کیوان مرادیان کوچکسرایی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۱ آذر) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از ملت ایران ضمن تسلیت شهادت شهید محسن فخری زاده و تبریک روز مجلس گفت: قطعاً خون پاک شهدا، ما را در مسیر خود استوارتر می کند و توفیقات بیشتری کسب می کنیم.

نماینده مردم قائم شهر ،سوادکوه ،جویبار سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی گفت: کشور حدود ۸ سال متوقف به برجام و پروتکل الحاقی بوده است. همه شاهد بودیم که قرار بود با برجام، مشکل اقتصادی و اشتغال حل شود و همزمان با سانتریفیوژها، چرخ کارخانه ها نیز بچرخد، اما سانتریفیوژها نابود شدند.

بنابر گزارش خانه ملت، وی با اشاره به اینکه قرار بود در برجام امنیت دانشمندان تامین و اقتصاد کشور شکوفا شود، به گفته رئیس جمهور قرار بود مشکل آب نیز برطرف گردد، افزود: گفته شد کشور روزانه ۱۰۰ میلیون دلار ضرر می کند اگر در برجام تغییر ایجاد کنیم، قرار بود صادرات نفت و تجارت کشور مشکلی نداشته باشد، در حال حاضر شاهد فشار و تحریم حداکثری هستیم.

مرادیان با بیان اینکه اگر برجام نبود، دشمن خواب ترور شهید فخری زاده را نمی دید، تصریح کرد: کشوری مثل پاکستان با داشتن انرژی هسته ای در مقابل دشمنان ایستاده اند، اما مسئولان کشور ما با داشتن اندیشمندان و بزرگان فراوان، متاسفانه دچار وادادگی و غربزدگی شده است.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به اینکه کشور فرانسه بهترین استفاده را از انرژی هسته ای می کند، ادامه داد: طرح امروز ساده ترین گام است، ظرفیت های کشور باید توسط دولت ظرف ۲ ماه فراهم شود.

آمریکا و ۱+۵ به تعهدات خود عمل نکردند

همچنین رجب رحمانی دیگر موافق طرح مذکور گفت: ایران حُسن نیت خود را نشان داده، اما آمریکا و ۱+۵ به تعهدات خود عمل نکرده و با خروج آمریکا اقدام مناسبی از سوی سایر طرفین اعمال نشده است.

وی با اشاره به اینکه نظر نمایندگان در جریان بررسی جزئیات طرح مذکور تامین می شود، افزود: تحریم ها در حال حاضر علیه کشورمان شدیدتر شده، برای فعالیت های هسته ای، صنعتی و کشاورزی به انرژی هسته ای به عنوان انرژی پاک نیازمندیم، باید در زمینه فعالیت های هسته ای اقدامات لازم را انجام دهیم، اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل کرد، به میزان اقدام آنها ما نیز به تعهدات خود عمل می کنیم.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از ملت ایران اقدامی ملی است و در کلیات آن نباید یک مخالف نیز داشته باشیم. پس از برجام کماکان تحریم های بانکی، دارویی و غذایی پابرجا هستند، طرح مذکور از ورود جاسوسان به مراکز هسته ای جلوگیری می کند، نباید اجازه دهیم جاسوسان، دانشمندان ما را شناسایی و ترور کنند.

چرا بعضی ها امروز مجدداً نوای مذاکره سر می دهند؟

محمد سبزی نیز در موافقت با طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از ملت ایران گفت: باید نشان دهیم که مجلس در رأس امور است و ما نمایندگان انقلابی وار عمل می کنیم. طرح مذکور مطابق شرع، قرآن و مطالبات مردم است. قرآن می فرماید: اگر احساس کردید طرف مقابل خیانت می کند، معاهده را به سمت آنها پرتاب کنید.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه چرا بعضی ها امروز مجدداً نوای مذاکره سر می دهند، ادامه داد: به چه میزان باید تجربه کنیم؟ مردم و نخبگان امروز مطالبه دارند، طرف مقابل هیچگاه راضی نمی شود و به هیچکدام از تعهدات خود عمل نمی کند. نباید فرصت دوباره ای به طرف مقابل داده شود.

وی افزود: با رأی به این طرح باید دل مقام معظم رهبری و مردم داغدیده را شاد کنیم. در جزئیات طرح پیشنهاداتی وجود دارد. نمایندگان مردم انقلابی و ولایتمدار نشان می دهند خادم مردم و سرباز ولایت هستند.

نباید حتی یک روز به دشمن فرصت داد

همچنین مخالفان کلیات طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۱ آذرماه) مجلس شورای اسلامی دلایل مخالفت خود را تشریح کردند.

ابراهیم عزیزی با تسلیت شهادت فخری زاده دانشمند هسته ای کشورمان، گفت: مدت های زیادی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر روی این طرح وقت گذاشته شد و از همه زوایا مورد بررسی قرار گرفت، این طرح، طرح بسیار خوبی است و می تواند تامین کننده همه نیازها باشد اما باید تلاش کنیم آخرین پایگاه های نفوذ دشمن را ببندیم.

بنابر گزارش خانه ملت، وی با تاکید بر ضرورت تجدیدنظر در ماده ۶ طرح مذکور، افزود: این ماده نیازمند نگاه واقع بینانه و مبتنی بر رویکرد انقلابی مجلس است و اگر تصویب شود دشمنی که به هیچ وجه حتی نباید یک روز به آن مهلت دهیم از مدت پیش بینی شده ۲ ماهه حداکثر سوءاستفاده را خواهد برد.

نماینده مردم شیراز در مجلس یازدهم، ادامه داد: ۷ سال به دشمن فرصت دادیم چه دستاوردهایی در این زمینه برای ما به همراه داشته، متاسفانه تشدید تحریم های فلج کننده و بیشترین فشارهای اقتصادی در همین ایام به مردم وارد شد و همچنین شاهد عدم صداقت آژانس در گزارش ها و نظارت ها هستیم و تخلیه سرویس های جاسوسی یکی از اهداف دشمن است و باید راه نفوذ را بست و نباید حتی یک روز به دشمن فرصت داد.

وی ادامه داد: نیاز است ماده ۶ طرح اصلاح شود و بر مبنای رویکرد واقع بینانه حرکت کند.

باید یا مانند کره شمالی و پاکستان و یا مصر و لیبی باشیم

محمدرضا صباغیان بافقی در ادامه در مخالفت با کلیات طرح مذکور، گفت: ما در برجام به همه تعهدات عمل کردیم اما طرف موافق به هیچ تعهدی عمل نکرد، کشورهای اروپایی و آمریکا با سیاست هویج و چماق ما را مدیریت می کنند، از یک طرف آمریکا تحریم ها را تشدید و از سویی اروپایی ها دلمان را به وعده ها خوش می کنند و ما هم در این مسیر حرکت می کنیم. باید استراتژی داشته باشیم.

وی ادامه داد: افزایش قیمت ها، تورم و فاصله طبقاتی آینده مشخصی دارد، نشستن و تماشا کردن مشکلی را حل نمی کند باید یا مانند کره شمالی و پاکستان و یا مصر و لیبی باشیم. فرصت ۲ ماهه دادن به دشمن برای لغو تحریم ها زیاد است و نباید به آن ها فرصت داد، انرژی هسته ای حق ماست و باید از حق مان دفاع کنیم، اگر محکم بایستیم و پشت سر رهبری معظم انقلاب حرکت کنیم و دولت و مجلس همگام و همراه باشند آمریکا طی ۲۰ روز در تحریم ها تجدیدنظر می کند نباید کوتاه بیاییم و ضعف نشان دهیم زیرا دشمن را جری تر می کند باید مقابل آن ها بایستیم.

این طرح قابلیت تو دهنی محکم زدن به دشمن را ندارد

سیدعلی موسوی همچنین در مخالفت با کلیات این طرح گفت: باید به دشمن تودهنی محکمی بزنیم اما متاسفانه این طرح قابلیت این موضوع را ندارد، دشمن نباید احساس کند ما در موضع ضعف قرار داریم بلکه باید بداند در موضع تهاجمی هستیم و کوتاه نخواهیم آمد.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مقام معظم رهبری و ملت منتظر هستند طرح محکم و قاطعی تصویب و ارائه کنیم، بزرگ ترین ضعف این است که برای بازرسان آژانس ماده ای پیش بینی نشده، متاسفانه بازرسان پس از بازرسی ها لیست دانشمندان هسته ای را به سازمان های جاسوسی می دهند و باید طرحی جامع آماده کنیم و نباید به دشمن مجال فرصت داد.

وی افزود: موافق اصل طرح هستم اما انتظار داریم مجددا به کمیسیون ارجاع و موادی به آن اضافه شود و طرح قاطع و محکمی ارائه کنیم