توزیع کرونا در صف‌های طویل مرغ دولتی!

منبع: برترین ها

34

1399/9/11

08:07


در حالی که بیش از یک هفته از اعلام محدودیت‌های جدید برای شکسته شدن زنجیره شیوع کرونا در ایران می‌گذرد، صف‌های طولانی مرغ در شهرهای مختلف می‌تواند زمینه را برای شیوع بیشتر این بیماری مهلک فراهم کند.

روزنامه توسعه ایرانی: در حالی که بیش از یک هفته از اعلام محدودیت‌های جدید برای شکسته شدن زنجیره شیوع کرونا در ایران می‌گذرد، صف‌های طولانی مرغ در شهرهای مختلف می‌تواند زمینه را برای شیوع بیشتر این بیماری مهلک فراهم کند.

داستان غم‌انگیز مرغ از ابتدای سال قابل پیش‌بینی بود، وقتی بسیاری از تولیدکنندگان مرغ نسبت به کشتن جوجه‌ها به استناد نبود خوراک کافی اقدام کردند، روشن بود که حجم تولید دستخوش کاهش شده و در نتیجه قیمت‌ها در بازار افزایش خواهد یافت.

افزایش قیمت مرغ در بازار در حالی رخ داده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد در فاصله پاییز سال ۱۳۹۷ تاکنون دو و نیم میلیارد دلار ارز دولتی یا به عبارت دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات خوراک طیور اختصاص یافته است. هدف از اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی پیشگیری از افزایش قیمت مرغ در بازار بود، اما قیمت مرغ در هفته‌های گذشته حتی به محدوده ۴۰ هزار تومان افزایش یافت و در نتیجه صف‌های طولانی برای خرید مرغ دولتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای منتخب و تعاونی‌ها شکل گرفت. تصاویری که از صف‌های طولانی خرید مرغ در شهرهای متعدد منتشر شده است، نشان از نابسامانی بازار این فرآورده پروتئینی دارد.

از سوی دیگر رئیس‌جمهور وزرای صمت و جهاد کشاورزی را مکلف کرده است اقدامات فوری و ضروری در زمینه تأمین نهاده‌های دامی انجام دهند؛ اما داستان پیچیده ارز ۴۲۰۰ تومانی و همچنین نبود خوراک کافی برای مرغداران همچنان داستان تمام نشده‌ای است.

به این ترتیب روشن می‌شود که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در یکی از سخت‌ترین بزنگاه‌های ارزی نتوانسته است مانع از افزایش قیمت مرغ در بازار شود. قیمت مرغ در بازار ایران در روزهای اخیر در محدوده خطرناک قرار گرفت چراکه با توجه به کاهش قابل‌توجه مصرف گوشت قرمز به واسطه گرانی قیمت آن؛ مرغ جایگاه ویژه‌ای در سبد خانوار از آن خود کرده بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مرغداران تنها حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد نهاده‌ها را با قیمت دولتی دریافت می‌کنند که البته تأخیر در دریافت این نهاده‌ها نیز برایشان عادی شده است.

اگر قیمت مرغ در آبان‌ ماه امسال را با قیمت مرغ در آبان ماه سال گذشته مقایسه کنیم، می‌بینیم که قیمت این محصول به صورت نقطه به نقطه حدود ۱۲۲ درصد افزایش پیدا کرده است. قیمت این محصول به طور میانگین در آبان ۹۸ برابر با ۱۲ و هزار ۹۰۰ تومان بوده و در آبان ماه امسال این رقم برابر با ۲۸ هزار و ۶۸۳ تومان ثبت شده است؛ یعنی یک جهش بی‌سابقه در قیمت مرغ.

افزایش قیمت مرغ در بازار در حالی رخ داده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد در فاصله پاییز سال ۱۳۹۷ تاکنون دو و نیم میلیارد دلار ارز دولتی یا به عبارت دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات خوراک طیور اختصاص یافته است

سوداگران نهاده‌های دامی را می‌بلعند

دبیر انجمن ملی ایران می‌گوید: تا آخرین روز آبان ماه نزدیک به ۸۶ میلیون تن ذرت کنجاله سویا و دانه‌های روغنی وارد کشور شده که بیش از نیمی از آن در اختیار سوداگران قرار گرفته است.

فرزاد طلاکش، می‌افزادی: در ۸ ماهه امسال حدود ۶ میلیون و ۳۸۰ هزار تن ذرت ۹۰۳ هزار تن کنجاله و حدود یک میلیون و ۶۳۰ هزار تومان دانه روغنی وارد کشور شده است اما نکته اینجاست که تاکنون ۵۰ درصد ذرت و ۳۰ درصد کنجاله سویا از طریق سامانه بازارگاه و با نرخ مصوب به دست مرغداران رسیده است و سوداگران این بازار نهاده‌ها را حتی تا ۵ برابر قیمت مصوب می‌فروشند.

همه این اتفاقات سبب شده است مرغ حالا به دستمایه انتقاد و طنز کلامی کاربران در فضای مجازی تبدیل شود. پیشی گرفتن قیمت آلایش مرغ نظیر پای مرغ از قیمت مصوب مرغ خود اتفاقی بود که سبب شد در فضای مجازی بسیاری از کاربران موضوع را مورد بررسی قرار داده و بپرسند غذای مرغ‌ها و جوجه‌ها را چه کسانی می‌خورند. بدون شک پاسخ به این سوال یک واژه خواهد بود؛ سوداگران. رسیدن قیمت پای مرغ به 27 هزار تومان این روزها دغدغه افکار عمومی است. در چنین شرایطی وزیر جهاد کشاورزی تاکید دارد که مردم نباید نگران تامین محصولات پروتئینی باشند و می‌گوید مرغ کیلویی ۱۸۵۰۰ تومان در تمام فروشگاه‌های کشور برای عرضه وجود دارد.

هرچند بسیاری از فروشگاه‌ها با نصب بنر نسبت به داشتن موجودی مرغ ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومانی اقدام کرده‌اند اما نکته اینجاست که صف‌های طبیعی در برابر این فروشگاه‌ها و میادین میوه و تره‌بارهایی است که در شرایط نامتعارف شیوع کرونا می‌تواند خطری جدی را متوجه جامعه کند. برخی ناظران می‌گویند این شیوه مدیریت سبب شده است که تنها کسانی که در صف حضور دارند بتوانند مرغ با قیمت کمتر دریافت کنند اما تمامی افراد جامعه در خطر ابتلا به بیماری کرونا قرار گیرند چراکه ضریب انتقال این بیماری بسیار بالاست و همه گیر شدن آن حتی از طریق صف‌هایی که برای مرغ تشکیل می‌شود، تمامی شهر و شهروندان را تهدید می‌کند.

هرچند بسیاری از فروشگاه‌ها با نصب بنر از عرضه مرغ ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومانی خبر می‌دهند، اما نکته اینجاست که صف‌های طبیعی در برابر این فروشگاه‌ها و میادین میوه و تره‌بار در شرایط نامتعارف شیوع کرونا می‌تواند خطری جدی را متوجه جامعه کند

خرده‌فروشی‌ها تخلف می‌کنند

حالا در شرایطی که برخی از کاهش قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌ها سخن می‌گویند گزارش میدانی خبرنگار «توسعه ایرانی» نشان می‌دهد که در بسیاری از خرده‌فروشی‌ها همچنان مرغ گرم با این قیمت‌ها وجود ندارد و واحدهای پروتئینی ترجیح می‌دهند که مرغ خرد شده را به مشتریان با قیمت‌های بالاتر به فروش برسانند.

مسئولان وزارت صمت می‌گویند قیمت مصوب هرکیلوگرم مرغ برای مصرف‌کنندگان ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است و هرچند فروش بالاتر از این نرخ را تخلف اعلام کرده‌اند اما همچنان خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران این تخلف را به جان می‌خرند و مرغ را با قیمت‌های بالاتر در محدوده ۳۰ هزار تومان عرضه می‌کنند و در بسیاری از موارد مرغ با قیمت پایین‌تر تنها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همچنین میادین میوه و تره‌بار وجود دارد. برخی ناظران معتقدند با توجه به شیوع بیماری کرونا عدم توزیع مرغ می‌توانست عوارض کمتری برای شهروندان ایرانی به همراه داشته باشد چراکه صف‌های طویل به مکان‌هایی برای شیوع کرونا تبدیل شده‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو