آشنایی با دشت سیلاخور و جاذبه های تماشایی آن

آشنایی با دشت سیلاخور و جاذبه های تماشایی آن


منبع: آرگا

103

1399/9/12

11:08


دشت زیبای سیلاخور از دشت های وسیع و پر جاذبه است که در استان لرستان واقع شده است این دشت به دو بخش بالا و پایین تقسیم بندی می شود و در هر یک از این بخش ها نیز روستاهای مختلف و با جاذبه های گوناگون وجود دارند. این دشت شامل مهم ترین شهرهای لرستان همچون نهاوند، بروجرد و ملایر است که دیدنی هستند.

دشت سیلاخور از دشت های وسیع در استان لرستان است این دشت شهرهای مهمی از این استان را فرا گرفته است مساحت این دشت بسیار بالا است و بالغ بر ۷۰ هزار هکتار وسعت دارد بخش مهمی از شهرهای بروجرد و نهاوند توسط این دشت وسیع احاطه شده است همچنین بخش هایی از ملایر و الیگودرز نیز توسط این دشت ها احاطه می شوند. این منطقه به دلیل شرایط آب و هوایی بسیار مناسبی که دارد برای کشاورزی و باغداری مناسب می باشد از سویی این منطقه دارای ارزش تاریخی نیز می باشد بخش هایی از آثار تاریخی یافت شده از قلعه رومیان که در فاصله چند کیلومتری از بروجرد قرار دارد ارزش تاریخی این منطقه را ارتقا داده است از سویی تپه ها و گورستان های تاریخی نیز در این مناطق دیده می شوند که نشان می دهد این منطقه سکونتگاه بشری بوده است و قدمت آن به بیش از ۵۰۰۰ سال پیش باز می گردد این منطقه از لرستان دارای ارزش تاریخی و طبیعی بسیار زیادی است و به دلیل جاذبه های مختلفی که در خود جای داده است مورد توجه خیلی از گردشگران قرار می گیرد.

دشت سیلاخور را بشناسید:

این منطقه در طول تاریخ با تحمل جنگ های پی در پی و با وجود صدمات متعددی که به آن وارد شده است هنوز زیبایی های خود را دارد و امروزه یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی در استان لرستان برای گردشگران محسوب می شود جنگ نهاوند از جمله جنگ هایی است که در این منطقه حاکم بوده است و بخش مهمی از تاریخ این منطقه را شکل می دهد. طبق تحقیقات باستان شناسی مختلفی که بر روی این منطقه صورت گرفته است آثار مهمی از اعراب، اسکندر، افغان ها و تیموریان در این منطقه وجود دارند و در همین تحقیقات نشان داده شده است که سربازان این دشت ها از شجاع ترین و دلیرتری افراد بوده اند که در بسیاری از حملات نظامی حضور داشته اند. این منطقه یکی از مهم ترین و زیباترین مکان های دیدنی استان لرستان است که هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود می شکاند و با وجود جاذبه هایی همچون روستاها و رودخانه ها مورد توجه است.

 

دیدنی های سیلاخور

سال ها قبل به دلیل وقوع زلزله این منطقه آسیب های زیادی را تحمل کرده است در این زلزله مهیب زمین با شکافته شدن خود چندین روستا را بلعید و به تخریب کشاند این منطقه با توجه به اینکه یکی از مناطق زلزله خیز در ایران است آسیب های زیادی دیده است طبق فرهنگ داستانی که در بین مردمان این منطق رواج دارد بیان شده که علت نامگذاری این دشت به سیلاخور وقوع سیلاب های متعددی است که این منطقه را نابود می کرده است.

دشت سیلاخور

تقسیم بندی سیلاخور:

سلاخور به دو بخش بالا و پایین تقسیم می شود سیلاخور بالا شامل بخشی از سامن و خزل است که به تربیت در شهرستان های ملایر و نهاوند واقع شده اند این بخش تا نواحی از بروجرد نیز ادامه دارد روستاهایی که در این بخش واقع شده اند از روستاهای آباد هستند این روستاها به دلیل آب و هوای بسیار مناسب و طبیعت زیبای یکی از مهم ترین تفرجگاه ها و مکان های دیدنی بروجرد است که باید بهتر بشناسید. از مهم ترین روستاها و تفرجگاه های این منطقه می توان به ییلاق تاک درخت، خشتیانک، دهکده ونایی و … اشاره نمود. در منطقه نهاوند نیز تفرجگاه های دیگر وجود دارند که هر ساله در فصل های مختلفی از سال گردشگران زیادی را جذب می کند این تفرجگاه ها شامل گاماسیاب و فارسبان هستند که بخش مهمی از محصولات کشاورزی این منطقه را تامین می کنند.

جاذبه های طبیعی سیلاخور

سیلاخور پایین از بخش های بروجرد آغاز می شود و تا منطقه الیگودرز ادامه دارد این منطقه بخش مهمی از آب های لرستان را در خود جای داده است و به همین خاطر دارای طبیعتی بسیار سرسبز و دیدنی است و کشاورزی آن نیز پر رونق است. این منطقه از دیگر دیدنی های شدت سیلاخور است از مهم ترین جاذبه های واقع در این بخش می توان به کوه های شاه نشین و تپه های گنبدی اشاره نمود همچنین این منطقه از تنوع فرهنگی بالایی نیز برخوردار است و مردمان آن دارای تیره های متعدد هستند شغل مردمان این منطقه دامداری و کشاورزی است و بخش مهمی حبوبات و غلات را تامنی می کنند.

جاذبه های سیلاخور

جاذبه های سیلاخور:

همانطور که اشاره شد دشت های زیبا و وسیع سیلتخور دارای بخش های مختلفی هستند در هر یک از بخش های بالا و پایین این دشت ها جذابیت های مختلفی را می توانید مشاهده کنید از مهم ترین جاذبه های توریستی و دیدنی های طبیعی در این منطقه می توان به روستاهای مختلف، باغ ها و تفرجگاه هایی اشاره نمود که در هر یک از بخش های این منطقه وجود دارند. در منطقه پایینی از این دشت روستاهایی همچون فیال، گلدشت و خایان وجود دارد که از مهم ترین مراکز باغداری هستند وجود باغات مختلف با محصولات گوناگون میوه موجب شده تا این دشت دارای جذابیت های بیشتر باشد از مهم ترین محصولات در این باغات می توان به گردو، انگور، بادام، زردآلو، آلو و آلبالو اشاره کرد که به دلیل مرغوبیت به دیگر مناطق نیز صادر می شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو