رضا فرهمند: حفظ کردن سینمای مستند نقطه بسیار مهمی برای حفظ سینمای داستانی ایران در شکلی تکامل‌یافته‌تر است

منبع: سینما پرس

85

1399/9/11

19:08


سینماپرس: کارگردان مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» معتقد است حفظ سینمای مستند به غنای سینمای داستانی کمک می‌کند.

رضا فرهمند

سینماپرس: کارگردان مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» معتقد است حفظ سینمای مستند به غنای سینمای داستانی کمک می‌کند.

به گزارش سینماپرس، رضا فرهمند مستندسازی است که  جوایز متعددی از جمله سیمرغ بلورین بهترین مستند از بیست و هشتمین جشنواره «فیلم فجر» برای مستند «اتاق صعود» و بهترین فیلم بخش بین‌الملل، بهترین کارگردانی فیلم بلند و جایزه بخش شهید آوینی از جشنواره «سینما حقیقت» برای فیلم «زنانی با گوشواره‌های باروتی» را در کارنامه کاری خود دارد.
فیلم مستند حاصل کشف و شهود فیلمساز در جامعه است
 فرهمند در گفتگو با «آنا» درباره سینمای مستند عنوان کرد: این مستندها حاصل کشف و شهودی است که فیلمساز در جامعه خود داشته است. بخشی از این مستندها وارد فضای بین‌الملل و بخشی وارد فضای تلویزیون می‌شوند و مخاطب با تصویر به روز شده از جامعه امروز ایران مواجه می‌شود و در نهایت با تغییرات و تکاپوهایی که در جامعه اتفاق افتاده برخورد می‌کند پس برگزاری آن بسیار اهمیت دارد.
کارگردان مستند «ساحل به ساحل» با اشاره به نقش سینمای مستند در تاثیرگذاری فکری در جامعه، افزود: در جشنواره «سینما حقیقت» فیلم‌هایی نمایش داده می شوند که نگاه خاص‌تری از منظر هنری و فکری داشته باشند به همین جهت مستندهایی که در جشنواره‌ حضور دارند، خاص محسوب می‌شوند و می‌توانند تاثیرگذاری فکری در جامعه داشته باشند. اگر تعامل دو سویه میان تلویزیون و مستندهایی که در جشنواره حضور دارند گسترش پیدا کند اتفاق بهتری در جامعه ایرانی رخ می‌دهد.
حفظ سینمای مستند کمک به سینمای داستانی است
او از لزوم حفظ سینمای مستند گفت: حفظ کردن سینمای مستند نقطه بسیار مهمی برای حفظ سینمای داستانی ایران در شکلی تکامل‌یافته‌تر است. مستندسازها بهتر می‌توانند وقایع اطراف خود را ببینند و وارد لایه‌های عمیق‌تری از جامعه شوند؛ این افراد با این پتانسیل بالا می‌توانند وارد سینمای داستانی شوند و بر همین اساس حفظ سینمای مستند و اهمیت دادن به آن بسیار مهم می‌شود.
وی درباره لزوم برگزاری چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: جشنواره «سینما حقیقت» تنها رویداد فرهنگی ما در حوزه مستند است. بیشتر مستندسازان تمایل دارند که فیلم‌هایشان در این جشنواره اکران شود از طرفی ما می‌توانیم نتایج فعالیت مستندسازان ایرانی در سال‌های اخیر را در جشنواره «سینما حقیقت» ببینیم.
کارگردان مستند «آزادی» در پایان تاکید کرد: تقسیم‌بندی در بخش ملی (کوتاه، نیمه‌بلند و بلند) وجود دارد که تقسیم بندی درستی است و در طی این سال‌ها دچار تغییر نشده است. شاید از نظر زمان فیلم‌ها تغییراتی صورت گرفته باشد اما اسکلت و شاکله اصلی آن ثابت است. اگر جشنواره دچار تقسیم‌بندی‌هایی شود که سالیان سال دچار تغییر نشوند، اعتبار بهتری پیدا خواهد کرد. امیدوارم امسال سال موفقی برای «سینماحقیقت» باشد و فیلمسازان ما با انگیزه‌هایی که جشنواره به آن‌ها می‌دهد، موفق‌تر و قوی‌تر شود.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو