اختلال اضطراب فراگیر چیست و چگونه درمان می شود ؟

اختلال اضطراب فراگیر چیست و چگونه درمان می شود ؟


منبع: دلگرم

257

1399/9/11

11:27


اختلال اضطراب فراگیر چیست و چگونه درمان می شود ؟

اختلال اضطراب فراگیر یا Generalized Anxiety Disorder چیست ؟

شاید شما در اطراف خود کسی را بشناسید که مدام نگران است و از رخدادهای آینده و اتفاقاتی که قرار است بیفتد، می ترسد. اینگونه افراد نمی توانند اضطراب خود را کنترل کنند و همیشه از آینده ترس دارند. آن ها حتی نمی توانند به خوبی بخوابند.

همه ی این نشانه ها خبر از اختلالی به نام اختلال اضطراب فراگیر یا Generalized Anxiety Disorder می دهد. این مشکل نوعی اختلال اضطرابی است که افراد مبتلا به آن همیشه درباره رویدادهای آینده احساس نگرانی و ترس دارند.

البته طبیعی است که درمورد برخی از مسائل نگرانی هایی وجود داشته باشد اما در اختلال اضطرابی فراگیر این نگرانی ها و اضطراب ها غیرمنطقی، بیش از اندازه و غیرقابل کنترل است.

این نگرانی تا حدی است که فرد مسائل کوچک و پیش پا افتاده را به فاجعه ای بزرگ تبدیل می کند که سرانجام بسیار وحشتناکی در پی خواهد داشت. البته این نوع اختلال فقط مربوط به روان فرد نیست و می تواند مشکلات فیزیکی مثل خستگی بیش از اندازه، مختل شدن خواب، سر درد، تهوع، تنش ماهیچه‌ ای و لرزش را به وجود آورد.

مقاله اختلال اضطراب فراگیر

اختلال اضطراب فراگیر چه نشانه هایی دارد ؟

علائم اختلال اضطراب فراگیر

همه ی اختلالات روانی خود را با بروز رفتارهایی نشان می دهند. علائم اختلال اضطراب فراگیر نیز عبارتند از:

فرد مبتلا به این اختلال خیلی زود و به آسانی خسته می شود، او مدام بیقرار است همیشه عصبی و کلافه است. همچنین او به دلیل نگرانی ای که از دلیل آن بی خبر است، بداخلاق می شود و ممکن است رفتارهای ناشایست از خود بروز دهد.

چنین فردی با کوچک ترین مسئله ای عصبی و خشمگین می شود و شما متوجه می شوید که او خیلی زودرنج است. اگر درمورد یک مسئله با او مشورت کنید خواهید دید که نمی تواند در این راه به شما کمک کند چون توانایی تمرکز کردن را نداشته و ذهنش یک باره خالی می شود.

او نگرانی اش را در رفتار و حرکات جسمانی نیز نشان می دهد و در بدن و ماهیچه هایش تنش زیادی دارد. همانطور که گفتیم چنین فردی زود خسته می شود اما برای رفع خستگی نمی تواند بخوابد و مدام از خواب می پرد و خوابش مختل می شود.

او به دلیل اضطراب و نگرانی هایی که دارد، در انجام وظایفش دچار مشکل شده و زندگی فردی، خانوادگی، شغلی، اجتماعی و … او دچار نابسامانی می شود.

علائمی که در بالا ذکر شد، مربوط به اختلال اضطراب فراگیر است اما نمی توان با مشاهده این علائم به طور قطعی تشخیص این اختلال را داد و برای این کار حتما باید به روانشناس مراجعه نمود.

علائم اختلال اضطراب

چگونه بفهمیم به اختلال اضطراب فراگیر مبتلا هستیم ؟

درمان اختلال اضطراب فراگیر یا GAD

حالا که با اختلال اضطراب فراگیر و علائم آن آشنا شدید بهتر است شما را با درمان این اختلال آشنا کنیم. این مشکل نیز مانند بسیاری از اختلالات روانی نیاز به دارو و روان درمانی دارد.

برای کنترل علائم و بهبود اضطراب از دارو استفاده می شود اما برای تکمیل فرایند درمان باید از روان درمانی استفاده نمود.

دارو درمانی اختلال اضطراب فراگیر

داروهای مختلفی برای درمان اختلال اضطراب فراگیر استفاده می شود اما داروهایی که مؤثرتر هستند بنزودیازپین‌ها می باشند. این داروها با تجویز پزشک مصرف می شود اما نمی توان در مدت زمان طولانی از آن ها استفاده کرد چون ممکن است موجب اعتیاد فرد به این داروها شود.

داروهای سه حلقه‌ای (Tricyclic) و SSRI ها هم در درمان اختلال اضطراب فراگیر موثر و بهبودبخش هستند.

هشدار: به هیچ وجه بدون تجویز پزشک دارو مصرف نکنید و آن ها را به طور خودسرانه قطع نکنید چون می تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد.

درمان اختلال اضطراب فراگیر

اختلال اضطراب فراگیر چگونه درمان می شود ؟

روان‌ درمانی اختلال اضطراب فراگیر

بهترین روش هایی که برای درمان اختلال اضطراب فراگیر شناخته شده است، درمان شناختی - رفتاری، روانکاوی، درمان رفتاری و گروه‌ درمانی هستند. از میان این روش ها شما را با درمان شناختی - رفتاری آشنا خواهیم کرد.

در این روش چند گام باید طی شود که روانشناس فرد مبتلا را در این گام ها یاری می کند.

  • خودناظری (بررسی خود) یا Self Monitoring
  • آموزش آرمیدگی یا Relaxation Training
  • بازسازی شناختی یا Cognitive Restructuring
  • تمرین رفتاری یا Behavioral Reahearsal

در گام اول یعنی خود ناظری به فرد گفته می شود که یک سری از افکار و الگوهای رفتاری می تواند نگرانی و اضطراب را آغاز کند. این افکار مربوط به آینده هستند و احتمال وقوع آن ها بسیار کم است.

در گام بعدی یعنی آرمیدگی یا ریلکسیشن راهکارهای آرامش بخش به فرد آموزش داده می شود تا با آن ها تنش های ماهیچه ای را کاهش داده و بتواند به آرامش روحی و جسمی برسد.

راه های درمان اختلال اضطراب فراگیر

درمان شناختی رفتاری اختلال اضطراب فراگیر

در گام بازسازی شناختی همانطور که از نامش مشخص است، روانشناس به بازساری باورها و افکار فرد می پردازد. او تمام باورهای غلط و منفی را شناسایی می کند و به فرد کمک می کند تا آن باورها را از خود دور کند و باورهای مثبت و واقع بینانه را جایگزین آن ها کند.

در فرآیند بازسازی شناختی فرد مبتلا درمان می شود و در گام بعدی یعنی تمرین های رفتاری، روانشناس آموزش هایی به فرد می دهد تا با استفاده از روش هایی بتواند از نگرانی و اضطراب جلوگیری کرده و اگر نگرانی در او راه یافت، بتواند به خوبی آن را کنترل کند.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو