علائم خرابی سیستم فنربندی خودرو

منبع: دلگرم

87

1399/9/10

18:21


علائم خرابی سیستم فنربندی خودرو

خرابی سیستم فنربندی خودرو

سیستم تعلیق خودرو یا فنربندی به آن بخشی از خودرو گفته می شود که از تاثیرگذاری نوسانات حاصل از حرکت خودرو روی سطوح ناهموار بر روی بدنه داخلی خودرو یعنی اتاق ها، شاسی، متعلقات و سرنشینان تا حد قابل توجهی جلوگیری می کند.

این سیستم باید قادر به انجام وظایف خود یعنی جذب نوسانات و ارتعاشات وارد شده به چرخ ها در اثر ناهمواری های جاده و تماس موثر لاستیک چرخ با سطح جاده باشد.

به طور کلی به بخشی از شاسی خودرو که با تمامی قطعات موجود در زیر خودرو ارتباط دارد سیستم تعلیق خودرو گفته می شود. یک سیستم تعلیق خودرو خوب باید قادر به فراهم کردن آرامش و راحتی سرنشینان و پایداری خودرو در جاده باشد. این سیستم در چسبندگی و تعادل خودرو نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

سیستم تعلیق پیشرفته برخی از خودروها باعث کنترل راحت تر خودرو و چسبندگی فوق العاده آن می شود. این سیستم علاوه بر تحمل وزن خود باید قادر به جذب ضربه های ایجاد شده به بدنه خودرو در دست اندازها شده و از انتقال این ضربات به بدنه خودرو جلوگیری به عمل آورد. این سیستم باید به گونه ای طراحی شود که قادر به حفظ تماس لاستیک ها با سطح جاده در شرایط مختلف باشد.

سیستم تعلیق خودرو یا فنربندی که به عنوان یکی از مهمترین اجزای خودرو محسوب می شود وظیفه ایجاد ارتباط بین جاده و خودرو را بر عهده دارد. از دیگر وظایف این سیستم می توان به هدایت خودرو، شتاب گیری و ترمز اشاره کرد. در صورت عدم وجود سیستم تعلیق در خودرو تمامی قطعات خودرو به دلیل شدت ضربات وارد شده از سطح جاده به سرعت از بین خواهند رفت و عمر خودرو را کوتاه خواهد کرد.

سیستم فنربندی خودرو از چه قسمت هایی تشکیل شده است ؟

سیستم تعلیق خودرو از فنر، کمک فنر، سیبک، بوش، میل موج گیر یا همان میل تعادلی، طبق و استرات تشکیل شده است. هر یک از این قطعات نقش محوری در انجام وظیفه سیستم تعلیق ایفا می کنند. در صورتی که هر یک از این قطعات عیبی داشته باشد، کل سیستم تعلیق دچار مشکل شده و به درستی عمل نخواهد کرد.

سیستم فنربندی خودرو

زمان تعمیر سیستم فنربندی خودرو

زمان تعمیر سیستم فنربندی خودرو را به جز بازبینی توسط کارشناس، می توانید با توجه به وضعیت اتومبیل نیز تشخیص بدهید. برای این منظور به موارد زیر حین رانندگی دقت داشته باشید:

۱- نبود تعادل اتومبیل حین رانندگی: این مورد می تواند به خرابی کمک فنرها مربوط باشد. البته دلایل دیگری از جمله بالانس نبودن چرخ ها و فرسوده شدن فنرها نیز می تواند به آن مربوط باشد.

۲- لرزش خودرو در سرعت بالا: عیب یا شل شدن کمک فنرها و نیز معیوب بودن سیبک ها، چنین چیزی را ایجاد می کند. به جز آن لاستیک سایی و تنظیم نبودن زاویه چرخ ها نیز در شمار دلایل لرزش خودرو، قرار دارند.

۳- تکان ها و ضربه های شدید حین افتادن چرخ های خودرو در دست اندازها: عیب در فنرها و کمک فنرها، سیبک ها و به طور کلی هر قطعه ای از سیستم تعلیق خودرو، چنین وضعیتی را حاصل می کند. در صورتی که با تکان های شدید خودرو در فراز و نشیب های مسیر روبرو شدید، حتما باید برای چکاپ و سرویس سیستم تعلیق خودروی خود اقدام نمایید. (خدمت پیشنهادی استادکار: تعویض لنت ترمز خودرو در محل)

تکان و ضربه های شدید حین افتادن چرخ ها در خودرو از علائم خرابی سیستم فنربندی به شمار می رود.

۴- سفت شدن فرمان در پیچ ها: اگر سفت شدن فرمان به کاهش گریس جعبه فرمان مربوط نباشد، می توانید به عیب در بوش ها نیز شک کنید. غالبا ساییدگی بوش ها، به چنین وضعیتی منجر می شود. البته تنظیم نبودن فشار لاستیک ها و یا کم باد بودن آن ها نیز از عوامل تاثیرگذار در سفتی فرمان به حساب می آیند.

۵- لاستیک سایی: لاستیک سایی می تواند به دلیل عدم میزان فرمان، مشکل در جلوبندی یا عیب در فنرها و کمک فنرها باشد. به طور کلی با مشاهده لاستیک سایی های زودهنگام، حتما سیستم فنربندی خودرو را بررسی نمایید.

۶- صدای اضافی چرخ های خودرو در پیچ های مسیر: در صورتی که میل تعادل از محل اصلی خود جا به جا شده و یا معیوب گشته باشد، در پیچ ها از چرخ های خودرو، صدای ناخوشایندی شنیده می شود. همین طور ساییده شدن بوش ها نیز چنین حالتی را به وجود خواهد آورد. به جز آن سیبک های معیوب و یا تخریب اتصالات فرمان خودرو، موجب سروصدا از چرخ ها در پیچ ها خواهند شد.

۷- کشیده شدن فرمان به راست یا چپ به ویژه در سرعت بالا: در صورتی که کمک فنرهای سیستم تعلیق معیوب شده باشند، فرمان خودرو به راست و چپ کشیده و حین رانندگی خسته تان می کنند. عیب در سیبک ها نیز حالت مشابهی خلق می کند. همچنین عدم توازن لاستیک های خودرو نیز به خارج شدن فرمان از میزان خود، منجر خواهند شد.

سیستم فنربندی خودرو

هر یک از موارد فوق بدین معناست که بخشی از سیستم تعلیق خودروی شما دچار مشکل شده و باید برای عیب یابی و رفع آن اقدام کنید. کشیده شدن فرمان به جهت راست یا چپ از علائم عیب در سیستم تعلیق خودرو است.

تعمیر سیستم فنربندی خودرو

برای تعمیر سیستم فنربندی خودرو، ابتدا باید عیب یابی آن به درستی انجام شود. سپس در صورتی که میسر باشد، قطعه یا قطعات معیوب؛ تعمیر شده و یا تعویض گردند. معمولا در شرایط آسیب دیدگی که منجر به علائم فوق گردد، نیاز به تعویض قطعه وجود خواهد داشت.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو