دلیل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی و گیاهان فضای باز چیست؟

دلیل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی و گیاهان فضای باز چیست؟


منبع: آرگا

181

1399/9/12

00:02


توجه داشته باشید که عوامل مختلفی می توانند در زرد شدن برگ درختان تاثیرگذار باشند و به همین منظور در این مقاله سعی داریم شما را با برخی از علائم و دلیل زرد شدن برگ گیاهان آشنا نماییم.

همانطور که می دانید نگهداری از گل های آپارتمانی و مراقبت از آن ها کار دوست داشتنی و البته دشواری است و گاهی پیش می آید که بدون دلیل گل و گیاهتان به یکدفعه شادابی و طراوت خود را از دست می دهند و دچار بیماری می شوند که یکی از شایع ترین این بیماری ها زرد شدن برگ های گیاه است.

آشنایی با دلیل زرد شدن برگ گیاهان

بهتر است بدانید هنگامی که از گیاهان آپارتمانی و چه داخل منزل مراقبت می کنید ممکن است گاهی متوجه شوید برگ های گیاهتان زرد شده است که معمولا این تغییر رنگ به دلیل اختلالاتی رخ می دهد که در روند رویش گیاه به وجود می آید. نگهداری از گیاهان آپارتمانی از این نظر که نگران سلامتی آن ها هستیم شاید به نظر کمی سخت باشد. برخی از افراد نگرانی زیادی برای سالم بودن گیاهان آپارتمانی خود دارند و زمانی که برگ های زرد را مشاهده می کنند آگاهی دارند که علائمی از مریضی یا شرایط نامساعد در کمین است و در ادامه سعی داریم به بیان دلایل زرد شدن برگ گیاهان بپردازیم:

دلیل زرد شدن برگ درختان

آبیاری بیش از حد:

توجه داشته باشید که آبیاری زیاد می تواند برگ ها را از بین ببرد و هنگامی که خاک به خوبی تخلیه نشود یا به طور عامیانه زهکشی نشود مقدار زیادی آب درون بستر باقی می ماند و در نتیجه سیستم های ریشه به معنای واقعی کلمه غرق خواهند شد. همچنین که ریشه ها بدون اکسیژن به سرعت از بین می روند.

آبیاری بسیار کم:

توجه داشته باشید پس از اینکه برگ های گیاه خانه شما زرد شد ممکن است فکر کنید که بایستی مقداری آب به گیاه بدهید زیرا یکی از دلایل تغییر رنگ برگ گیاه عدم آب کافی است. همچنین اگر کاسه دارای برگ هایی زرد رنگ است حتما خاک گیاه را بررسی کنید تا کامل خشک شود. اگر خاک بستر گیاهتان خشک شده باشد شما با برگ های زرد مواجه خواهید شد و برای رفع آن تنها کافی است آبیاری را انجام دهید. توصیه می شود که گلدان حاوی گیاه را درون یک کاسه قرار دهید تا آب اضافی که به گیاه می دهید در داخل گلدان جمع شود و در صورت لزوم بتواند آب بیشتری دریافت نماید.

راه های رفع زردی گیاهان

وجود عفونت های ویروسی:

به طور کلی اگر گیاه به یک عفونت ویروسی آلوده باشد ممکن است برخی از لکه های زرد رنگ روی برگ ها در سراسر گیاه پخش شوند و حتی ممکن است همراه با برگ و ساقه و همچنین گل هایی بی رنگ باشد. توجه داشته باشید که درمان عفونت های ویروسی در گیاهان که بتواند بر روی تمامی گیاهان حساس تاثیرگذار باشند امکان پذیر نیست. در واقع مشکلات شاخ و برگ نیز باعث ایجاد حشرات و حتی برخی از بیماری های باکتریایی و قارچی می شود و در برخی موارد آسیب گیاه به دلیل حشرات می تواند برگ های آن را زرد کند و به همین خاطر شما برای شکار این حشرات می توانید از روش های غیر سمی گیاهان مقاوم در برابر آفات مانند روغن های گیاهی همراه با سموم دفع آفات آبی که درون خاک تخریب می شوند استفاده نمایید.

وجود هوای خشک:

همچنین هوای گرم و خشک ممکن است یکی دیگر از دلایل زردی گیاهان باشد بنابراین گیاه بایستی هر از گاهی اسپری شود. البته نباید مقدار زیادی اسپری نمایید و پیش از اسپری نوع گیاه را بشناسید و نیاز های آن را به خوبی مطالعه نمایید. همچنین می توانید برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه از حالت جزیره ای نیز استفاده نمایید.

تامین شرایط مناسب برای گیاه

هجوم آفات و حشرات:

اگر هنوز نمی دانید که چرا برگ های گیاه زرد می شود و مطمئن هستید که مشکل کم آبی نیست بایستی حتما آفات و حشرات موجود در گیاه را بررسی نمایید. آفات و حشرات زیادی وجود دارد که به گیاه آسیب می رسانند و همچنین ممکن است گیاه شما تا امروز ضایعه ای داشته باشد. سموم مختلفی برای دفع آفات وجود دارد که استفاده آن ها در گلدان کاملا بی خطر است و گیاه شما را از آفات نجات خواهد داد البته که اگر دارای حیوان خانگی می باشید از تماس آن با گیاه مریض پرهیز نمایید.

زردی یا بیماری سبز:

توجه داشته باشید که علل زرد شدن برگ های گیاه ممکن است یک وضعیت غیر طبیعی با نام کلروز باشد. کلروز در واقع شرایطی است که در آن برگ ها یک رنگدانه سبز به نام کلروفیل را از دست می دهند و در نتیجه زرد می شوند. همچنین که دلایل خاصی برای زرد شدن برگ های گیاه به دلیل کلروز وجود دارد.

رفع بیماری و آفات گیاه

کمبود مواد مغذی یا مشکلات ریشه:

بهتر است بدانید که زرد شدن برگ های گیاه می تواند ناشی از آسیب ریشه نیز باشد. همچنین شرایطی که ریشه درون کاسه بسیار باریک قرار گرفته و شرایط کمبود مواد مغذی موجب زرد شدن آن شده است انجام تعویض گلدان یا اضافه نمودن کود به خاک گیاه از راهکارهای رفع این مشکل هستند. همچنین گاهی اوقات ریشه گیاهانی که برگ های آن زرد رنگ شده است از سوراخ در پایین گلدان بیرون می آیند و در این صورت بایستی گلدان که قبلا برای گیاه کوچک است جایگزین گردد. گاهی اوقات انجام این کار ساده کفایت می کند و ریشه های آسیب دیده یا درهم ریخته مشکل آن ها را برطرف خواهند کرد. به این نکته دقت داشته باشید که برای قرار دادن گیاه درون گلدان دوم بایستی از مقدار بیشتر و همچنین خاک تازه استفاده نمایید. اما مقداری از خاک سبزیجات قبلی را در اطراف ریشه ها بگذارید و هنگام انجام تعویض گلدان گیاه را پر از آب نمایید و گیاهتان نیز پس از گذشت مدت زمان یک الی دو هفته بهبود پیدا خواهد کرد.

 

راه های شناخت دلیل زرد شدن برگ ها

قرارگیری در محل خنک:

به طور کلی اگر گیاهان گرمسیری را در محیط های سرد قرار دهید به تدریج با زرد شدن برگ های آن مواجه خواهید که دچار ریزش نیز شده اند. این می تواند دوره ای کوتاه از سرماخوردگی باشد که باعث قهوه ای شدن برگ ها شده و لکه های روشن در میان شریان ها را محو می کند. توصیه می شود که اگر گیاه در طول فصل تابستان نزدیک به تهویه هوا یا پنجره است حتما آن را به مکان بهتری انتقال دهید و مراقب پخش نشدن زردی میان برگ ها باشید.

نبود نور کافی:

یکی دیگر از دلیل زرد شدن برگ های گیاه می تواند کمبود نور خورشید باشد. اگر این مسئله برای گیاه شما نیز مشکل است توصیه می شود که گیاهتان را به محل دیگر انتقال دهید تا نور خورشید را به اندازه کافی دریافت نماید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو