مشکلات رحم، تشخیص با هیستروسکوپی

منبع: نی نی بان

152

1399/9/12

14:51


به کمک هیستروسکوپی می توان بسیاری از مشکلات رحم از جمله علل نازایی را بررسی کرد، هیستروسکوپی در حقیقت یک روش برای تشخصی و درمان است که در آن با استفاده از ابزار مخصوصی، بیماری های رحم را بررسی و در صورت لزوم و امکان آن را درمان می کنند.

هیستروسکوپی روشی است که با ابزار خاص توسط جراح و متخصص زنان و زایمان وارد رحم می شود و با بررسی اجزای آن مشکلات رحم و بیماری های لوله رحم تشخیص داده خواهد شد، در صورتی که تشخیص بسیار دقیق انجام شود می توان درمان را به صورت همزمان انجام داد.
یکی از مشکلاتی که باعث ایجاد ناباروری در افراد می شود مشکلات رحم و لوله های رحم است، یکی از بزرگترین مشکلات ناباروری را همین بیماری های رحم شامل می شود.

مشکلات رحم، تشخیص با هیستروسکوپی



مشکلات رحم، موارد کاربرد هیستروسکوپی 
بروز برخی از بیماری ها مانند فیبروئید یا پولیپ های درون رحم می تواند مانع از بارداری شود، در صورت تشخیص مشکل می‌توان همزمان نسبت به خارج کردن توده‌ها‌یی مثل فیبروئید یا پولیپ از درون رحم یا نمونه‌برداری از رحم یا اصلاح مشکلاتی اقدام کرد که باعث ناباروری شده است.
به طور کلی از هیتروسکوپی برای تشخیص و درمان موارد زیر استفاده خواهد شد:
- مشاهده شکل و اندازه ی رحم و تشخیص التهابات آن
- بررسی وجود بافت یا جای زخم در رحم که منجر به ناباروری می شود. 
- بررسی دلایل سقط های مکرر که موجب بارداری ناموفق می شوند.
- بررسی و خارج کردن فیبروئید یا پولیپ‌ها‌ی کوچک
- بررسی سرطان آندومتر
- حذف قسمت های مشکل ساز در دیواره رحم
- بررسی علت گرفتگی شدید و خونریزی غیرعادی و درمان آن
- حذف IUD در صورتی که در وضعیت نادرستی قرار گرفت باشد 

مشکلات رحم، مراقبت های قبل از هیستروسکوپی
برای انجام هیستروسکوپی نباید در دوران عادت ماهیانه باشید، روند تشخیص و درمان در زمان قاعدگی دچار خلل خواهد شد زیرا در این شرایط پزشک قادر به دیدن دیوارۀ رحم به شکلی واضح نخواهد بود.
اگر باردار هستید یا احتمال بارداری وجود دارد. انجام عمل هیستروسکوپی حتما قبل از زمان تخمک‌گذاری انجام شود و پزشک مطمئن باشد که شما باردار نیستید. این کار در بهترین مرکز درمان ناباروری در تهران قابل انجام است.
به هیچ عنوان قبل از انجام هیستروسکوپی از دوش واژن، تامپون و داروهای واژینال استفاده نکنید، این موارد باید ۲۴ ساعت قبل از هیستروسکوپی رعایت شود.
ممکن است که برای انجام این عمل نیاز به دریافت داروهای آرامبخش داشته باشید، یا بی‌حسی موضعی، ناحیه‌ای یا بیهوشی کامل برایتان تجویز شود. مشاوره های لازم در این خصوص توسط پزشک به شما داده خواهد شد. در صورتی که نیاز به بیهوشی کامل داشته باشید باید دوره ی ناشتایی را بگذرانید.
توصیه های لازم برای مصرف مواد غذایی و یا ناشتا بودن را به خوبی رعایت کنید تا در انجام عمل خللی ایجاد نشود، در برخی موارد که بیماران تجویز های لازم را مد نظر قرار نمی‌دهند عمل هیستروسکوپی لغو می‌شود.

مشکلات رحم، در چه مواردی نمی توان هیستروسکوپی را انجام داد؟
در صورتی فرد باردار باشد و یا اقدام به بارداری کرده باشد.
در صورتی که فرد دارای مشکلات شدید قلبی و ریوی باشد.
به داروهای خاص حساسیت داشته باشد یا دارای حساسیت باشد.
مصرف کننده ی داروهای رقیق‌کننده ی خون مثل آسپیرین و وارفارین باشد.
دچار عفونت لگن، واژن یا دهانه رحم شده باشد، یا در ۶ ماه گذشته به بیماری های نامبرده مبتلا شده باشد.
برای انجام هیستروسکوپی به منظور شناسایی مشکلات رحم نیاز به یک همراه نزدیک خواهید داشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو