راهکارهایی برای رفع و پیشگیری از ترک های پوستی

راهکارهایی برای رفع و پیشگیری از ترک های پوستی


منبع: روزیاتو

69

1399/9/12

17:16


ترک های پوستی نوع شایعی از زخم هستند که گرچه کاملاً بی ضررند اما بسیاری از مردم ترجیح می دهند از آن ها خلاص شوند یا کمرنگ شان کنند.

ترک های پوستی متأسفانه دائمی هستند، اما روش هایی هست که می تواند آن ها را محو یا کمرنگ کند. در ادامه به چیستی ترک های پوستی و روش های رفع و پیشگیری از آن ها خواهیم پرداخت.

رفع و پیشگیری از ترک های پوستی

ترک های پوستی چه هستند؟

ترک های پوستی زخم هایی هستند که در اثر ایجاد پارگی در رشته های کلاژن و الاستین به وجود می آیند، رشته هایی که ساختار پوست را حفظ می کنند. ترک های پوستی در لایه ی دوم پوست به نام میانپوست به وجود می آیند که حاوی بافت های متصل کننده است. این ترک ها زمانی به وجود می آیند که پوست کش می آید، اتفاقی که معمولاً در هنگام رشد سریع پوست رخ می دهد، از جمله:

  • بارداری
  • افزایش وزن
  • کاهش وزن
  • رشد ناگهانی
  • رشد سریع ماهیچه مثل آنچه با وزنه زدن رخ می دهد

ترک های پوستی معمولاً وقتی اولین بار روی پوست ظاهر می شوند، به رنگ قرمز، صورتی یا بنفش و برجسته هستند. این خطوط اغلب به مرور محو می شوند و به رنگ سفید درمی آیند.

هر کسی ممکن است دچار ترک پوستی شود اما این مسأله بیشتر در میان زنان شایع است تا مردان و ممکن است در کسانی که پوست تیره ای دارند مشخص تر باشد. به دلیل مسائل ژنتیکی، درصورتی که کسی از اعضای خانواده تان دچار ترک پوستی باشد، احتمال بروز آن در شما بالاتر است.

آیا ترک های پوستی را می توان از بین برد؟

برخلاف باور رایج هیچ راه ارزان قیمت و ساده ای برای از بین بردن ترک های پوستی وجود ندارد.

کارشناسان می گویند لایه برداری پوست یا استفاده از کرم های موضعی معمولاً مؤثر نیست چون تنها روی سطح پوست تأثیر می گذارند و نمی توانند به لایه های عمیق تر پوست نفوذ کنند تا تغییر قابل توجهی ایجاد کنند.

ترک های پوستی مانند هر زخم دیگری دائمی هستند اما روش های درمانی ای هست که ممکن است آن ها را کمرنگ کند.

روش هایی که می توانند ترک های پوستی را کمرنگ کنند

بیشتر روش های موجود برای کمرنگ کردن ترک های پوستی بر تقویت پوست و بازسازی کلاژن تمرکز دارند. اگر مایل به انجام یکی از این روش ها هستید ، با یک متخصص پوست مشورت کنید تا بدانید مناسب ترین روش برای شما کدام است.

برخی از رایج ترین روش ها:

۱- لیزر درمانی

در روش لیزر درمانی نور را به بخش های مشخصی از پوست مثل رنگدانه و عروق خونی می تابانند تا تولید کلاژن افزایش یابد و رشته های الاستین ترمیم شوند.

لیزر فراکسل که یکی از انواع لیزر است، برش های میکروسکوپی در پوست ایجاد می کند که باعث تولید کلاژن جدید می شود و در عین حال بافت اطراف را دست نخورده باقی می گذارد.

کارشناسان توصیه می کنند کار درمان ترک های پوستی را از ابتدای ظاهر شدن آن ها آغاز کنید یعنی زمانی که احتمال موفقیت آمیز بودن کار رفع ترک ها بسیار بیشتر است. رفع ترک های قرمز رنگ با استفاده از لیزر ساده تر است تا ترک های پوستی سفید رنگ.

تعداد جلسات لیزر درمانی ممکن است به این بستگی داشته باشد که ترک ها چقدر قدیمی (و چقدر مشخص) هستند، اما اغلب افراد دست کم به ۳ تا ۵ جلسه نیاز دارند. ترک های پوستی قرمز، آبی یا بنفش معمولاً جدیدترند و رفع آن ها با روش لیزر درمانی راحت تر است تا ترک های سفید و نقره ای.

۲- میکرودرمابراسیون

در روش میکرودرمابراسیون سلول های مرده ی پوست را از سطح پوست لایه برداری می کنند. از آنجایی که ترک های پوستی در عمق پوست به وجود می آیند، این روش آن ها را از بین نمی برد، بلکه تنها کمرنگ شان می کند. لایه برداری پوست به تولید کلاژن و رشد پوست جدید هم کمک می کند، امری که می تواند ترک های پوستی را کمرنگ کند.

میکرودرمابراسیون عوارض جانبی زیادی ندارد و با بسیاری از انواع پوست سازگار است.

درمان ترک های پوستی با روش میکرودرمابراسیون فرآیند طولانی ای دارد و ممکن است لازم باشد از شیوه های دیگری هم استفاده کنید تا بتوانید نتیجه بگیرید.

۳- میکرونیدلینگ

در روش میکرونیدلینگ سوزن های ریزی را در پوست فرو می برند. همزمان با التیام یافتن پوست، بدن کلاژن جدید تولید می کند که رشته های آسیب دیده را ترمیم می کند و خطوط ایجاد شده بر اثر ترک های پوستی را پر می کند.

عوارض جانبی این روش یعنی قرمزی و التهاب پوست، معمولاً موقتی اند.

پیشگیری از ترک های پوستی

پیشگیری کامل از ترک های پوستی امکان پذیر نیست اما روش هایی هست که احتمال ایجاد آن ها را به حداقل می رساند:

  • پوست خود را ۲ بار در روز با لوسیون مرطوب کنید. این کار کمک می کند رطوبت پوست خود را حفظ کنید و انعطاف پذیری و استحکام آن را به حداکثر برسانید، به این ترتیب، احتمال پارگی پوست هنگام کش آمدن آن کم می شود.
  • وزن خود را کنترل کنید و سعی کنید جلوی ایجاد نوسانات سریع در وزن خود را بگیرید. این مسأله اجازه می دهد بدون اینکه پوست بیش از حد کش بیاید و بافت متصل کننده ی آن از هم پاره شود، پوست خود را به تدریج تطابق دهد.
  • به پوست خود هیالورونیک اسید بزنید که به مرطوب شدن پوست کمک می کند و باعث تولید کلاژن می شود، امری که جلوی ایجاد ترک های پوستی را می گیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو