلار در سال تخمین زده می‌شد.

در هفت ماهه ابتدایی سال جاری، مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به‌ سوریه شامل قطعات خودرو، دارو، میله‌های آهنی و فولاد، لوله و پروفیل، قطعات توربین‌های گازی، شیرخشک اطفال، پسته، شیرآلات بهداشتی، کربنات دی سدیم و مخمرها بوده و مهم‌ترین اقلام وارداتی ایران از سوریه نیز شامل فسفات، روغن زیتون، نباتات، مغز میوه و پارچه بوده است. شیرخشک، لوله و پروفیل، مفتول‌های مسی، هادی‌های برق، برخی انواع میله‌های آهنی و فولادی و دارو نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش صادرات داشته و محصولاتی مانند برخی انواع میله‌های آهنی و فولادی، قطعات خودرو، قطعات توربین، مخمرها و شیرخشک با کاهش صادرات به سوریه مواجه بوده‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو