موفقیت یک نمایش ایرانی در فستیوال تئاتر آنلاین آمریکا / روایت ماهانا نریمانی از نمایش "Labor"

72

1399/9/12

11:08


نمایش "Labor" در فستیوال جشنواره آنلاین The Red Curtain International اجرا و عنوان بهترین نمایشنامه را از آن خود کرد و همچنین این نمایش به عنوان بهترین اثر مورد تقدیر هیئت داوران قرار گرفت.

موفقیت یک نمایش ایرانی در فستیوال تئاتر آنلاین آمریکا / روایت ماهانا نریمانی از نمایش "Labor"

سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "Labor" به نویسندگی و کارگردانی ماهانا نریمانی 28 و 29 نوامبر (۸ و ۹ آذر) در پنجاه و یکمین دوره از فستیوال جشنواره آنلاین The Red Curtain International اجرا و عنوان بهترین نمایشنامه این جشنواره را از آن خود کرد. همچنین این اثر نمایشی در این جشنواره به عنوان بهترین اثر مورد تقدیر هیئت داوران قرار گرفت.

پنجاه و یکمین دوره  فستیوال The Red Curtain آمریکا با رویکرد "در خانه بمانید، زنده بمانید" در پلتفورم Zoom به صورت پخش آنلاین در سراسر دنیا برگزار شد و نمایش "Labor" در میان فینالیست‌های این فستیوال اجرا شد.  

ماهانا نریمانی نویسنده و کارگردان نمایش فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته کارگردانی تئاتر است و او که از 1388 به عنوان بازیگر فعالیت خود را در عرصه تئاتر آغاز کرده است از سال 1395 در کنار بازیگری نمایشنامه‌نویسی را به صورت جدی دنبال کرده و تاکنون نمایش‌هایی را نیز کارگردانی کرده است.

او در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره عنوان این نمایش، گفت: "Labor" معنای دو گانه‌ای دارد؛ در اصلاحات تخصصی پزشکی به معنی درد زایمان و زایمان است و هم به معنای کار اجباری است.

نریمانی خلاصه داستان نمایش "Labor" را اینگونه توضیح داد: ویروسی در سطح دنیا منتشر شده که واکسن آن به صورت بسیار محدود و گران پس از یک سال تولید شده است. به همین دلیل باید افرادی که می‌توانند واکسن را دریافت کنند انتخاب شوند از این رو زنان باردار واجد شرایط اولیه دریافت این واکسن هستند که از میان آن‌ها باید مادرانی که صلاحیت بزرگ کردن بچه را به لحاظ جسمانی، روحی و ... دارند، بررسی، آزمایش و انتخاب شوند. داستان نمایش از جایی آغاز می‌شود که این زنان باردار وارد پروسه آزمایش می‌شوند...

او درباره سبک و فضای اجرایی این نمایش یادآور شد: این نمایش ابتدا به منظور اجرای صحنه‌ای طراحی شده بود که متاسفانه در تمام فستیوال‌های ایران رد شد. در اجرای صحنه‌ای این نمایش قرار بود چهار اتاق مجزا به صورت ایزوله شده و قرنطینه در نظر گرفته شود و نمایش به صورت چهار سویه اجرا شود. از آنجا که قرار بر این شد تا این نمایش به صورت آنلاین در پلتفرم زوم اجرا شود، تصمیم بر آن شد تا هر یک از چهار شخصیت زن نمایش در محل زندگی خود باشند و اتاق و خانه هر کدام از آن‌ها تبدیل به سالن نمایش شد و دوربین گوشی یا لپ تاپ مورد استفاده آن‌ها به عنوان دوربین مداربسته اتاق در نظر گرفته شد و آن‌ها از طریق دیوارهای اتاق‌ها با یکدیگر در ارتباط بودند نه از طریق دوربین و تنها مواجه آن‌ها با دوربین ارتباط با فردی بود که آزمایش‌ها و جواب آزمایش‌ها را برای‌شان توضیح می‌داد.

این نویسنده و کارگردان  با بیان اینکه پیش از این با فستیوال The Red Curtain آمریکا آشنایی نداشته است، درباره حضورش در پنجاه و یکمین دوره این رویداد نمایشی عنوان کرد: نمایشنامه "Labor" را دو سال پیش نوشته بودم و آن را اوایل شروع قرنطینه در پی شیوع ویروس کرونا ترجمه کردم تا آن را به منظور شرکت در فستیوال‌های نمایشنامه‌نویسی ارسال کنم و در جریان نیستم که برگزارکنندگان جشنواره The Red Curtain چگونه این نمایش را خوانده بودند و با من تماس گرفتند و عنوان کردند در صورت امکان آن را در پلتفرم زوم در قالب فیلمی برای جشنواره ارسال کنم تا مورد بررسی هیئت انتخاب قرار گیرد. از این رو ما تمرینات فشرده‌ای را به مدت دو هفته به اتمام رساندیم هرچند که تغییر اجرای صحنه‌ای به آنلاین به لحاظ طراحی‌ها کار بسیار دشواری بود اما در نهایت فیلم را ارسال کردیم و خوشبختانه این نمایش در کنار هشت نمایش دیگر به این جشنواره راه یافت. تا جایی که متوجه شدم آثاری که وارد این جشنواره شدند همه کاندید همه بخش‌های جشنواره بودند اما این نمایشنامه به عنوان بهترین متن جشنواره انتخاب شد و این موضوع بسیار برای‌ام ارزشمند است چراکه داوران مطرحی از سراسر دنیا که هر یک برگزارکننده بزرگترین فستیوال‌های جهانی بودند، آن را انتخاب کردند. همچنین این نمایش به همراه اثری دیگر به عنوان بهترین نمایش انتخاب شدند که آن نمایش منتخب شد و نمایش ما مورد تقدیر قرار گرفت.

 او درباره اجرای این نمایش در ایران گفت: اکنون که زمان مناسبی به منظور اجرای نمایش نیست اما در صورتی‌که شرایط آن فراهم شود علاقمند اجرای این نمایش در ایران هستم.

نریمانی در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: نمایش "Labor" یک کار تیمی بود و موفقیت آن بدون همت تک تک عوامل آن میسر نمی‌شد. تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که در این شرایطی که در پی شیوع ویروس کرونا همه دنیا و تئاتر تعطیل است ما اگر تئاتر برای‌مان الزام دارد باید به دنبال راهی برای انجام آن باشیم. تمام کسانی که در این فستیوال حضور داشتند در تلاش بودند تئاتر را برای خودشان به الزام تبدیل کنند و آن را دوست داشته باشند و آن را ادامه دهند و قصد من نیز این بود تا آنچه را که دوست دارم به انسان‌های سراسر دنیا نشان دهم. این نمایش دو اجرا برای نیمه کره شرق و نیم کره غرب داشت و هیچ وقت فکر نمی‌کردم زمانی بتوانم تئاتری را اجرا کنم که همزمان همه آدم‌ها در سراسر دنیا بتوانند آن را ببینند.  

 9 نمایش منتخب فستیوال The Red Curtain از کشورهای ایران، آمریکا، فنلاند، ایرلند، برزیل، سنگاپور، ولز و هند بودند که توسط 12 داور از سراسر دنیا انتخاب شدند.

مونا ارباسی، مبینا روزبهانی، سپیده مظاهری تهرانی، کیمیا نهرین و ماهانا نریمانی بازیگران این نمایش بودند. همچنین مهدی مشهدی کاظمی؛ دستیار کارگردان، آرزو نصوحی؛ مترجم و تلما ابراهیمی و طراح پوستر این گروه هستند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو