تاریخ شب یلدا ۹۹؛ شب یلدا سال ۹۹ چند شنبه است؟

تاریخ شب یلدا ۹۹؛ شب یلدا سال ۹۹ چند شنبه است؟


منبع: ستاره

161

1399/9/11

17:30


تاریخ شب یلدا ۹۹ برابر است با شامگاه روز یکشنبه ۳۰ آذر تا بامداد روز دوشنبه روز ۱ دی ۱۳۹۹. تاریخ شب یلدا ۹۹ در تقویم میلادی ۲۰ دسامبر و در تقویم قمری ۵ جمادی الاول است.

تاریخ شب یلدا ۹۹چند شنبه است؟ - تاریخ شب یلدا 99

 

ستاره | سرویس سرگرمی - شب یلدا شبی است که در تاریخ و فرهنگ ما ریشه‌ای عمیق دارد. از قرن‌ها پیش دورهمی‌ها و جشن‌های مخصوصی در این شب برگزار می‌شد و خانواده‌ها در کنار هم طولانی‌ترین شب سال را جشن می‌گرفتند. اما چه کنیم که شب یلدا سال ۹۹ با شیوع ویروس منحوس کرونا هم زمان شده و نمی‌توان مانند سال‌های پیش در کنار خانواده‌ها این شب را جشن گرفت. اما تاریخ شب یلدا 99 (تاریخ دقیق شب یلدا) چه روزی است؟ 

مطالب مرتبط: شب یلدا با منوی ستاره

 

تاریخ شب یلدا ۹۹

همگی می‌دانیم که شامگاه روز ۳۰ آذر ماه تا بامداد روز اول دی ماه شب یلداست، اما این روز در سال ۹۹ چند شنبه است؟

 

تاریخ شب یلدا ۹۹ از شامگاه یکشنبه ۳۰ آذر تا بامداد روز دوشنبه اول دی ماه سال ۱۳۹۹ است.

 

تاریخ شب یلدا ۹۹ در تقویم میلادی و قمری

شب یلدا در تقویم میلادی برابر با ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰ است و در تقویم قمری مصادف است با روز پنجم ماه جمادی الاول.

جالب است بدانید که روز ۳۰ آذر و ۵ جمادی الاول برابر با ولادت با سعادت حضرت زینب (س) و روز پرستار است. این روز را پیشاپیش به پرستان عزیز که در این ایام خالصانه برای درمان بیماران کرونایی از هیچ تلاشی دریغ نکردند تبریک عرض می‌نماییم.

بیشتر بخوانید: اس ام اس ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار

خوانندگان عزیز ستاره لطفا با توجه به میزان مرگ و میر زیاد ویروس کرونا در کشورمان از هرگونه برگزاری جشن و تجمع در شب یلدا خودداری نمایید. امیدواریم با گذر از این سال‌های سخت بتوانیم جشن‌ها و دورهمی‌هایمان را با سلامتی و حضور عزیزان در کنارمان برگزار کنیم.

 

تاریخ شب یلدا ۹۹


← تاریخ شب یلدا ۹۹ →

 

تاریخچه شب یلدا

یلدا برگرفته از یک واژه سُریانی است که به تولد و زایش معنی شده است. سریانی زبان رایج مسیحی ها بوده است که از تحقیق و بررسی در کتب تاریخی واژه نامه ها کسب شده است دانشمند بزرگ و تقویم شناس ابوریحان بیرونی با نام میلاد اکبر از شب یلدا یاد می کند و آن را میلاد خورشید دانسته است.

همانطور که می دانید تاریخچه و پیشینه یلدا به زمانهای بسیار گذشته برمیگردد ولی مشخص نیست قدمت دقیق آن به چه زمانی تعلق دارد بسیاری از باستان شناسان هفت هزار سال پیش را برای تاریخ شب یلدا مطرح کرده اند. ظروف سفالی دوران قبل از تاریخ را به استناد گرفته اند چرا که نقوش حیوانی ماه های ایرانی همچون عقرب و قوچ داخل این ظرف ها هک شده اند البته ناگفته نماند نقوش کشفیات باستان شناسی و کتیبه ها نادرند ولی باستان شناسان بر این باورند که تا ۷۰۰۰ سال پیش نیز میتوان آیین مربوط به شب یلدا را رصد کرد.

 

تاریخ شب یلدا ۹۹ چه روزی است؟


← تاریخ شب یلدا ۹۹ →

 

عادات و آیین مرسوم ایرانیان در شب یلدا

دانستیم که آخرین شب پاییز که دراز ترین و تاریک ترین شب سال محسوب می شود با نام شب یلدا جایگاه ویژه ای در میان ایرانیان کسب کرده است و مردم ایران تا سپیده دم با انواع و اقسام برنامه های مفرح در کنار یکدیگر این شب دراز را به خوشی سپری می کنند تا تاریکی و سردی و اندوه غیبت خورشید روحشان را تضعیف نکرده و با آسمانی روشن به رختخواب رفته به راحتی استراحت کنند.


طبق سنت های دیرینه در آیین کهن در اولین روز دی ماه شاهان ایرانی تاج و تخت شاهی را زمین گذاشته و با لباسی سپید به سمت صحرایی می رفته و بر روی فرش سفید می نشستند و نگهبانان و دربانان کاخ شاهی و همه خدمتکاران و برده ها در سطح شهر آزاد شده و مثل دیگران زندگی می کردند و همگی چه رئیس و چه پادشاه و چه مردم عادی به طور یکسان و در یک جایگاه بودند. البته ناگفته نماند صحت و سقم این گفته ثابت نشده که شاید تنها افسانه ای بیش نباشد.

همچنین بخوانید: فال حافظ شب یلدا

جشن یلدا امروزه توسط ایرانیان با شب نشینی اقوام و خانواده در کنار یکدیگر برگزار می شود بدین گونه که اعضای خانواده در این شب مهم گردهم آمده و افراد مسن خانواده شروع به تعریف کردن قصه های کهن می کند که خوردن هندوانه ، آجیل و انار و شیرینی و میوه های مختلف از جنبه های نمادین این شب عزیز می باشد اغلب این میوه ها دانه های زیادی دارند و به نوعی جادوی سرایتی به شمار می روند که انسان ها با توسل به برکت پردانه بودن آن ها نیروی باروری را در خود نیز افزایش می دهند و هندوانه و انار را به خاطر سرخی رنگ شان نمایندگی از خورشید در شب تصور می کنند.

 

تاریخ شب یلدا ۹۹ - شب یلدا سال 99


← تاریخ شب یلدا 99 →

 

آیا شب چله همان شب یلداست؟

شب چله: چهل روز از زمستان که آغاز آن برابر است با اول جَدی و هفتم دی ماه جلالی و بیست و دوم دسامبر فرنگی، و پایانش برابر است با شانزدهم بهمن ماه جلالی و سی ام ژانویه فرنگی که به آن چله بزرگ زمستان گویند.در ایران مرکزی چله بزرگ زمستان از آغاز زمستان که برابر است با آغاز دی ماه شروع می شود و مدت آن چهل روز است. و چله کوچک زمستان از شب دهم بهمن ماه تا پایان بهمن ماه که مدت آن بیست روز است.

مطالب خواندنی: مقاله‌ای خواندنی و مفید در مورد شب یلدا

چله بزرگ: چهل روز از موسم زمستان که آغاز آن مطابق اول جَدی و هفتم دی ماه جلالی و بیست و دوم دسامبر فرانسوی و پایانش شانزدهم بهمن ماه جلالی و سی ام ژانویه فرانسوی است.


چله کوچک: بیست روز از فصل زمستان که آغاز آن از هفدهم بهمن ماه جلالی شروع می شود و در پنجم اسفند ماه پایان می یابد. چله زمستان همان چله بزرگ است و گاه در تداول عامه کنایه از سرمای سخت باشد: چله زمستون.

 

دانستن تاریخ شب یلدا ۹۹ شاید برای بسیاری از مردم مهم باشد چرا که می‌خواهند در طولانی‌ترین شب سال دقیقه‌ای بیشتر کنار عزیزانشان باشند ولی یادمان نروند که کرونا هست و ممکن است این دورهمی به قیمت جان عزیزترین فرد زندگیمان تمام شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو