آغاز شمارش معکوس برای بازگشت به زندگی عادی؟

31

1399/9/12

11:08


آغاز شمارش معکوس برای بازگشت به زندگی عادی؟

سلامت نیوز:مدير اجرايي شرکت داروسازي BioNTech پس از تاثيرپذيري 95 درصدي واکسن کروناي اين شرکت معتقد است با توجه به اينکه از تعدادي از شرکت هاي واکيسيناسيون خواسته شده تا ميزان عرضه خود را افزايش دهند، بنابراين مي توان پيش بيني کرد که يک زمستان طبيعي را در سال آينده خواهيم داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،که اين مطلب در کنار خبرهاي خوش تاثيرپذيري بالاي واکسن هاي کوويد 19، اميد بازگشت به زندگي به روال عادي را در دل مردم دنيا ايجاد کرده است اما نکته اساسي اين است که اين بازگشت چه زماني و در چه شرايطي اتفاق خواهد افتاد؟ دکتر جوشوا بلايت متخصص واکسينولوژي در کالج امپريال لندن و از بنيانگذار واکسن هاي پايه ايمني، درباره آينده بيماري کوويد 19 گفت: يک روزي همه گيري کوويد 19 در دنيا به پايان خواهد رسيد اما اينکه اين روز، چه زماني فرا خواهد رسيد، تا حدود زيادي به پيشرفت واکسن هاي در دست اقدام توليدي در سطح دنيا بستگي دارد.


وجود 200 واکسن کوويد 19
وي با اشاره به اينکه در حال حاضر در سراسر دنيا، بيش از 200 واکسن کوويد 19 در فرآيند رسيدن به مرحله توليد نهايي هستند که نزديک به 50 مورد آنها در مراحل آزمايشات انساني قرار دارند افزود: مقياس و سرعت تلاش هاي علمي صورت گرفته براي توليد واکسن و درمان بيماري کوويد 19 در دنيا بي‌سابقه بوده و ما در کمتر از يکسال از اولين شيوع اين بيماري در کشور چين، مي توانيم دلايل قانع کننده و خوش بيني واقعي نسبت به پايان اين اپيدمي داشته باشيم.

بلايت در تشريح آخرين وضعيت واکسن هاي در دست اقدام با تاثير پذيري بالا گفت: شرکت هاي آمريکايي «فايزر» و «مودرنا» هر دو نتايج اوليه واکسن کوويد 19 خود را گزارش کرده اند که به ترتيب اين واکسن ها 95 و 5/94 درصد ابتلا به ويروس کرونا محافظت مي‌کنند. همچنين واکسن دانشگاه آکسفورد مي‌تواند تا 90 درصد ابتلاي افراد به ويروس کرونا و گرفتن فرم هاي جدي و پيشرفته اين بيماري را جلوگيري کند اما با همه اين فرآيندهاي علمي صورت گرفته، برخي تضمين‌هاي مهم ايمني نهايي و حتي با يک عمليات لجستيکي گسترده براي واکسيناسيون، نمي توان انتظار بازگشت سريع و قريب‌الوقوع به زندگي عادي را داشته باشيم.


جزئيات واکسن‌هاي کوويد19
اين متخصص واکسينولوژي در کالج امپريال لندن در تشريح جزييات بيشتر اين واکسن‌هاي کانديداي کوويد 19 گفت: همانطور که در خبرها نيز رصد مي‌شود، کار غول دارويي فايزر آمريکا و شرکت بيوتکنولوژي BioNTech آلمان در موثربودن 95 درصدي ايمن سازي در برابر ويروس کرونا، پيام نويد بخشي بزرگي را به دنيا القا کرد و از سوي ديگر نتايج شرکت داروسازي Moderna با 94.5 درصد تاثيرگذاري نيز به همان‌اندازه چشمگير است.

بلايت اظهار کرد: از بين افرادي که براي واکسن مودرنا آزمايش شده‌اند، 42 درصد افراد بالاي 65 سال يا در معرض بالاي خطر بيماري کوويد 19 (5000 نفر افراد ديابتي، چاق يا با مشکلات قلبي) و 37 درصد نيز از جوامع اقليت قومي بودند که چنين تعداد زيادي از افراد در معرض بالاي خطر بيماري کوويد 19 در اين دسته‌هاي آزمايشي، قابل توجه است.وي با اشاره به اينکه علائم براي واکسن احتمالي دانشگاه آکسفورد نيز بسيار مناسب است اظهار کرد:

بيش از 20 هزار نفر داوطلب آزمايشات واکسن آکسفورد از کشورهايي همچون انگليس، آفريقاي جنوبي، برزيل و کنيا در فاز سوم مطالعات شرکت کرده‌اند که با توجه به اينکه هر فرد واکسينه شده به دو دوز اين واکسن نياز دارد، پيش‌بيني مي‌شود که 19 ميليون دوز از واکسن دانشگاه آکسفورد در صورت تاييد توسط نهادهاي نظارتي تا قبل از پايان سال در دسترس عموم قرار گيرد.اين متخصص واکسينولوژي در کالج امپريال لندن ادامه داد: همچنين دانشمندان اين دانشگاه دريافته‌اند که وقتي نصف دوز اين واکسن به افراد داده مي‌شود و به دنبال آن يک دوز کامل ديگر به فرد تزريق مي‌شود، واکسن 90 درصد موثر خواهد بود.


48 واکسن در مرحله آزمايشات انساني
بلايت در ادامه اين گفت‌و‌گو به ديگر گزارشات منتشر شده درباره تاثيرپذيري بالاي واکسن کوويد 19 ساير کشورها نيز اشاره کرد و به ايسنا گفت: در آن سوي دنيا نيز وزارت بهداشت روسيه اعلام کرده است که داده‌هاي اوليه براي واکسن کانديدايي اين کشور نشان مي دهد 92 درصد در برابر بيماري کوويد 19، موثر است که اين اتفاق بازهم مي‌تواند اميدبخش و جذاب براي مردم سراسر دنيا باشد.

وي با بيان اينکه در مجموع از 48 واکسن کوويد 19 که در سطح جهاني در مرحله آزمايشات انساني قرار دارند، 11 مورد در فاز سوم آزمايشات قرار دارند که پيشرفته ترين مرحله آزمايشات، وقتي است که ده‌ها هزار داوطلب در اين فاز آزمايش شوند اظهار کرد: فرآيند به نتيجه رسيدن واکسن ها به صورت کلي داراي سه فاز هستند که پيشرفته ترين واکسن ها در فاز سوم قرار داشته که آخرين مرحله قبل از در دسترس قرار دادن واکسن در سطح وسيع براي عموم است.


مراحل سه‌گانه فرآيند واکسن
اين متخصص واکسينولوژي در کالج امپريال لندن در تشريح مراحل سه گانه فرآيند به نتيجه رسيدن واکسن به ايسنا گفت: در فاز اول، دوزهاي مختلف واکسن به تعداد کمي از داوطلبان سالم داده مي‌شود تا از دوز مناسب ايده گرفته و از ايمن بودن مواد اطمينان حاصل کنند. هدف اصلي در اين مرحله شناسايي دوز مناسب براي مرحله بعدي در فرآيند آزمايش و همچنين رد کردن هرگونه مشکل عمده ايمني است.وي با بيان اينکه در فاز دوم، واکسن براي تعداد بيشتري از افراد تجويز مي شود که اغلب بين 100 تا 200 اما گاهي به هزاران نفر نيز مي‌رسد ادامه داد:

در اين مرحله محققان ارزيابي مي‌کنند که آيا واکسن مي‌تواند يک پاسخ ايمني مداوم ايجاد کند يا خير؟ و همچنين از نظر عوارض جانبي بالقوه نيز نظارت‌ها در فاز دوم صورت مي‌گيرد.بلايت در تشريح فاز سوم مراحل دست يابي به واکسن‌ها نيز گفت: در اين فاز واکسن براي اندازه گيري ميزان محافظت در برابر عفونت طبيعي مورد آزمايش و بررسي قرار مي‌گيرد.

اين مطالعات اغلب شامل دهها هزار داوطلب سالم است تا ثابت کنند که واکسن از بيماري جلوگيري مي کند همچنين در اين مرحله مشکلات نادر يا عوارض جانبي واکسن را شناسايي مي کنند. سرعت آزمايشات فاز سوم به ميزان عفونت و مقدار R بستگي دارد به طوري که اگر ميزان عفونت بسيار کم باشد، آزمايش ممکن است ماه‌ها ادامه داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو