اختصاصی/ اثبات علمی «عقل سالم در بدن سالم»

56

1399/9/11

09:47


نتایج یک مجموعه تحقیقات گسترده نشان می دهد که تناسب اندام به همراه قلب، تنفس و قدرت عضلانی خود ارتباط تنگاتنگی با سلامت روان افراد دارد.

اختصاصی/ اثبات علمی «عقل سالم در بدن سالم»

سرویس ترجمه بهداشت نیوز، محققان اعلام کردند ارتباطی واضح میان آمادگی جسمی اندک با احتمال بروز افسردگی، اضطراب و یا هر دو در افراد وجود دارد.  تحقیق مذکور نتیجه بدست آمده از ۱۵۰ هزار تن بوده که نشان می دهد قدرت عضلانی و وضعیت تنفس و قلب افراد مستقیما به سلامت روانی آنها مربوط بوده و هنگامی که وضعیت جسمانی خوب نیست، افراد روان سالمی نیز ندارند. نتایج این بررسی می تواند در درمان مشکلات جسمانی و همچنین ناخوشی های روانی کمک کننده باشد. 
 
مشکلات مربوط به سلامت روان، درست مانند مسائل مربوط به سلامت جسمانی، می تواند تأثیر منفی قابل توجهی بر زندگی فرد بگذارد. دو مورد از شایع ترین معضلات سلامت روان ، اضطراب و افسردگی است. بنا بر اعلام انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، 18.1٪ از بزرگسالان در این کشور در یکسال گذشته یک اختلال اضطرابی را تجربه کرده اند. علاوه بر این، موسسه ملی بهداشت روان ایالات متحده گزارش داد که 7.1٪ از بزرگسالان آمریکا در طول عمر خود یک دوره افسردگی اساسی داشته اند.
 
شواهد  مدارک فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد فعالیت بدنی تا حد زیادی می تواند از ابتلا به بیماری های روانی پیشگیری کرده و یا آن را درمان کند. با این حال، هنوز ابهامات زیادی در این خصوص باقی مانده که بی‌پاسخ است. به عنوان مثال، محققان برای تعیین میزان فعالیت بدنی باید از چه اقداماتی استفاده کنند؟ از چه راه هایی می تواند از بروز مشکلات روانی جلوگیری کند و یا سلامت روانی فرد را بهبود بخشید؟ و آیا می توان ارتباط علت و معلولی دقیقی میان فعالیت بدنی و سلامت روانی بهتر را نشان داد؟
 
مهم است که ارتباط دقیق میان این دو و همچنین مکانیزم های اصلی آن مشخص شود. با استفاده از این اطلاعات، پزشکان می توانند راهنمایی های هدفمندتری را به افراد دارای معضلات بهداشت روانی ارائه دهند. 
 
در بررسی تحقیقاتی دیگری، ۵۰۰ هزار داوطلب ۴۰ تا ۶۹ ساله از انگلیس، ولز و اسکاتلند مورد تحقیق قرار گرفتند. تناسب و سلامت جسمی این افراد در فاصله زمانی اوت ۲۰۰۹ تا دسامبر ۲۰۱۰ تحت نظارت کارشناسان و محققان قرار داشت. محققان با نظارت بر ضربان قلب آنها قبل ، حین و بعد از یک تست 6 دقیقه ای ورزش با دوچرخه ثابت ، تناسب قلبی تنفسی شرکت کنندگان را ارزیابی کردند. قدرت عضلانی افراد نیز مورد بررسی قرار گرفت. 
 
در کنار این تست های آمادگی جسمانی ، شرکت کنندگان دو پرسشنامه استاندارد بالینی مربوط به اضطراب و افسردگی را نیز تکمیل کردند تا به محققان نمای کلی از سلامت روان خود را ارائه دهند.پس از 7 سال، محققان با استفاده از همان دو پرسشنامه بالینی، میزان اضطراب و افسردگی هر فرد را ارزیابی کردند. محققان در تجزیه و تحلیل خود عوامل  تاثیرگذار احتمالی مانند سن، جنسیت، زایمان، مشکلات قبلی در حوزه بهداشت روانی، وضعیت سیگار کشیدن، سطح درآمد، فعالیت بدنی، تجربه آموزشی، افسردگی والدین و رژیم غذایی را نیز مورد بررسی قرار دادند.
 
افرادی که در این بررسی دچار ضعف جسمانی و مشکلات قلبی و تنفسی بودند، طی ۷ سال بعد،  بیشتر به دو معضل عمده بهداشت روانی مبتلا شدند: افسردگی و اضطراب. ۹۸ درصد آنها افسردگی را تجربه کردند و ۶۰ درصد نیز در معرض اضطراب بودند. اگرچه بررسی ها، ارتباط بین آمادگی جسمانی و نتایج بهتر سلامت روان را نشان می دهد ، اما این لزوماً به معنای وجود رابطه علی و معلولی میان  این دو نیست. به عنوان مثال ، ممکن است افرادی که سلامت روانی خوبی دارند از نظر جسمانی دچار مشکلاتی باشند. 
 
 
 
منبع: medicalnewstoday / نوامبر ۲۰۲۰
مترجم: لیلا فرجی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو