آموزش بافت لیف چرخشی با قلاب برای مبتدیان

آموزش بافت لیف چرخشی با قلاب برای مبتدیان


منبع: ستاره

596

1399/9/12

18:00


بافت لیف با قلاب در خانه به سادگی برای مبتدیان نیز قابل انجام است و نیاز به مهارت چندانی ندارد. در روش بافت لیف های گرد ساده یا لیف چرخشی فقط از پایه استفاده می‌شود.

ستاره | سرویس خانه داری - بافت لیف‌ حمام با قلاب در خانه می‌تواند یک سرگرمی مفید و کاربردی باشد که به آسانی شما را از خرید لیف های آماده بی نیاز می‌کند. بهتر است از نخ پنبه ای نرم و با کیفیت برای این کار استفاده کنید. بافت لیف چرخشی از آسان ترین بافت ها در قلاب بافی است و به مهارت خاصی نیاز ندارد. از این رو در این مطلب آموزش بافت لیف گرد ساده را می‌خوانید. 

 

روش بافت لیف چرخشی ساده

 اساس شروع هر طرح قلاب بافی، گره و بافت زنجیره و سپس بافت پایه کوتاه است. بنابراین پیش از آموزش بافت لیف حمام، این سه مهارت مقدماتی قلاب بافی را آموزش می‌دهیم:

۱) گره قلاب بافی: نخ را روی هم قرار دهید و یک حلقه درست کنید. حالا قلاب را از درون حلقه ی ایجاد شده رد کرده و نخ آزاد را با قلاب بگیرید و از حلقه خارج کنید. الان یک گره زده‌اید و می‌توانید بافت را شروع کنید.

آموزش گره قلاب بافی

۲) بافت زنجیره: برای بافت اولین زنجیره، گره اولیه را با انگشتان خود نگه داشته، نخ را با قلاب بگیرید و از حلقه بیرون بکشید. این یه زنجیر می شود. با توجه به ضخامت کاموا و ابعاد لیفی که می‌خواهید ببافید تعداد این زنجیر‌ها را تعیین می‌کنید. یک ردیف بافت زنجیره برای اکثر قلاب بافی‌ها مانند پایه عمل می‌کند.

آموزش بافت زنجیره قلاب بافی

آموزش بافت لیف چرخشی با قلاب برای مبتدیان

آموزش بافت لیف چرخشی با قلاب برای مبتدیان

۳) بافتن پایه کوتاه: برای بافت پایه کوتاه، باید قلاب را وارد مرکز یک زنجیره کنید و نخ را از آن بیرون بکشید. حالا دو حلقه به دور قلاب شما هست. با قلاب نخ آزاد را بگیرید و از داخل دو حلقه رد کنید. این یک بافت پایه کوتاه می‌شود. همین کار را برای زنجیر بعدی تکرار کنید. همینطور ادامه دهید تا به آخرین زنجیر برسید. این یک ردیف پایه کوتاه است. حالا کار را توی دستتان بچرخانید تا ردیف بعدی را ببافید.

آموزش بافت پایه کوتاه با قلاب

آموزش بافت لیف با قلاب

  • پس از ایجاد گره و زنجیر، برای بافت پایه، قلاب را در یک دانه زنجیر فرو کرده و نخ را با کمک قلاب از آن بیرون بکشید. اگر یک بار نخ بیرون بیاورید یک پایه و اگر دو ببار بیرون بیاورید دو پایه دارید. این پایه تا سه تا نیز می‌تواند افزایش یابد.
  • نخ را مرحله به مرحله از درون حلقه هایی که ساختید بیرون بیاورید ( اگر یک پایه است دو بار اگر دو پایه است سه بار و…)
  • در بافت لیف حمام، فقط از پایه استفاده می شود؛ مثلا هشت عدد زنجیره می‌زنیم و با آن یک حلقه می‌سازیم و شروع می کنیم دور حلقه را بافت پتیه زدن تا به اندازه ی کف دست بشود.

 

آموزش بافت لیف چرخشی با قلاب برای مبتدیان

 

  • بافت را تمام کرده و نخ را مهار می کنیم.
  • برای بافت دسته ی لیف، از یک سمت آن دانه گرفته و شروع به بافت پایه به گشادی که مورد نظرمان است می کنیم.
  • بافت را ادامه می دهیم تا بلندی که دوست داریم برسد.
  • دسته را وقتی شروع می کنیم که دو تا دایره ی کف و روی لیف را بافته باشیم.
  • نکته: اگر نخ را از همه ی حلقه ها یک جا بیرون بکشید یک پایه ی تپل کوتاه دارید.
  • با رفتن به رج بعدی به تناسب باید تعداد پایه هایی که می زنید زیاد شود.
  • در رج دوم در بعضی از زنجیره ها به جای یک پایه دو تا پایه بزنید تا بافت اصطلاحا روی زمین بخوابد.
  • بعد از اتمام هر رج بافت، آن را روی زمین پهن کنید و  اگر داشت مثل کلاه جمع می شد، چند تا دانه را بشکافید و یکی دو تا پایه را دو پایه در یک زنجیر بزنید. 
  • برای تنوع و ظاهر زیباتر لیف دستباف، می توانید از ترکیب چند رنگ کاموا یا گلدوزی روی لیف استفاده کنید و حتی لیف های فانتزی برای کودکان ببافید.

 

لیف بافتنی گرد کودکانه فانتزی

 

همراهان گرامی؛ امیدورایم این آموزش برای شما مفید بوده باشد. شما می‌توانید آموزش بافت اسکاج در خانه به شکل مستطیل را نیز در ستاره ببینید. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو