طرز تهیه نوقا شیرینی خوشمزه و محبوب تبریزی

طرز تهیه نوقا شیرینی خوشمزه و محبوب تبریزی


منبع: آرگا

186

1399/9/10

17:02


در این مطلب توجه شما را به طرز تهیه نوقا خوشمزه و خوش طعم جلب کردیم که امیدواریم با توجه به مراحل ذکر شده بتوانید این نوع شیرینی تبریزی را در منزل به راحتی تهیه نمایید.

نوقا از انواع شیرینی های محبوب شهر تبریز می باشد که به آن لوکا نیز گفته می شود. برای طرز تهیه نوقا می توانید از انواع طعم های مختلف نظیر گردویی و وانیلی و پسته ای و شکلاتی و آجیلی و … استفاده نمایید.

شیرینی لوز و شیرینی قرابیه و نوقا از انواع شیرینی های خوشمزه و خوش طعم می باشند و اگر شما از آن دسته از کدبانوهایی هستید که به تهیه شیرینی در منزل علاقه مند می باشید بهتر است از تهیه این نوع شیرینی های بی نظیر غافل نشوید.

طرز تهیه نوقا

مواد لازم

  • روغن کانولا یا روغن آفتابگران : دو قاشق غذاخوری
  • خاک قند : ۱/۴ فنجان
  • نشاسته ذرت : ۱/۴ فنجان
  • مغز آجیل دلخواه : دو فنجان
  • دانه آلبالو یا گیلاس : به مقدار لازم
  • سفیده تخم مرغ به دمای محیط رسیده : دو عدد
  • نمک : به مقدار کم
  • شکر : یک و ۲/۳ پیمانه + دو قاشق غذاخوری
  • عسل : نصف فنجان
  • آب : دو قاشق غذاخوری
  • گلاب : چند قطره

طرز تهیه نوقا شیرینی محبوب تبریزی

فر را روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا داغ شود. سپس کف قالب گود ۲۰ تا ۲۵ سانت را کاغذ روغنی پهن نمایید به صورتی که کاغذ از لبه های ظرف بیرون بزند تا بتوانید به راحتی نوقا را از روی کاغذ جدا نمایید.

به کمک برس همه سطح کاغذ را چرب نمایید سپس نشاسته و خاک قند را با یکدیگر ترکیب نمایید و نصف مخلوط را الک نمایید. مغز آجیل های دلخوا تان را در کف سینی پهن نمایید و درون فر قرار دهید سپس فر را روشن کنید تا گرم شود.

دانه های گیلاس یا آلبالو را از یکدیگر جدا نمایید. سفیده تخم مرغ را به همراه نمک مقداری هم بزنید سپس یک قاشق شکر به آن بیفزایید و به مدت چند ثانیه سفیده را هم بزنید.

روش تهیه نوقا در خانه

باقی مانده شکر را به همراه آب و عسل درون شیر جوش بریزید سپس شیر جوش را روی حرارت گاز قرار دهید تا به دمای جوش برسد. به کمک حرارت سنج مخصوص دمای مخلوط را تست کنید و بعد از اینکه به دمای ۱۲۳ درجه سانتی گراد رسید سفیده تخم مرغ را به آن بیفزایید و مایه شیرینی را مقداری هم بزنید. توجه داشته باشید که هم زدن شهد و تخم مرغ را باید به مدت ۱۲ دقیقه ادامه دهید تا سفیده تخم مرغ سفت شود سپس چند قطره گلاب به مخلوط مواد بیفزایید و لیسک را با مقداری روغن چرب نمایید و مغز های دلخواه تان را به مخلوط بیفزایید سپس مخلوط را هم بزنید و درون قالبی که از قبل آماده کرده اید بریزید و نشاسته و خاک قند را روی آن بپاشید.

طرز تهیه نوقا

در این مرحله از روش تهیه نوقا دست هایتان را چرب نمایید و نوقا را درون ظرفی مناسب پهن نمایید و باقی مانده خاک قند را روی سطح نوقا الک نمایید و به مدت دو ساعت نوقا را در مکانی مناسب قرار دهید تا خنک شود و بعد از اینکه نوقا خودش را گرفت به کمک کاغذ روغنی نوقا را از درون ظرف بیرون آورید.

شیرینی نوقا را در ابعاد دلخواه خود برش بزنید سپس آن را درون ظرفی مناسب برای سرو قرار دهید.

نوقا شیرازی خوش طعم

در این بخش از آشپزی مجله آرگا با دستور تهیه نوقا شیرینی محبوب تبریزی در خدمت شما عزیزان بودیم که امیدواریم با توجه به مراحل و نکات ذکر شده بتوانید این نوع شیرینی را در منزل تهیه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو