این شرکت‌ها پیش از این درخواست مشابهی را در آمریکا، انگلیس، استرالیا،‌ کانادا و ژاپن مطرح کرده‌اند و شرکت بیون‌تک اعلام کرده است که اگر واکسنش تایید شود می‌توان استفاده از آن را پیش از پایان سال ۲۰۲۰ در اروپا آغاز کرد. مسئولان شرکت فایزر و بیون‌تک گفته‌اند که آماده ارسال واکسن به هرجایی هستند.

این در حالی است که روز گذشته نیز شرکت آمریکایی مُدرنا خبر داد که از مسئولان آمریکا و اتحادیه اروپا خواسته است تا مجوز استفاده مشروط از واکسن تولیدی این شرکت را صادر کنند.

واکسن فایزر و بیون‌تک که روی ۴۴ هزار نفر آزمایش شده، طبق اعلام مدیران این شرکت‌ها، ۹۵ درصد کارایی داشته و حتی در مورد سالمندان که آسیب‌پذیرترند نیز ۹۴ درصد اثربخش بوده است.

از سوی دیگر،‌ آژانس دارویی اروپا اعلام کرد طی جلسه‌ای در ۲۹ دسامبر درباره واکسن «فایزر و بیون‌تک» تصمیم خواهد گرفت، گرچه سخنگوی این آژانس گفت که این نهاد امکان آن را دارد که تا ۱۲ دسامبر واکسن تولیدی شرکت مُدرنا را تایید کند.

"اورزولا فون در لاین"، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد: اگر همه چیز خوب پیش برود احتمالا واکسیناسیون شهروندان اروپایی پیش از پایان سال آغاز خواهد شد.

به گزارش یورونیوز، وی با تاکید بر آن که این کار گام بزرگی به‌سوی زندگی عادی خواهد بود از شهروندان اروپا خواست که تا پایان یافتنِ واکسیناسیون مناسب برای از میان بردن این ویروس، همچنان به مقررات بهداشتی عمل کنند.